Gå til innhold

Kjøp av ny god data

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Ein venn av meg skal ha seg ny data. Han vil ha det beste av det beste. Eg har laga til ei lita handleliste men han meinar at han skal ha eit hovedkort som er bedre.

Takkar for svar ! :)

Endret av Actrm
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
fyren ville kombinere stor lagringsplass og hastigheit..

SSD har vel ikkje spesielt stor lagringsplass?

Er hovedkortet ok?

du kan ikke ha sli på x38 da,, bortsett fra det så.

ta en titt på dette i stedet , alt passer og er det nyeste du får , 2 raske disker du setter i raid0!!

Oppsett.

Endret av Nokia_dell
Skrevet
fyren ville kombinere stor lagringsplass og hastigheit..

SSD har vel ikkje spesielt stor lagringsplass?

Er hovedkortet ok?

Nei! Det blir trøblete å putte to stk GF 9800 GX2 på det kortet. Eller for å si det i klartekst, umulig - det funker ikke. Hovedkort med nVidia 790i er eneste alternativet, og da kjøper man ikke Asus etter de erfaringer andre her på forumet har hatt.

Eller ser det å bruke over 7 000 kr på skjermkort etter min mening å kaste vekk penger. Når man da vet at 4xSLI som dette vil bli i realiteten skalerer elendig. Samme gjelder 2 stk VelociRaptor. 1 stk som systemdisk er OK, men skal han ha stor lagringsplass kjøper man noen 750 TB disker til halve prisen i stedet.

Og hvordan er det med PSU, kabinett og annet "stasj". Oppsettet vil jo funke relativt dårlig med en gammel 500 Watt PSU. Og skjermkortoppsettet gir ikke akkurat effekt på 20 - 22'' LCD. 9800 GX2 bruker strøm omtrent som hytta til Røkke.

Oppsettet tyder også på at det er en gamer PC som ønskes, da er fremdeles Core 2 Duo, f.eks E8400 og E8500 vel så bra kjøp - til en billigere penge. Og et alternativ er også Q6700 som i dag koster 400 kr mindre enn Q9450 og yter mer eller mindre på samme nivå.

Og er målet det beste av det beste, ja da er valgene helt andre enn du har satt opp, f.eks.

- Intel Core 2 Extreme QX9650 kr 6 480,-

- EVGA nForce 790i Ultra SLI kr 2 561,-

- OCZ DDR3-1600 Platinum EB XTC 4 GB (2 x 2048) kr 2 891,- (gir mulighet for 4 GB i tillegg senere).

- Skjermkort og disker er greitt, selv om det er et SAS-oppsett i RAID som gir ytelse.

Men vennen din kommer trolig til å bli mest fornøyd med følgende.

- Intel Core 2 Q9700, kr 1 741,-

- 1 stk GF 9800GTX, kr 2 100,- (det han spare kan han bruke til å oppgradere til neste generasjon nVidia eller ATI kort når de kommer, og som da trolig vil yte langt bedre).

- EVGA nForce 780i SLI, ca kr 1 800,- (dette gir mulighet til SLI, men personlig mener jeg P35/X38 hovedkort er såpass mye bedre at jeg ville valgt et slikt og ATI skjermkort, HD3870X2 i stedet)

- OCZ PC2-8500 Reaper HPC 4 GB (2 x 2048 MB), kr 950,- er helt greitt.

- 1 stk VelociRaptor og 1 stk Samsung Spinpoint F1 750 GB, kr 750,- (personlig ville jeg ha droppet Raptoren) og satset på et par 750 GB disker.

Tja, dette blir vel en kr 8 000 til 9 500 i stedet, og jeg tror faktisk den vil yte meget bra. Det oppsettet du foreslår må man nesten benchmarke mot mitt (unntatt i noe spillsammenhenger) for å finne forskjell på. Men et stk GF 9800 GX2 er uten tvil kongen på haugen når det gjelder spillytelse.

Ja, som du sikkert har forstått, egentlig syntes jeg oppsettet dit var mer eller mindre bak mål. Det er nemlig ikke noe problem å sette sammen det beste, men så fort man drar over ca 10 - 11 000,- kr er det utrolig lite man får igjen pr ny 1000 kr brukt.

Skrevet

føler oppsettet ditt bedre jeg og altså,, noe point og ha så bra,,

men du ba om det , og jeg ga,,

personlig ville jeg hatt,,

x48 blackops hk

4*1gig crutical 8500 ram

intel q9450

3870x2

2*samsung f1 750Gb i raid 0,

600w power

det klokker bra og yter bra, og koster mye mindre penger!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...