Gå til innhold

Får bare 54Mbps på 300Mbps-kort


Ståle

Anbefalte innlegg

Jeg har en Sony Vaio SZ, som det står har et NIC som støtter n-draft, altså 300Mbps.

Det heter, Intel Wireless WiFi Link 4965AGN

http://www.intel.com/network/connectivity/..._n/overview.htm

 

Vi har en D-link DIR-655 router, som jeg får ~300Mbps på med D-link DWA-140 USB dongelen.

 

Jeg har sett i enhetsbehandling, og 802.11n er enabled. I Oppgavebehandling ser jeg at det står maks 300Mbps, som det står 100Mbps på det trådete nettverkskortet.

 

Men når jeg er tilkoblet routeren, som Sony-programmet finner ut selv er 802.11n-type, får jeg bare 54Mbps.

 

Noen innspill?

 

edit; jeg bruker Windows Vista Business 32-bit, som var installert på maskinen fra før, og alle driverene er de samme.

Endret av Ståle
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om du bruker WPA beskyttelse (tror det var den), så får du bare 54mbit pga den standarden ikke støtter mere. Jeg kjører selv denne routeren, og et Draft-n nettverkskort i PC-en min.

 

54mbit holder for min del, men rekkevidden er betraktlig bedre enn min eldre router, så jeg tror man drar nytte av DIR-655 sin styrke på alle andre punkter enn hastigheten, ved bruk av denne krypteringen.

 

Så - om du fjerner krypteringen, og legger inn en enkel WEP-beskyttelse i stedetfor, evt MAC-adresser o.l., så vil du kunne utnytte den teoretiske ~300mbit hastigheten den skal støtte. - Såvidt jeg har forstått det.

 

Tilgi meg for rotete svar, men klokka er 3, jeg er trøtt :p

Lenke til kommentar
Jeg har en Sony Vaio SZ, som det står har et NIC som støtter n-draft, altså 300Mbps.

Det heter, Intel Wireless WiFi Link 4965AGN

http://www.intel.com/network/connectivity/..._n/overview.htm

 

Vi har en D-link DIR-655 router, som jeg får ~300Mbps på med D-link DWA-140 USB dongelen.

 

Jeg har sett i enhetsbehandling, og 802.11n er enabled. I Oppgavebehandling ser jeg at det står maks 300Mbps, som det står 100Mbps på det trådete nettverkskortet.

 

Men når jeg er tilkoblet routeren, som Sony-programmet finner ut selv er 802.11n-type, får jeg bare 54Mbps.

 

Noen innspill?

 

edit; jeg bruker Windows Vista Business 32-bit, som var installert på maskinen fra før, og alle driverene er de samme.

 

Du må enten deaktivere krypteringen helt eller bruke WPA 2

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Nå enablet jeg WPA og WPA2 på routeren, og i Status ser jeg jeg har 130Mbps

 

Men overføringshastigheten er bare 5MBps, ca 40Mbps. Er ikke dette litt lite?

 

Hei

Fikk også kun 130 mb.s med wpa 2 Lurer på om det er andre ting som gjør at man ikke får 300 mbs.

Reell hastighet er noe helt annet. Det avhenger av rekkevidde,vegger,gulv etc. :new_woot:

Lenke til kommentar

Uten WPA/WPA2 skal man ikke få N hastighet, hvis man gjør det er det fordi routeren ikke følger standarden. Jeg sitter akkurat nå med en Dell med 4965 og en Macbook med Atheros N innebyggd - begge koblet mot en DIR-655 - Dell maskina viser 130mbs, mens Macbooken er koblet til med 300mbs - uansett, overføringshastighet på begge er mellom 5-7mbytes/s. Virkelig overføringshastighet på wlan er noe helt annet enn linkspeed.

Lenke til kommentar
Uten WPA/WPA2 skal man ikke få N hastighet, hvis man gjør det er det fordi routeren ikke følger standarden. Jeg sitter akkurat nå med en Dell med 4965 og en Macbook med Atheros N innebyggd - begge koblet mot en DIR-655 - Dell maskina viser 130mbs, mens Macbooken er koblet til med 300mbs - uansett, overføringshastighet på begge er mellom 5-7mbytes/s. Virkelig overføringshastighet på wlan er noe helt annet enn linkspeed.

 

 

 

Intels 4965-kort vil aldri koble til noe raskere enn 130 Mbps på 2,4 GHz (DIR-655) da Intel har begrenset bruken av kanaler i dette frekvensbåndet. Grunnen til dette er at man har ca 60 MHz å ta av i 2,4 GHz båndet. Et trådløst nettverk på 300 Mbps tar 40 MHz av disse. Med andre ord man kan ha halvannet 11n nett på 300 Mbps i det samme området uten å få problemer. 130 Mbps vil si en kanalbredde på 20 MHz, og 3 samtidige nettverk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...