Gå til innhold

HTPC kopling mot CRT


Anbefalte innlegg

Sliter med å få bilde på CRT TV’n min fra HTPC’n.

Bruker pr i dag on-board skjermkort som har VGA, DVI og HDMI (men ikke S-video).

 

Sony TV’n min har kùn scart og s-video.

 

Har prøvd å bruke en overgangskabel fra VGA til scart (kjøpt på Biltema), som jeg har koplet til DVI utgangen (via en DIV/VGA adapter), men får ikke frem noe bilde. Det er for øvrig samme resultat om jeg kopler kabelen direkte på VGA utgangen…. VGA’en har jeg normalt koplet mot intern skjerm i kabinettet.

 

Er løsningen å kjøpe et eksternt skjermkort med S-video utgang som jeg kan kople mot TV’n, eller er det noen som har erfaringer rundt dette eller andre tips?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du er nok helt på jordet ;)

 

Du bør innfinne deg i å koble til TV-en vha s-video. Mange hovedkort har s-video tilkobling via intern kontakt på hovedkortet som koblet til bracket, som denne misc-hdtv-bracket.gif.

 

Gi meg en direktelink til PDF manual, så skal jeg skumme den for deg om du vil (gidder ikke å gjøre alt ;))

Lenke til kommentar

Her er link til info vedr hovedkortet:

GA-MA78GM-S2H

 

Her er en link til manualen:

Manual

 

Må innrømme at jeg ikke har sjekket interne tilkoplinger som du nevner som en mulighet, men det ser ikke ut til at det er noen s-video utgang der heller. Se "Internal connectors" på side 22.

Info vedr video utganger ser ut til å være på sidene 19-21.

 

For øvrig..... Tusen takk for all hjelp så langt.

Bra at noen gidder :yes:

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Sliter med å få bilde på CRT TV’n min fra HTPC’n.

Bruker pr i dag on-board skjermkort som har VGA, DVI og HDMI (men ikke S-video).

 

Sony TV’n min har kùn scart og s-video.

 

Har prøvd å bruke en overgangskabel fra VGA til scart (kjøpt på Biltema), som jeg har koplet til DVI utgangen (via en DIV/VGA adapter), men får ikke frem noe bilde. Det er for øvrig samme resultat om jeg kopler kabelen direkte på VGA utgangen…. VGA’en har jeg normalt koplet mot intern skjerm i kabinettet.

 

Er løsningen å kjøpe et eksternt skjermkort med S-video utgang som jeg kan kople mot TV’n, eller er det noen som har erfaringer rundt dette eller andre tips?

Hei, ser det er noen dager siden du spurte, men kanskje du fortsatt trenger hjelp?

 

Det beste bildet på en CRT-TV får du med en vga -> scart adapter. Biltemakabelen er trolig ubrukelig, jeg har selv måttet kaste en billigkabel fra SHG som ikke var brukenes. Kjøpte siden en dyrere kabel fra AV-Connections som har fungert strålende hos meg.

 

De to følgende trådene burde gi svar på det meste du lurer på. Den første hjalp meg til å få dette til, mens den andre påpeker et par ting.

vga --> Scart kabel?

VGA til TV adapter

 

Hvis du i tillegg sjekker Mastiff sin artikkel om HTPC skulle du være langt på vei.

 

Håper disse kan være til hjelp!

Lenke til kommentar
Her er link til info vedr hovedkortet:

GA-MA78GM-S2H

 

Her er en link til manualen:

Manual

 

Må innrømme at jeg ikke har sjekket interne tilkoplinger som du nevner som en mulighet, men det ser ikke ut til at det er noen s-video utgang der heller. Se "Internal connectors" på side 22.

Info vedr video utganger ser ut til å være på sidene 19-21.

 

For øvrig..... Tusen takk for all hjelp så langt.

Bra at noen gidder :yes:

 

Glemte å svare i denne tråden, men sjekket manualen og det så ut som om s-video internt ikke var en mulighet :sorry:

Lenke til kommentar

OK... Takk skal dere ha både Spragleknas og Estel.

Kan vel hende Biltema kabel er noe dritt ja :dontgetit:

 

Jeg har allerede kjøpt meg et ATi Radeon HD 3650 i tillegg (før jeg så svaret ditt Estel). Bruker da S-video (selv om sikkert VGA -> Scart vil gi et bedre bilde)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...