Burkababe Skrevet 6. mai 2008 Skrevet 6. mai 2008 Tenkte å prøve meg på en dualboot med Windows XP og Ubuntu 8.04. Hadde installert XP med Raid 0 mellom mine to 250 gb disker som funket fint. Så skulle jeg installere Ubuntu: Jeg fulgte instuksjonene og det så ut til at installasjonen gikk greit, men da jeg skulle boote kom det opp "GRUB error 5" og verken Xp eller Hardy funka. Booter nå fra en live-CD og lurer på hva jeg skal gjøre. Dette er sånn partisjonene ser ut på den ene disken etter den misslykkede installasjonen: [/dev/sda] På den andre disken kommer det opp at det ikke er lokalisert noen partisjoner. Takk for alle svar
jonnor Skrevet 6. mai 2008 Skrevet 6. mai 2008 --- Errors Reported by the Stage 2 5 : "Disk geometry error" This error is returned when a read is attempted at a linear block address beyond the end of the BIOS translated area. This generally happens if your disk is larger than the BIOS can handle (512MB for (E)IDE disks on older machines or larger than 8GB in general). --- Har du softwareraid/fakeraid? Isåfall må du bruke en spesiell fremgangsmåte for å innstalere Ubuntu. https://help.ubuntu.com/community/FakeRaidHowto Ganske trøblete fordi dmraid ikke er inkludert som standard. OpenSUSE m.m. har ikke dette problemet. Forøvrig er det ikke noe WinXP på den harddisken der ser det ut som? Det ville isåfall vært en NTFS partisjon.
Burkababe Skrevet 6. mai 2008 Forfatter Skrevet 6. mai 2008 Takk for rask respons. Skal vurdere å gå over til OpenSUSE hvis det bli for komplisert med fakeraid. Får vel bare installere Xp på nytt og si ha det bra til alle filene som lå der. Tok heldigvis backup av de viktigste filene før jeg prøvde å installere Ubuntu.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå