Gå til innhold

[LØST!] Manglende kreditering hos Aftenposten Aften

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg er en hobbyfotograf med langt bedre utstyr enn kunnskap, men klarte å ta noen ålreite bilder på olabilløpet Nordberg Grand Prix i Oslo søndag. Jeg sendte et par av bildene til Aftenposten og lurte på om de var interesserte i å bruke dem.

Jeg bad ikke om honorar, kun at de krediterte meg ved eventuell bruk. Til min store glede kom et av bildene på forsiden av dagens Aften, men dessverre uten kreditering. Det var heller ikke kreditering i saken.

Jeg ble litt irritert, og lurte på hva som er vanlig praksis i et slikt tilfelle. Bør/kan jeg sende de en faktura? Det er sikkert en forglemmelse, men likefullt irriterende for meg, som har mange grunner for å ønske å krediteres.

Her er mailen jeg sendte:

til [email protected], [email protected], [email protected]

dato 18. mai 2008 17:14

emne Blinkskudd fra Nordberg Grand Prix

Regner med dere hadde journalister til stede, ettersom det er et fett løp og statsministeren var der, men jeg tok noen bilder jeg synes ble gode. Det hadde vært kjempekult om dere ville bruke dem, og lettere å trekke fotoutstyret fra på skatten...

Jeg skal ikke ha noe honorar så lenge jeg krediteres for bildene med Foto: Erlend Schei

Bildene kan arkiveres, men bruk utover den generelle dekningen de første dagene må avtales spesielt.

Dere kan beskjære og justere etter hjertens lyst, og bruke dem på både nett og papir.

Originalene finner dere på ...

Arrangementets hjemmesider: http://www.nordberggrandprix.com/

Vennlig hilsen

Erlend Schei :)

Adresse osv.

Erlend :)

Edit: Fjernet linkene til originalene, la heller inn noen litt raskere versjoner i en ny melding nederst.

Endret av Nerdegutt
Videoannonse
Annonse
Skrevet

syns den mailen du sendte var god og klar, og sier helt klart at du ikke trenger betaling, så lenge du blir kreditert. når du ikke blir det vil jeg si det er helt fair å sende faktura

Skrevet
syns den mailen du sendte var god og klar, og sier helt klart at du ikke trenger betaling, så lenge du blir kreditert. når du ikke blir det vil jeg si det er helt fair å sende faktura

Takk for svar, håpet på noe slikt! Jeg har da sendt en vennlig mail til redaktør Hilde Haugsgjerd, hvor jeg forklarer saken, og spør henne om hun synes det er en fair løsning.

Skrevet
Jeg har da sendt en vennlig mail til redaktør Hilde Haugsgjerd, hvor jeg forklarer saken, og spør henne om hun synes det er en fair løsning.

Fikk svar fra redaktør Haugsgjerd etter 12(!) minutter. Det er kanskje litt på kanten, men jeg gjengir svaret her, ettersom det utelukkende stiller redaktøren og avisen i et godt lys:

Kjære Erlend Schei

Jeg beklager at du ikke ble kreditert. Vi hadde tekniske problemer under produksjonen av dagens Aften. Det gikk derfor litt fort i svingene hos oss. Dette er sikkert grunnen.

Du skal selvfølgelig få betalt etter satsene vi bruker når vi kjøper bilder av profesjonelle fotografer. Send oss de relevante opplysninger.

Og tilby oss gjerne slike gode bilder igjen!

Vennlig hilsen Hilde Haugsgjerd

Jeg tar av meg hatten for profesjonell og hyggelig behandling! Nå skal jeg ut og være snill mot noen :D Dette ble jeg i godt humør av!

Skrevet (endret)

Ja, det løste seg veldig så greit, og jeg har så smått begynt finansieringen av min D300 som i dette tilfelle var påmontert en 70-200. Det var linsa si til olabilbruk!

Får utrolig blod på tann av å se sitt første bilde på trykk i avisa, det var moro!

Her er bildene som ble sendt inn:

post-149970-1211226529_thumb.jpg

Samme farkost vant for øvrig idiotklassen (der de voksne låner farkostene i en fellesstart).

post-149970-1211226763_thumb.jpg

Første reaksjon hos storebror(?) var å se etter lillebror - nice!

post-149970-1211226750_thumb.jpg

Noen gjør litt mer ut av det enn andre...

post-149970-1211226870_thumb.jpg

Jeg så først etterpå at jeg hadde hatt litt flaks med bakgrunnen!

Endret av Nerdegutt
Skrevet (endret)

Jeg fikk høre at et bilde jeg tok, var på trykk i Adresseavisen i forrige uke. Mitt navn stod under bildet, så den saken var grei. Ringte dem likevel i dag for å høre hvordan praksis var, og det ser ut til at jeg får en liten påskønnelse.

Så da er det vel bare å gi plass på minnekortet :roll:

edit

En herlig flammelakert "Deuce Coupe" bak den siste flammelakerte olabilen - supert.

Endret av arela
  • 2 uker senere...
Skrevet

De fleste aviser setter veldig stor pris på hobbyfotografer med godt utstyr som er på rett sted til rett tid. Avisene kan jo ikke være overalt, heller :-) Og pressefolket er også veldig oppmerksomme på dette med kreditering, det er viktig. Så det forundrer meg ikke at Aftenaften ordnet opp ganske så fort.

Dette er forøvrig noe flere burde gjøre oftere: terskelen for å få ting på trykk, er kanskje lavere enn man tror! Det er bare å sende inn når du har fått noe spennende.

Selv jobber jeg i TV 2, vi ønsker oss mye mer bilder av denne typen.

Ring 02255, be om å få snakke med bildedesken så tar de det derfra. Terskelen for å komme på lufta er mye lavere på Nyhetskanalen enn på hovedsendingene. Men det bør jo helst være en hendelse, da.

mvh Thorstein Korsvold

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...