Gå til innhold

Fender ampen lager rare lyder


Penrin

Anbefalte innlegg

Heisann, Vet ikke helt om dette er rette stedet å poste, men prøver alikevel.

 

Da ejg hadde rydda bra innpå det ene rommet fikk jeg fryktelig lyst å spille litt gitar istad. Ante fred og ingen fare, helt til jeg hadde kobla gitaren til, og skrudd på ampen. Den vanlige suselyden var der, men ble avbrutt av en irriterende smatteaktig lyd. Vanskelig og forklare lyden, men veldig små lette sprak på en måte.. Tenkte at dette kunne ikke være bra, så jeg skurdde den av, for å sjekke om kabelen ikke satt skikkelig, joda det gjorde den, så jeg prøvde å bytte kanal, og valgte en annen pickup, men problemet var der enda.

 

Jeg har ingen ide om hva problemet kan være, såtenkte jeg dere hadde sikkert mye mer erfaring med amper enn meg.

 

Hvis jeg har posta denne feil, kan en admin flytte den isåfall?

 

Penrin..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du har plugga støpselet i en kabel som ikke er jorda eller noe, så kan forsterkerne lage litt smatteaktige lyder. Sånn er det med min, væfall, den lager også sånne lyder om jeg har den i en skjøteledning, men går den rett i et jorda støpsel lager den ikke lyder.

Lenke til kommentar

Jeg kan ikke huske at jeg har hørt smatteaktige lyder fra en forsterker noen gang, men det er mulig jeg assosierer lyden med noe annet. Er det ulyd, pleier jeg å prøve med en annen gitarkabel. Det løser ofte problemet. Er det kabelen som lager ulyd, trenger den litt fiksing, eller den må skiftes ut.

Endret av CastorFiber
Lenke til kommentar

Fant ut noe jeg egentlig ikke ville finne ut..

 

Med ett headsett i, lagde den ikke den lyden, men.. Med en annen gitar i, lagde den heller ikke lyden... Kan det være selve gitaren da?

 

Men det kom igjen senere på kvelden, så da er det nokk kabelen

Endret av Penrin
Lenke til kommentar

Kan hende det er jack utgangen i gitaren det er noe gærent med... Har skjedd med meg. Billige jacker går FORT i stykker. Prøv gitaren din i en annen amp, med en annen kabel. Hører du fremdeles ulyden, er det nok noe med gitaren eller jack-utgangen. Har du garanti, burde du kanskje be noen der du kjøpte gitaren om å se om det er noe gærent med den, og i så fall BURDE det være et gratis fiks. Håper i alle fall du finner ut av det.

 

Peace! :new_woot:

Lenke til kommentar

Burde da femdeles være garanti på den. Er under ett år siden jeg kjøpte den.

 

Satt og lekte litt rundt med den, og lyden kommer bare når jeg sitter rett forran den, med reverben på. Så da må det garantert være selve ampen. Får ta meg turen inn der etter skolen på mandag eller noe.. Ligger 5-10 min gåtur vekk fra skolen så...

Lenke til kommentar

Har samme symptomer med min Fender. Tenkte først at det var Marshallen min som var problemet, i og med at de har rykte på seg for å lage litt ulyder.

 

Men jeg har funnet ut at hvis jeg bruker 2 mikrofoner på gitaren (hals+midt eller midt+stol), så er det ikke slike lyder.

Men dette har sammenheng med hvilke elektriske apparater jeg sitter nære. Hvis ingenting er på, er det ingen ulyder.

 

Hvordan kan jeg forresten finne ut hvilken Fender jeg har?

Lenke til kommentar

Xcecuter88: snakker du om Fender amp eller Fender gitar? Uansett kan du skjekke serial number på gitaren/ampen(?), Så kan du finne informasjon på fender.com (her f.eks. http://www.fender.com/support/usa_instruments.php) og matche serialnummerene så finner du ut hvilken modell det er. :)

 

Hvis ampen min står ved en påslått TV buzzer den mye mer. Fant også ut at gitarmikkene kan plukke opp lydene fra hardwaret til en MacBook.

Lenke til kommentar
Burde da femdeles være garanti på den. Er under ett år siden jeg kjøpte den.

 

Satt og lekte litt rundt med den, og lyden kommer bare når jeg sitter rett forran den, med reverben på. Så da må det garantert være selve ampen. Får ta meg turen inn der etter skolen på mandag eller noe.. Ligger 5-10 min gåtur vekk fra skolen så...

 

Har du tenkt på hvilke gitarpickupper du har? har du singlecoils må du nok venne deg til ulyden, eller skaffe en noisegate, eller kjøpe noiseless singlecoils eller stacked coils.

Har du humbucker, burde ikke ulyden være der(i alle fall mindre støy).

 

Peace :new_woot:

Lenke til kommentar
Xcecuter88: snakker du om Fender amp eller Fender gitar? Uansett kan du skjekke serial number på gitaren/ampen(?), Så kan du finne informasjon på fender.com (her f.eks. http://www.fender.com/support/usa_instruments.php) og matche serialnummerene så finner du ut hvilken modell det er. :)

 

Hvis ampen min står ved en påslått TV buzzer den mye mer. Fant også ut at gitarmikkene kan plukke opp lydene fra hardwaret til en MacBook.

 

Takker! Mente jo selvfølgelig gitar, selv om jeg glemte å nevne det. :wee:

 

 

 

Og som lille-hl, singlecoil-pickups plukker opp det meste. Jeg kan tilogmed høre biler som kjører ute på veien, 3 etasjer lengre ned. :wee:

Lenke til kommentar
Burde da femdeles være garanti på den. Er under ett år siden jeg kjøpte den.

 

Satt og lekte litt rundt med den, og lyden kommer bare når jeg sitter rett forran den, med reverben på. Så da må det garantert være selve ampen. Får ta meg turen inn der etter skolen på mandag eller noe.. Ligger 5-10 min gåtur vekk fra skolen så...

 

Vil tro at det er feedback om det kun skjer når du sitter rett foran den... hvilken gitar har du + hvilke pickups er det i den?

Om du finner ut noe etter besøket, så ville jeg satt pris på om du postet noen konklusjon ;)

 

Martin

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...