Gå til innhold

Maks minnekortkapasitet i Canon 30D?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Syntes du ikke det er litt skummelt å ha så stort kort da?

 

Er vel ikke så mye skumlere enn å sjonglere rundt med en haug med kort som kan mistes eller rotes bort...

 

8 GB skal være støttet av 30D, men lurer på om jeg leste et sted at kortet bør formateres i PC først for at kameraet skal klare å utnytte kapasiteten over 4 GB (vet ikke om dette er fakta eller tull, men gjør uansett ingen skade).

 

Kameraet støtter svjv ikke kort over 8 GB, hvis ikke nyere firmware har endret på dette.

Lenke til kommentar
Syntes du ikke det er litt skummelt å ha så stort kort da?

 

Er vel ikke så mye skumlere enn å sjonglere rundt med en haug med kort som kan mistes eller rotes bort...

 

8 GB skal være støttet av 30D, men lurer på om jeg leste et sted at kortet bør formateres i PC først for at kameraet skal klare å utnytte kapasiteten over 4 GB (vet ikke om dette er fakta eller tull, men gjør uansett ingen skade).

 

Kameraet støtter svjv ikke kort over 8 GB, hvis ikke nyere firmware har endret på dette.

 

http://forums.dpreview.com/forums/read.asp...essage=26837264

Lenke til kommentar
Er vel ikke så mye skumlere enn å sjonglere rundt med en haug med kort som kan mistes eller rotes bort...

 

Da er problemet at du er en rotekopp. Om du klarer å holde styr på kortene dine eller ikke er ikke det jeg syntes er "skummelt". Heller da jeg har et fullt 16gb kort som klikker bga et hav av scenarioer...better safe then sorry..

 

Personlig så holder jeg meg til 2gb's kort, maks 4..ikke det at jeg trur korta vil klikke, men hvis det skjer slipper du miste alle bildene..betaler gjerne det lille ekstra den "forsikkringen" koster ved å kjøpe flere kort, enn et på samme størrelse..

Endret av Kliss
Lenke til kommentar
Jeg har SanDisk CF Extreme III 16 GB i mitt 30D og det fungerer 100%.

Heller ett stort kort enn mange små!

 

Helt til det store kortet kræsjer og du mister 16 GB med bilder.

Da er det bedre om ett 4GB eller 2GB kort kræsjer og man mister 1/4 eller 1/8 av de bildene man hadde mistet på 16GB kortet :)

Lenke til kommentar
Er vel ikke så mye skumlere enn å sjonglere rundt med en haug med kort som kan mistes eller rotes bort...

 

Da er problemet at du er en rotekopp. Om du klarer å holde styr på kortene dine eller ikke er ikke det jeg syntes er "skummelt". Heller da jeg har et fullt 16gb kort som klikker bga et hav av scenarioer...better safe then sorry..

 

Personlig så holder jeg meg til 2gb's kort, maks 4..ikke det at jeg trur korta vil klikke, men hvis det skjer slipper du miste alle bildene..betaler gjerne det lille ekstra den "forsikkringen" koster ved å kjøpe flere kort, enn et på samme størrelse..

 

Det var dine ord, om jeg er en rotekopp eller ikke vet nok ikke du så mye om. Det er heller ikke så interessant hva du personlig foretrekker. Sammen med den nevnte muligheten er det flere argumenter for store kort, f.eks. slitasje på kortluke og kontakter, samt at i følge Murphys lov vil 2GB kortet sannsynligvis bli fullt akkurat når det perfekte motivet dukker opp.

Trådstarter har nå fått info om at 16GB fungerer på 30D, som var det opprinnelige spørmålet. Sammen med en anbefaling om å kjøpe kvalitetskort klarer nok trådstarter å velge selv om det er best å satse på mange små eller færre store kort.

Lenke til kommentar

Jeg er enig med deg i at det er ditt system som passer best for deg, men du er vel ikke deltaker på et forum uten å være interessert i hva andres personlige meninger er? Utrolig nok tar jeg også feil noen ganger. Selv om det sjelden, så finner jeg det først ut ved å lytte til andres personlige meninger, siden jeg i utgangspunktet hadde valgt en annen (og dårligere) løsning.

 

Dette er ikke nødvendigvis representativt for denne lille diskusjonen, så jeg skriver kun om prinsipielle holdninger i forhold til det å være deltaker. Det er bare en liten (over)reaksjon på din uttalelse om hvor lite interessante Kliss' personlige meninger er, selv om din løsning på problemet er en bedre løsning for deg. Jeg regner med at du kun mener i denne saken, og at Kliss' personlige meninger generelt interesserer deg.

Lenke til kommentar

Diskusjonen rundt hvorvidt det er "lurest" med små og mange, eller få og store kort, har vi hatt utallige ganger på forumet før. Sammen med det faktum at det koker ned til personlige preferanser, og det at det er off-topic i forhold til trådens emne, gjør at diskusjonen ikke har noe her å gjøre.

 

Trådstarter har for øvrig fått svar på sitt spørsmål, så med mindre andre har noe å tilføye i den anledning, kan vi la tråden dø ut :) (off-topic innlegg/krangel om store/små kort fører til stenging).

Lenke til kommentar
Det var dine ord, om jeg er en rotekopp eller ikke vet nok ikke du så mye om. Det er heller ikke så interessant hva du personlig foretrekker. Sammen med den nevnte muligheten er det flere argumenter for store kort, f.eks. slitasje på kortluke og kontakter, samt at i følge Murphys lov vil 2GB kortet sannsynligvis bli fullt akkurat når det perfekte motivet dukker opp.

Trådstarter har nå fått info om at 16GB fungerer på 30D, som var det opprinnelige spørmålet. Sammen med en anbefaling om å kjøpe kvalitetskort klarer nok trådstarter å velge selv om det er best å satse på mange små eller færre store kort.

Tenkte jeg bare skulle utfylle påstanden min siden du ikke tok poenget. Og nei, jeg vet ikke om du er en rotekopp, men jeg fikk det inntrykket av måten du svarte på da det er sikkerhet av bildene som var påenget, ikke oppbevaring av kort..

 

Men uansett syntes jeg det er viktig å være føre var, på samme måte som man burde lagre kopier av de uerstattelige bildene sine ved forskjellige adresser. Selv om du syntes det er uinteresant så syntes det er god lærdom som jeg selv fikk når jeg spurte om minnekort og hadde lyst til å gå for de største...men unnskyld, ikke meningen å være den eneste på dette forumet som har gått litt off topic her :whistle: ..fikk klar beskjed av moderator, men fint du minner meg på det igjen Ricewind76 :thumbup:

 

Forøvrig er det ikke no mindre sannsynlig at 16gb's kortet er fullt når det perfekte motivet dukker opp enn for det på 2gb..hverken matematisk, eller i følge murphy.. :nei:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...