Luta Skrevet 1. mai 2008 Skrevet 1. mai 2008 (endret) Heisann. Sitter å jobber på enn nettside og trenger å legge en film vi har laget. Jeg skal ha den i to forskjellige størrelser (stor/liten). Hvordan gjør jeg dette? Filmen skal eksporteres som .mov i hensiktsmessig størrelse og komprimering for internett. Hva menes med komprimeringsparametere? Jeg skal også legge inn ett pdf-dokument på nettsiden som skal være nedlastbar. Hvordan legger jeg inn det? Endret 1. mai 2008 av kaoset
funkyboy Skrevet 2. mai 2008 Skrevet 2. mai 2008 Heisann.Sitter å jobber på enn nettside og trenger å legge en film vi har laget. Jeg skal ha den i to forskjellige størrelser (stor/liten). Hvordan gjør jeg dette? Filmen skal eksporteres som .mov i hensiktsmessig størrelse og komprimering for internett. Hva menes med komprimeringsparametere? Jeg skal også legge inn ett pdf-dokument på nettsiden som skal være nedlastbar. Hvordan legger jeg inn det? Dersom du skal eksportere en .mov- film, går jeg ut ifra at du bruker Mac, eller i allefall QuickTime. Desom du skal ha 4:3- format, er liten størrelse på f.eks 320 x 240 px, og stor størrelse på f.eks 400 x 300 px. Link til disse hver for seg, og gå til f.eks Apple sine sider for å se hvordan du inkluderer en avspiller i en webside. Komprimeringsparametre er rett og slett måten du velger å komprimere filmen på. Dette er ting som bredde, høyde, framerate, kodek, etc. Framerate angir hvor mage bilder i sekundet, og kodeken bestemmer på hvilken måte filmklippet skal komprimeres. Det beste er å prøve seg litt frem, og eventuelt Google litt på det, ettersom de ulike kodekene ofte fungerer forskjellig avhengig av filmen du vil eksportere. Ha det i bakhodet at du kan få en film på et og et halvt minutt ned i tre megabyte med svært god kvalitet dersom du gjør det bra her. Dersom du skal ha et .pdf- dokument på siden, er det egentlig bare å linke til dokumentet på vanlig vis. :-) <a href="adresse/fil.pdf">Her linkes det til et dokument i .pdf- format</a>
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå