Gå til innhold

ønsker komentarer for og imot kjøp av Canon XH-A1


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du får nok ingen full-HD(1080P) med dette kameraet heller, men det er nok robust og lyssterkt med mange tilkoblings og justeringsmuligheter. Det er fremdeles et HDV-kamera, og jeg vil tro at du får samme problem med dette kameraet som med billige HDV-kameraer, når det gjelder fart/raske bevegelser. I tillegg bør du sikkert bruke det såpass ofte at du lærer deg de manuelle innstillingene et slikt kamera gir.

Skulle jeg hatt et så dyrt kamera, ville jeg kanskje sett på kameraer med DVCAM eller DVCPRO, om jeg skulle tatt opp i HD. Disse komprimerer vel litt mindre, og en 60min. kassett varer f. eks ca 40min.

Du får ta dette innlegget som en synsing fra min side, siden jeg ikke har mye greie på kameraer i denne prisklassen. :D

Lenke til kommentar

Så vidt jeg vet er det bare to forskjeller mellom de to kameraene du linket til: XH-G1 har mulighet for utskiftbare linser og har tilkomblig for å streame ukomprimert film ut til et eller annet lagringsmedia.

 

Til ditt bruk trenger du neppe dette. Linsen til XH-A1 er meget god (Canon L-optikk), så den dekker trolig ditt behov. Å streame ukomprimert HD er sikkert en god ting, men som du ser kommer det til en stiv pris. I sin prisklasse er XH-A1 i mange tester regnet som det beste alternativet. God optikk, linse, relativt portabelt, mange innstillinger, 3 mik-innganger osv. Det er mange halvproffe filmskapere som bruker dette kameraet. Kameraet er dessuten ganske nytt i forhold til sine konkurrenter.

 

Kritikken mot XH-A1 har særlig gått på at opptakene blir relativt mye komprimert (komprimert til HDV) siden de skal lagres på tape. Fordelen er det tape er et billig lagringsmedium, men som sagt blir det komprimert ganske mye. Jeg har hørt at enkelte TV-kanaler ikke ønsker å sende HDV-opptak, men dette må du evt. sjekke dersom dette er en relevant problemstilling for deg.

Lenke til kommentar

Forskjellen på XH-G1 og XH-A1 er ikke utskiftbare linser. Dette er XL-H1 som har den muligheten. XH-G1 har flere innganger/utganger enn det som finnes på XH-A1.

 

men kan du forklare hva dette står for?

HDV

DVCAM

DVCPR

 

Dette er forskjellige format som kameraet tar opp.

 

* DV, MiniDV — used in most of today's videotape-based consumer camcorders; designed for high quality and easy editing; can also record high-definition data (HDV) in MPEG-2 format

* DVCAM, DVCPRO — used in professional broadcast operations; similar to DV but generally considered more robust; though DV-compatible, these formats have better audio handling.

 

Jeg vil ikke anbefale HVR-A1 da dette er et lite og krøkkete kamera (med mindre du er ute etter det).

 

Det kan også lønne seg å se på brukt, da du ofte kan få mer for pengene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...