Palme Skrevet 30. april 2008 Skrevet 30. april 2008 (endret) Heisan, Jeg driver å lager en liten liste fra en database med noen navn. Jeg har "ORDER by etternavn" som sortering, men jeg ønsker å ha et lite mellomrom mellom hver forskjellig alfabetisk bokstav i etternavnet. Feks. Allheim, Jens Arbestad, Ola Atstad, Lars Barnstad, Kari Berre, Ingunn osv. Nå ser det bare slik ut: Allheim, Jens Arbestad, Ola Atstad, Lars Barnstad, Kari Berre, Ingunn Ikke helt sikker på hvor jeg skulle poste denne, men satser på at det går greit å ligge den her? Min php kode: $color="1"; echo '<table width="50%" border="0" align="center" cellpadding="1" cellspacing="0">'; while ( $row = mysql_fetch_array($resultat) ) { if($color==1){ echo "<tr bgcolor='#F2F4F9' class='SmallText'> <td>".$row['etternavn'].", ".$row['fornavn']."</td><td>".$row['mail']."</td> </tr>"; $color="2"; } else { echo "<tr bgcolor='#FFFFFF' class='SmallText'> <td>".$row['etternavn'].", ".$row['fornavn']."</td><td>".$row['mail']."</td> </tr>"; $color="1"; } } echo "</table>"; Endret 30. april 2008 av Palme
aCa Skrevet 30. april 2008 Skrevet 30. april 2008 Ta å hent ut første bokstav av etternavnet og legg den i en temp verdi. I while løkken din kan du sjekke om for bokstaven er lik forrige bokstav, hvis den ikke er lik legg inn ett mellomrom. if ($tmp != $row['etternavn']{0}) { echo '<tr><td> </td></tr>'; $tmp = $row['etternavn']{0}; } Sett noe sånn inn i løkken din før farge sjekken. Er nok veldig mange andre måter å gjøre dette på også, men dette er i hvertfall en enkel løsning.
Palme Skrevet 30. april 2008 Forfatter Skrevet 30. april 2008 Så enkelt og genialt Takker for hjelpen!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå