Gå til innhold

Panasonic Plasma vs Samsung LCD

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hadde i utgangspunktet bestemt meg for å handle denne, men da jeg klikket meg inn på mpx.no for å handle, fant jeg også denne.

Hvilken kan dere anbefale? TV'ene ser jo ut til å ha nokså like spesifikasjoner og pris. Hvordan er plasma vs lcd i slike størrelser? (Har hørt så mye forskjellig)

Instinktet mitt sier at dersom jeg skulle valgt utifra merke ville jeg valgt Panasonicen.

Jeg kjøper i utgangspunktet ny TV fordi jeg kjøpte PS3 for en stund siden og ønsker å utnytte denne til det fulle (har en 3 år gammel 42" Philips plasma fra før, men uten HD)

Setter pris på svar.

Mvh

Endret av Yiddo
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Jeg ville kjøpt samsungen, hadde ikke tvilt engang.. en kompis har PV70, og hverken han eller jeg er noe imponert over bildekvaliteten på den.. HD-sendinger blir jo bra, men vanlig tv-signaler osv er ikke spesielt bra! Er helt greit, men til nesten 10k forventer man mer!

Vet ikke hvor mye forbedret den 80-serien er, men Samsung tv'en er ihvertfall meget bra!

Endret av thomasSim87
Skrevet
Hadde i utgangspunktet bestemt meg for å handle denne, men da jeg klikket meg inn på mpx.no for å handle, fant jeg også denne.

Hvilken kan dere anbefale? TV'ene ser jo ut til å ha nokså like spesifikasjoner og pris. Hvordan er plasma vs lcd i slike størrelser? (Har hørt så mye forskjellig)

Instinktet mitt sier at dersom jeg skulle valgt utifra merke ville jeg valgt Panasonicen.

Jeg kjøper i utgangspunktet ny TV fordi jeg kjøpte PS3 for en stund siden og ønsker å utnytte denne til det fulle (har en 3 år gammel 42" Philips plasma fra før, men uten HD)

Setter pris på svar.

Mvh

Jeg har selv hatt en M87 lcd og jeg leverte den tilbake på grunn av buggs og ikke minst manglende evner til å vise vanlige tv signaler. Plasma tv-er har bedre gråtoneskala og et litt mykere bilde. Sortnivået gjør at den egner seg bedre til film og vanlig tv enn lcd. M87 hakker også ganske mye i panoreringer og dette er fryktelig irriterende...

Jeg har sjekket ut px80 i butikken og den har et meget varmt og fint bilde. M87(86) har en mildt sagt overdreven fargepalett. Den er rett og slett litt neon aktig...

Hvis du har hatt en plasma i 3 år så tipper jeg du blir skuffa når du får en lcd hjem i stua.

Skrevet (endret)

Jeg hadde en M86 før, og kan ikke si meg annet enn meget uenig i det han over meg skriver! Jeg synes det var helt nydelig bilde på den! Bruker man 5min på å prøve forskjellige innstillinger så blir bildet mye bedre enn det er ut av esken! Jeg brukte den til PS3 og filmavspilling fra pc via hdmi, fantes ikke hakking ved panorering overhodet!

Endret av thomasSim87
Skrevet

Takk for hjelp til å avgjøre valget. Det ble Samsungen, og det virker som brorparten av kjøperne av denne, både på dette og andre forum, er fornøyd+.

Skrevet
Takk for hjelp til å avgjøre valget. Det ble Samsungen, og det virker som brorparten av kjøperne av denne, både på dette og andre forum, er fornøyd+.

Stikk en tur på avforum og sjekk tråden for M86-87. Det finnes ikke så mange tråder der som beskriver så mange feil og mangler med en tv. En annen viktig forskjell på Panasonicen og Samsungen er sortnivået. Samsung har bedre sortnivå enn mange andre lcd tv-er. Det skal de ha, men et stort problem er at ting gror igjen. En del detaljer blir rett og slett borte. Sett på en film noir så kommer dette meget godt frem. Panasonic-en blir ikke bare sortere, men den gror ikke igjen. Gråtoneskalaen er meget bra for ikke å snakke om en responstid på 0,0001 ms mot Samsungen som er oppi hele 8ms. Responstiden alene gjør at tv-en hakker når bevegelsene blir for raske. Det er ikke alle som legger merke til dette, men gjør du det så kommer du til å vri deg i håret.

Plasma har ikke det beste ryktet fordi butikker fremmer LCD. Dette er i ferd med å forandre seg å spør du en del forhandlere i dag hva de anbefaler for en god film og tv opplevelse så anbefaler de faktisk plasma. Dette fordi innbrennings problematikk og slike ting mer eller mindre hører fortiden til. Lg har til og med utviklet en 32" plasma slik at de kan konkurere i det segmentet også.

Om kort tid holder det ikke bare at tv-ene er flate. De må også yte og der kommer lcd til å slite. Særlig når Oled og laser tv skal konkurere om markedet... Disse formatene kommer allerede til neste år!

Skrevet
Om kort tid holder det ikke bare at tv-ene er flate. De må også yte og der kommer lcd til å slite. Særlig når Oled og laser tv skal konkurere om markedet... Disse formatene kommer allerede til neste år!

tror ikke markedet fungerer helt slik. at lcd ikke har vært like god som plasma på feks sortnivå har ikke hindret teknologien å utkonkurrere plasma fullstendig mht markedsandel, og trenden ser ut til å fortsette samtidig med at lcd tar igjen det aller meste av forspranget plasma har bildemessig.

til høsten kommer sonys triluminos baklys, hvor baklyset vil kunne slåes av og på for lokale områder av skjermen, og da vil plasmateknologien virkelig få noe å bryne seg på kontrastmessig. oled og laser er nok lengre frem i tid, og jo bedre lcd er jo lengre tid vil det ta.

Skrevet

tror ikke markedet fungerer helt slik. at lcd ikke har vært like god som plasma på feks sortnivå har ikke hindret teknologien å utkonkurrere plasma fullstendig mht markedsandel, og trenden ser ut til å fortsette samtidig med at lcd tar igjen det aller meste av forspranget plasma har bildemessig.

til høsten kommer sonys triluminos baklys, hvor baklyset vil kunne slåes av og på for lokale områder av skjermen, og da vil plasmateknologien virkelig få noe å bryne seg på kontrastmessig. oled og laser er nok lengre frem i tid, og jo bedre lcd er jo lengre tid vil det ta.

De fleste store produsentene kommer med LED lys LCD denne sommeren/høsten. Om det er så fantastisk som de skal ha det til gjenstår å se. Jeg har sett en plasma skjerm ved siden av Samsungs 50" med LED og plasmaen har fremdeles et mer behagelig bilde. Samsung har riktignok jukset litt med LED lyset sitt og det er flere lamper pr piksel. Sånn sett kan nok Sony's system være bedre...

Om LCD vil vare eller om nye systemer vil ta over vil egentlig tiden vise. Dette avhenger av hvilke priser de forskjellige systemene vil ha. Slik det er nå så ser det ut som det kan bli en skikkelig priskrig. Sony vil eie markedet og får og klare det må de selge billige tv-er. Dette kan fort tvinge andre ned på knærne og i så måte får vi en liten kjøpefest. Hvem som vinner på dette er heller ikke godt og si...

Skrevet (endret)

hvorfor kjøpe M-serien ?! er jo fjorårets modeller med gamle paneler, hadde helt klart gått for Panasonicen px80, eventuellt kjøpt F-serie samsung som har bedre kontrast og mye mindre etterslep og bugs enn M-serien.. Lekkrere design har de og ;)

Endret av Fenixen

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...