Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Spørsmål angående Moped som går 60 km/t originalt

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei!

Har en moped som gjør 60 km/t på flata uten at jeg har gjort noe med den, jeg kjøpte den helt ny original. Spørsmålet er da om jeg får trimbot hvis jeg blir stoppet og scooteren blir testet på tralle.

Se siste poster i tråden!

Har et spørsmål angående mopeden.

Er det lov å rulle i 80 km/t ?

Og hva ville dere gjort hvis dere hadde en moped og skulle ned en slik nedoverbakke som i denne tunnelen: http://youtube.com/watch?v=uGsk5DlO1Tw

a) Ville dere stoppet opp slik at scooteren la seg i fri, og rullet i 70-80 km/t,

b) Eller la den gå på en 8-10 tusen omdr./min ned igjennom hele bakken og oppnå en 60 km/t ?

Så hvis jeg lar scooteren gå i fri og ruller nedover i 80 km/t og politiet står der, vil jeg da miste mopedførerkortet? Vil det slite på variatoren om den står i fri og ruller så fort?

En ting til; oppoverbakken igjen er et par km lang, hva ville dere gjort? La oss si at scooteren gjør 30-35 km/t, og bilene som kommer bak deg gjør 80, ville dere kjørt med nødlys/blinklys, eller kjørt uten noe som helst blinklys?

Blir vel en tur gjennom denne tunnelen etter at scooteren er innkjørt..

Endret av Daniel_91
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
Blir du målt av politiet til 80 km/t er det det de dømmer etter. Hvis mopeden din har beveget seg i 80 km/t, så har den det, uansett grunn.

Såeh... jeg skal altså trille nedover i 45 km/t ? :thumbdown:

Men scooteren min gjør 57-60, jeg kjøpte den HELT ny, og jeg har ikke løftet en skrue på den, er den da ulovlig å kjøre?

Fartsgrensen der er 80

Endret av Daniel_91
Skrevet

Hvis fartsgrensa er 80 km/t er det jo ikke noe problem. Regnet med at den var lavere. :) Har du (eller tidligere eiere) ikke fysisk gjort noe for at mopeden skal gå bedre, så kan de heller ikke ta deg for noe.

Skrevet

Kjør på full pinne nedover bakken, så kjører du på full pinne i oppoverbakken. Pass på at bilene bak deg

får plass til å kjøre forbi deg.

Skrevet

Nei faktisk ikke.

Les i vognkortet der står det at mopeden ikke får bevge seg i høyere hastigheter enn 45km/t. Altså: du får ikke kjøre i 80 i nedoverbakke selv om fartsgrensa er 80. Da har du kjørt 35km/t for fort.

Skrevet

Er egentlig klinkende likegyldig om hvordan mopeden/scooteren klarer å komme opp i mer enn 45km/t. Poenget er at du som fører ikke har lov til å kjøre den fortere enn fartsgrensa (som er max 45km/t for moped). I en 30-sone har du ikke lov til å kjøre fortere enn 30.

Samme greia med personbil med henger. Her har du ikke lov til å kjøre fortere enn 80 uansett om fartsgrensa på stedet er 90 eller 100.

Skrevet

Prøvde meg på en annen bakke i dag, rullet opp i 70-75 såvidt, men scooteren var fremdeles behagelig å kjøre i den hastigheten, og oppbremsing var intet problem.

Ikke konstruert sier du? Var i Bahamas sist sommer og kjørte scooter, de virket jo mye svakere konstruert, men de gikk lett i 150 km/t uten problemer :)

Men uansett, syns det er surt å måtte drive å bremse ned i 45 km/t ned igjennom hele tunnelen, er jo helt bak mål det...

Skrevet (endret)
Men uansett, syns det er surt å måtte drive å bremse ned i 45 km/t ned igjennom hele tunnelen, er jo helt bak mål det...

Bremse? Jeg kan selvfølgelig ikke snakke for alle, men de færreste av de jeg kjenner følger fartsgrensene til punkt og prikke. Er ikke uvanlig at jeg ligger i 15-20 km/t over fartsgrensen hvis føre og veg tillater det.

EDIT: For dere flisespikkere og off-topic'ere der ute, jeg mener ikke at 15-20 km/t over er fort, jeg bare nevner det jeg vanligvis gjør.

Endret av Leeroymonster
Skrevet

Tviler selv på at jeg kommer til å kjøre i 45 km/t mer når scooteren klarer 60 også da, spørs vel litt, er ikke helt bra å ligge nær redline hele tiden heller.

Skrevet

Scootere er bygd for å klare det den klarer uten blomberingen, noe som mest sannsynlig er 80-100 km\t på mange scootere. Scooter i Norge er derimot 45km\t. Se hvordan dem kjører i utlandet med normal effekt liksom

Skrevet

Vet ikke om det var 50 eller 100 kubikk firetakter jeg kjørte i bahamas, men den kom rimelig raskt opp i 100 ihvertfall.

Er store skivebremser foran og bak på scooteren min, sier vel litt om at den er bygd for mer enn 45.

Skrevet

Hvis dere ser under "del" 12 (merknader) på førerkortet så vil det stå "146".

Det er en merknad og hvis dere slår opp det i regelverket vil dere se (som sagt over her) at man som fører ikke har lov til å kjøre fortere enn 45km/t uansett om fartsgrensa tillater det eller nedpverbakker..

Står i vognkortet at den "ikke er tillatt over 45km/t".

Men en nyere moped er konstruert for hastigheter rundt 80-90km/t både bremser og ramme.

Skrevet
Blir du målt av politiet til 80 km/t er det det de dømmer etter. Hvis mopeden din har beveget seg i 80 km/t, så har den det, uansett grunn.

Såeh... jeg skal altså trille nedover i 45 km/t ? :thumbdown:

Men scooteren min gjør 57-60, jeg kjøpte den HELT ny, og jeg har ikke løftet en skrue på den, er den da ulovlig å kjøre?

Fartsgrensen der er 80

Har du fått målt at den faktisk går så fort da? Jeg kjøpte også helt ny scooter som viste 60, men den gikk ikke fortere enn 48.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...