Gå til innhold

Statisk ekstern IP adresse


Anbefalte innlegg

Hei, jeg har bredbånd fra Telenor og har dynamisk IP adresse. Den skifter hele tiden og jeg skulle gjernet hatt en statisk IP adresse siden jeg holder på å sette opp server hjemme. Hvordan gjør jeg det? Er det noen tjeneste hos Telenor som fikser det, kan jeg fikse det selv?

 

Takk for svar ...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så vidt eg kjem på i farten er det to alternativ. Du kan kontakte Telenor og sei du vil ha statisk ip eller så kan du kjøpa deg ein ruter og setja den opp slik at den er konstant kopla til internett. Då vil du ha den same ip-adressa heile tida med mindre ruteren vert fråkopla internett.

Lenke til kommentar

Ruteren min er konstant koblet til nett, men har en tendens til å krasje og må restartes en eller flere ganger i uken. Men å kontakte Telenor er vel kanskje det greieste.

 

Vet du hvordan jeg kan ved å skrive inn min eksterne IP adresse i en nettleser komme til en nettside jeg har valgt? Som ligger på en pc på nettverket til IPen?

Lenke til kommentar

Om eg forstod deg rett så vil du frå ein ekstern pc skriva ip-adressa til ditt heimenettverk i nettlesaren, så vil du då at du skal få opp ei heimeside som ligg lagra på ein pc i ditt heimenettverk ?

 

I så tilfelle må du setja opp ein av pcane dine i heimenettverket som web-server. Dette kan du lett gjera ved hjelp av Apache og denne guiden her.

Så må du vidare laga ei index fil i den mappa du velger og share. Men nett korleis du gjer det vidare er eg usikker på. Men, google er din ven ! :)

Lenke til kommentar

du har flere valg da. enne er og bruk no-ip.org , det vil si du får domain navn som er fast (ikke ip) i fleste tilfleler vil det være greit nok(gratis er det og)

 

hvis du skal ha fast ip, så må du enten klage på telenor og trur det bare er bedrifter som får fast ip. som nød løsning kan du og bruke vpn til annet sted på inet som fast ip eks den her :

http://gigahost.no/?page=tunnel da kobler du opp til den automatisk og du får fast ip.

Lenke til kommentar

Har innstallert wamp på en windows server 2003 litt eldre pc som kjører 24/7 og dermed holder jo min dynamiske ip seg statisk (endrer seg bare hver gang jeg restarter routere osv). Men på min ip adresse får jeg bare opp en side til thomsom routeren (Adsl routeren fra telenor). På denne drev jeg og prøvde meg litt fram i går og hele router siden forsvant og fra andre nettverk får man bare opp feilmelding.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...