Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Jeg sliter med å få opp et trunk interface.

Jeg har to stykk Cisco Catalyst 2950 switcher, som jeg tidligere har brukt med trunking.

Den ene switchen har 3 porter som skal trunkes (en til firewall, en til trådløst aksesspunkt og en til switch nummer 2).

De to første trunkeportene fungerer fint. Den siste (mellom switchene), får jeg ikke link på.

Jeg har prøvd flere forskjellige kabler som jeg vet fungerer, men jeg får ikke noen link på switchporten. Jeg vet at porten på switchen er om (dersom jeg kopler pc rett i, får jeg link (samt at jeg setter porten i access). Jeg har prøvd kabel, og vet denne fungerer.

Hardwaremessig ser det ok ut, men jeg får altså ingen link.

Sist swtichene var i bruk, stod den ene som vtp server, og den andre som klient, og de utvekslet vlan info fint. Denne gangen får jeg ikke engang link som sagt, men jeg lurer på om det er noe konfig "igjen" fra sist... Jeg har slettet vlan.dat, og rekonfigurert switchene etter wr erase, samt oppdatert ios (til å inkludere crypto).

Konfigurasjon på switch A og B er henholdsvis :

interface FastEthernet0/22

description "Trunk to switch opsbridge"

switchport mode trunk

end

og

interface FastEthernet0/24

description "Trunk to switch datarom"

switchport mode trunk

end

Det er kun 802.1q, så det finnes ingen encapsulation kommando lengre.

Her er output fra datarom (tilsvarende finnes på opsbridge).

sho int fa 0/22

FastEthernet0/22 is down, line protocol is down (notconnect)

sho int fa 0/22 trunk

Port Mode Encapsulation Status Native vlan

Fa0/22 on 802.1q not-trunking 1

Port Vlans allowed on trunk

Fa0/22 none

Port Vlans allowed and active in management domain

Fa0/22 none

Port Vlans in spanning tree forwarding state and not pruned

Fa0/22 none

Dette er selv om jeg har skrevet :

switchport trunk allowed vlan all

Videre...

datarom#sho int fa 0/22 switchport

Name: Fa0/22

Switchport: Enabled

Administrative Mode: trunk

Operational Mode: down

Administrative Trunking Encapsulation: dot1q

Negotiation of Trunking: On

Access Mode VLAN: 1 (default)

Trunking Native Mode VLAN: 1 (default)

Voice VLAN: none

Administrative private-vlan host-association: none

Administrative private-vlan mapping: none

Administrative private-vlan trunk native VLAN: none

Administrative private-vlan trunk encapsulation: dot1q

Administrative private-vlan trunk normal VLANs: none

Administrative private-vlan trunk private VLANs: none

Operational private-vlan: none

Trunking VLANs Enabled: ALL

Pruning VLANs Enabled: 2-1001

Capture Mode Disabled

Capture VLANs Allowed: ALL

Protected: false

Appliance trust: none

Switch datarom er vtp server, og opsbridge er client.

Begge er med i samme vtp domene.

Noen idéer? Jeg er helt blank etter å ha lett i nesten hele dag....

Mvh,

Simen Stavdal.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Porten en jo slått av:FastEthernet0/22 is down, line protocol is down

Skriv no shut under interface konfigurasjon på port 22 så kommer den opp.

Hvis det er en kabel feil eller dataoverføringsfeil så vil du se at bare line protocol is down.

Siden det står down og operational mode Down er interfacet slått av.

Skrevet (endret)

Virker som det ikke er en kryssa kabel imellom switchene ja. VTP og vlan.dat har ingen ting å si for trunking. Under sh int status og på porten Fa0/22 hvor det står "no connect": Det er definivt fysisk kabel feil. Du vil se samme status på klienter som er koblet til switch men er slått av. Hadde portene stått i shut down hadde det stått disabled.

Operational mode har med hvilken status porten står i om den står i trunk mode, static access mode etc. Du kan se bort i fra det.

Du får sjekke pluggene på kabelen om de er ulike 1->3 2->6. :

forklaring:

http://www.weethet.nl/english/network_utp_cables.php

Legg Rj-45 endene sammen og sammenlign dem, er de like er de straight og du har forklaringen.

imellom to 2950 switcher må du bruke kryssa kabler. Rx->Tx, Tx->Rx og ikke Rx->Rx, Tx->Tx (straight)

Endret av VictorOsborn
Skrevet

Er nok mangel på kryssa kabel.

Knopfix er inne på noe, men overser det soms tår i parantes: (notconnect). Det betyr at det ikke er noe tilkoblet, ikke at det er en aktiv shutdown.

Skrevet

Hei, og takk for all hjelp.

Det var krysset kabel.

Det som nok gjorde meg litt forvirret var at jeg fikk linklys under oppstart, men ikke når svitsjen var startet opp...

Litt flaut, men skitt la gå - takk skal dere ha ;)

Skrevet

"not connect" som jeg skrev, det behøver ikke å bety at noe ikke er tilkoblet. Det kan være tilkoblet med det er ikke noe keep alives som blir sent over, feks fra av en avslått klient, interface i shut down på remote side etc.

Skrevet

Og jeg svarte til Knopfix, ikke deg. Det blir en vesensendring i betydningen da du snakker mer generelt og han prøver å gi konkret et svar. :)

Skrevet (endret)

tror du må lese engang til, for generelt var det ikke. Jeg presiserte. Hadde porten stått i aktivt shutdown hadde meldingen vært "disabled" unter sh int status. Ikke "not connect" som du selv sier.

Knopfix nevner operational mode down har ikke noe med at en port er slått av manuelt. Men status om den er i acces static mode, trunk mode etc. Den er selfølgelig down når det ikke er link.

Trådstarter prøvde å gjøre noe vlan.dat og VTP som ikke har noe på få en å en link til å trunke, ett unntak: VTP bruker DTP innenfor ett domene, men påvirker kun trunking om VTP har forskjellige domenenavn og man må slå av DTP for å få trunkingen opp. At VTP fungerer er en indikasjon på at trunking fungerer. Så man trenger ikke å problemløse det.

Endret av VictorOsborn

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...