Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Pc`n restarter seg så snart den blir varm! Hjelp!


Anbefalte innlegg

Jeg sliter litt med pcen om dagen, hvor den restarter ser hver gang jeg har satt på et spill som drar litt, eller har mange oppgaver oppe å går. cpu vifta mi bråker som et uvær, så cpuen burde bli kjølt ned skulle jeg tro. Håper noen vet hva det kan være. Takk for alle svar!

 

P.S

Om noen kan tipse meg på hvordan jeg får dempa cpu vifta sånn den ikke bråker så jævlig konstant, hadde det vært flott!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har amd 6000, 8800 gts gs, 2 GB ram, 850 watt støm, men det er mellom klasse hovedkort da. Har planer om å skifte kabinett, og samtidig skifte hovedkort og mer ram. Og ny vifte såklart, så da går jeg ut ifra at problemet er løst.

Men begge kjernene ligger runt 50 grade ser jeg i core temp. Og da har jeg vlc oppe med en dvd, og msn og bitcomet osv

Håper det hjelper å svare på spørsmålet.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Cooler Master Cosmos S er et av de litt dyrere kabinettene, men det kjøler latterlig bra og holder lenge så man slipper kjøpe nytt ved oppgradering.

 

For å få god luftgjennomstrømming i kabinettet bør du ha en vifte nederst som blåser inn kald luft og en øverst som blåser varmluften ut (minimum).

 

50C idle CPU temp er litt høyt men ikke uvanlig. Pass på at det ikke er for mye pasta mellom CPU og cooler. Arctic Silver 5 er god. Du kan trykke "Delete" knappen ved oppstart for å gå til hovedkortet sitt oppsett (BIOS). Der kan du søke litt og se om du kan sette på dynamisk viftehastighet for prosessoren. Det gjorde jeg på min PC og lydnivået ble seff mer behagelig.

 

Rekner med du har alle nyeste driverne for komponenter installert, ellers kan du jo gjøre det.

Lenke til kommentar

Jeg regner med at du har bygd denne selv?

Har du prøvd å blåse ut støv fra vifter?

Ta av CPU-kjøleren og skift kjølepasta, gå inn i BIOS, litt forskjellig hvordan man kommer inn, men det er gjerne del, esc, F10 under oppstart. I BIOS burde det være mulig å å se om maskinen er stilt inn på å slå seg av nå den når en viss temp på CPU. Dette kan du muligens endre til en pipelyd, og se om maskinen slutter å slå seg av og bare pipe. Jeg anbefaler selvfølgelig ikke at du fortsetter å bruke maskinen når den når for høy temp, men det er en fin mulighet for å finne feilen.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Har ikke bygget den selv. Det er en slik multicom maskin som var knall tilbud på for ca 1 år siden. Men har oppgradert litt på den da. Jeg blåste ut alt støv som var på kjøleren, og jeg inbiller meg at den holdte seg på litt lenger enn før etter jeg gjorde det. Men fortsatt samme problem!

 

Nå har jeg kjøpt meg en ny kjøler, utrolig bra en vistnokk. Og formatert dataen fordi den ville ikke boote etter jeg monterte på kjøleren! :ermm:

Så nå ligger temperaturen mellom 30-40 grader. Men fortsatt samme problem!

Da kan det jo ikke være overheting av cpuen som er problemet!

Og det virker som det går mye raskere nå før den restarter seg. :mad: Men like etter jeg formaterte tok det mye lengre tid før det sjedde noe. Mens det nå tar bare 1-10 min

 

 

Kan ram feil forårsake dette kansje? Jeg driver å grubler som bare det på hva problemet kan være! Begyner å bli veldig stressa! Værtfall nå når AoC er kommet :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...