Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Billig greit høyttalersett?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Heisann. Jeg lurer på billigst mulig greie saker, helst som er pittelitt mobilt. Tanken er at jeg skal kjøpe meg en Peugot partner tosetring, og stappe inn et OK anlegg der, og så helst ha mulighet til å uten ALT for mye styr å flytte cd-spillern over til en Peugot 406 5-seter som står med originale men greie høttalere og middelbillig kassettspiller (ny i 96, antakelig). Er dette høyttalersettet OK? Formuleringen i produktbeskrivelsen er urovekkende, men det kan jo være greit uansett;

http://www.elutstyr.no/product_info.php?cP...roducts_id=1759

Så til CD-reciever (og forsterker i 406-en) noe sånn som dette, helst billigst mulig;

https://prisguiden.no/product.php?product_id=68380

https://prisguiden.no/product.php?product_id=90045

Jeg liker at pioneeren har AUX, men det er strengt tatt ikke nødvendig fordi jeg har en liten radiosender-duppeditt til sigarettenner. Men det hadde vert fint å ha sigarettennerhullet fritt til Hr. Garmin. JVCen er den billigste unntatt en Eltax jeg ikke har no tro på.

Tenk på at jeg syns originalanlegget i 406en stort sett er bra nok når dere svarer her.

Endret av ThorRune
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Om du hadde kjøpt deg en >2002 Partner hadde du hatt bil med plass til 17cm komponentsett, det er ikke et alternativ det eller? :p

EDIT:

Fra spøk til revolver, og med utgangspunkt i at du kjøper en Partner med 4" originalhøyttalere; De bilene har høyttalerne montert oppå dashen, så da er det mindre vits med komponentsett. Se da etter et 4" coax-sett, de er som regel en del billigere også.

For eksempel: Rockford Fosgate Punch 142. Sony og Pioneer leverer coax-høyttalere ned i 400 kr i denne størrelsen (akkurat med tanke på at du syntes originalanlegget i 406en er greit nok :) )

CD spiller er det alltid kranglete å ta med seg fra bil til bil, men så lenge begge bilene har ISO-tilkobling så må den jo dras ut, kobles fra, kobles til i den andre bilen og dyttes på plass. Jeg ville nok forsøkt å finne to billige spillere. Kanskje en brukt? For eksempel noe sånt som dette i den bilen du bruker minst?

Endret av ..Bjørnar..
Skrevet

Takk for svar! Om to høyttalere gjør susen hadde jo det vert fint. Jeg trenger litt bass og en fin lyd, den trenger ikke gå så høyt. Jeg er glad i Pioneer, har funnet dette. Vil det funke?

http://www.bilradiospes.no/prod_detaljer.php?id=587

http://www.bilradiospes.no/prod_detaljer.php?id=2165

Det står ikke coaxialhøyttaler på høyttalerne da, de første som heter coaxial fra pioneer er på tusenlappen;

http://www.bilradiospes.no/prod_detaljer.php?id=2290

Klarer jeg med med de første, eller er de ikke bra nok til å være fulltonere? Og, med dette, har jeg greie muligheter til å oppgradere om jeg føler for dèt en gang?

Skrevet

Problemet her er at du ikke har original plass til 13cm/5,25" elementer, da må du ta frem kniven for å montere i dører eller liknende.

Peugeot Partner (10/1997 - 09/2002):

dd-005_1.jpg

Her er det altså bare original plass til 10cm/4" elementer, heller ingen diskant. Elementene sitter oppå dashbordet.

Peugeot Partner (10/2002 - * )

Diskant:

dd-045_1.jpg

Mellomtone/bass:

fd-146.jpg

I den nye er det gjort plass til 17cm/6,5" elementer i dørene og tweeter oppå dashbordet

Så spørsmålet er jo også hvilken av bilene du kjøper, og om du er villig til å putte elementer andre steder enn i de originale høyttalerplasseringene? Hvilken størrelse høyttaler er du på jakt etter? 10 cm betyr at du ikke vil ha noe bassgjengivelse.

Spilleren du linker til er det ingen linjeutganger på, altså ingen RCA-utganger til forsterker. Om du tar sikte på å bygge ut anlegget ditt seinere ville jeg sett etter en annen spiller for å få minst en slik utgang. For eksempel kan du gå 100 kr opp og kjøpe denne. Den første høyttaleren du linket til er en coaxhøyttaler. Det betyr ikke stort annet enn at den er fulltone. ;)

Skrevet

Jeg er glad i både kniver, sakser og meisel, så det burde fungere fint å sette nye hull. Jeg vet ikke hvilken modell det er snakk om ennå, men en billigbil blir vel antakelig av den eldre sorten... Om høyttalerne er montert oppå dashen betyr vel det gjerne at jeg kan bruke de originale firetommerne som diskantelementer, og montere noen litt større høyttalere i dørene? Da trenger jeg kanskje litt splitter og styr, men... Eller?

Jeg trenger absolutt bass i rimelig grad, ikke sånn at jeg må ha en sub, men jeg er aboslutt ikke fornøyd uten grei bass. Får jeg brukbar bass med femtommere, eller må jeg opp til 6.5 tommere? Om så er koster 6x9'erne til Pioneer akkurat det samme. Da skal de være mellomtone og bass. Gjør det jeg tenker nå susen? Da har jeg plutselig havna på 2000 + ledninger. Det er egentlig i meste laget.

Skrevet

Om du er inne på de tanker hadde jeg kjøpt et 5,25" eller 6,5" komponentsystem, kastet ut de originale 4" elementene, sagd hull i dørene til mellomtone/bass og forsøkt å feste diskantelementene til komponentsettet oppe i originalhullene.

Om du da for eksempel hadde kjøpt deg et sett Pioneer TS-A172C (6,5") så er du nede i 1300 kr + kabler. Dette er med forbehold om at dørene dine er dype nok til å få montert de inn. Husk å måle monteringsdybde med vinduene sveivet NED i tilfelle det skaper konflikt i bilen din. Pioneer TS-A132C er 5,25" alternativet. også et komponentsett. Med tanke på at en vanlig Pioneer spiller leverer 50W max og 22W rms per kanal er det sikkert "snillest" å sette inn 5,25" settet (1200 kr), men tror du får like god lyd fra 6,5" settet rett på spilleren også. Her handler det nok mer om hva hjertet begjærer. ;)

Komponentsett kobles med høyttalerkabel fra spilleren og til det medfølgende delefilteret. Derfra skal det kobles høyttalerkabel til tweeter og mellomtone/bass fra de respektive utgangene på delefilteret.

Ikke putt 6x9" i døra.. Ikke klarer spilleren å dra de ordentlig, ikke vil den originale diskanten matche diskanten i de nye høyttalerne og ikke blir det særlig pent! :p

Skrevet

1300 i høyttalere + ~200 i kabler + 1300 i CD-spiller :p Det blir nesten 3000, det, pluss et stort ønske om å bruke nye 2000 på en forsterker så jeg kan få optimalt ut av sakene. Med tanke på at jeg først i tråden nå tenkte på noe rundt 1500, er det godt mulig at vi har klatra litt over evne her. Hehe.

Men! Jeg tror jeg har fått et ganske godt bilde av hva jeg har å sikle på nå :) Tusen takk for hjelpa! Jeg kommer sikkert innom her og graver litt mer når jeg har kjøpt bil og vet hva jeg har å rutte med.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...