Gå til innhold

Tips til deg som skal kjøpe receiver


Anbefalte innlegg

  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse
  • 1 måned senere...
  • 4 måneder senere...

Watt og effekt?

Watt er som dere vet en måleenhet for effekt. Mange av dere lurer sikkert på hvor mange watt deres høyttaler trenger, og hvorfor du skal kjøpe en dyr reciver på 7*50W istedenfor en reciver som koster halvparten og har 7*190 watt?

 

Watt = spenning (volt) x strømstyrke (ampere)

 

Watt er et utrolig dårlig mål på forsterkere! Watt sier bare noe om hvor masse varme forsterken kan avgi, akkurat det samma som en 100w lyspære! Dessuten så er det mange useriøse aktører som angir watt-effekten med én kanal i drift og på et lavt ohm-nivå. Så det beste er å kikke på baksiden å kikke på hvor masse watt forsterkeren trekker fra strømnettet og dele på antall kanaler. Men et bedre mål på forsterker-effekt er heller Ampere, som sier noe om hvor sterke strømpulser forsterkeren kan sende ut om gangen. Sterkere strømpulser gir en friskere og mer dynamisk opplevelse som er bra når de smeller i filmen du ser på. Ampere er det bare H/K som oppgir.

 

Uansett hvor mange watt du har i forsterkeren din, bør du parre dem med rette høyttalere. Selv en 15w rørforsterker kan spille bra høyt med riktige høyttalere, så velg noen lettdrevne høytalere ved liten forsterker - over 90dB er å foretrekker da! Dette ser du på baksiden av høytaleren. Jeg skal ikke starte noe høytaler-krangel i denne tråden, men det er ikke nødvendigvis de minste høyttalerne som er de mest lettdrevne! Dessuten, om du fremdeles synes det låter tamt kan en subwoofer hjelpe med å avlaste forsterkere/høyttalerne på de lave tonene.

 

Poenget mitt er at det ikke finnes noe bra mål på hvor bra en forsterker er - det gjelder å bare ta rundturen og lytte med egne ører!

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Watt og effekt?

Watt er som dere vet en måleenhet for effekt. Mange av dere lurer sikkert på hvor mange watt deres høyttaler trenger, og hvorfor du skal kjøpe en dyr reciver på 7*50W istedenfor en reciver som koster halvparten og har 7*190 watt?

 

Watt = spenning (volt) x strømstyrke (ampere)

 

Watt er et utrolig dårlig mål på forsterkere! Watt sier bare noe om hvor masse varme forsterken kan avgi, akkurat det samma som en 100w lyspære! Dessuten så er det mange useriøse aktører som angir watt-effekten med én kanal i drift og på et lavt ohm-nivå. Så det beste er å kikke på baksiden å kikke på hvor masse watt forsterkeren trekker fra strømnettet og dele på antall kanaler. Men et bedre mål på forsterker-effekt er heller Ampere, som sier noe om hvor sterke strømpulser forsterkeren kan sende ut om gangen. Sterkere strømpulser gir en friskere og mer dynamisk opplevelse som er bra når de smeller i filmen du ser på. Ampere er det bare H/K som oppgir.

 

Uansett hvor mange watt du har i forsterkeren din, bør du parre dem med rette høyttalere. Selv en 15w rørforsterker kan spille bra høyt med riktige høyttalere, så velg noen lettdrevne høytalere ved liten forsterker - over 90dB er å foretrekker da! Dette ser du på baksiden av høytaleren. Jeg skal ikke starte noe høytaler-krangel i denne tråden, men det er ikke nødvendigvis de minste høyttalerne som er de mest lettdrevne! Dessuten, om du fremdeles synes det låter tamt kan en subwoofer hjelpe med å avlaste forsterkere/høyttalerne på de lave tonene.

 

Poenget mitt er at det ikke finnes noe bra mål på hvor bra en forsterker er - det gjelder å bare ta rundturen og lytte med egne ører!

Det er ikke meningen å virke frekk men jeg syns dette ble litt bedre forklart i første post under "watt og effekt?".

Du har et godt poeng ang. føsomhet (dB) selv om dette også ble nevnt i første post.

 

Edit: Støtter det med rundtur og egne ører :thumbup:

Endret av jkarte
Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

De aller fleste receiverene på markedet nå støtter HDMI 1.3.

 

Jeg vet ikke, men jeg vil tro at receiveren også må støtte HDMI 1.4 for at du skal få glede av 3D støtten som de fleste nye tv'er og bluray-spillere nå (utover i 2010) kommer med.

 

Jeg tipper dette er grunnen til at prisen på en del 2009 modeller har vært såpass gunstige.. :hmm:

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Hei og Takk for svar!

 

Dette går ikke på kompetanse, hun vil bare ikke forholde seg til det.. Men dersom jeg kobler en digial lydkabel fra TVen, forsvinner da lyden fra høytalerne på TVen? Vil ha det enklest mulig både for far og mor. Når jeg slår på receiveren vil jeg ha lyd i den og TV høytalerne. Når jeg slår av receiveren vil jeg at lyden skal være på bare på TVen uten å måtte velge utgang etc. Kan ev være åpen for løsninger via min Harmony one..

 

PS: Beklager dersom spørsmålet er helt teit, har ikke greie på dette..

 

Oldstone

hei

skal kjøpe meg en billig surrond reciver,

for å koble den til tv,dvd spiller,et par høyttalere. Hva skal jeg kjøpe billigst mulig.

Lenke til kommentar

KOM MED FLERE FORSLAG TIL SURROUND RECIVER TIL CA 2500KR

ALT TAES I MOT MEG TAKK

Trenger ikke å skrike :thumbdown:

 

Disse som jeg linket til er så hyggelig priset for tiden at jeg tror ikke det er så mange alternativer i denne prisklassen...

beklager skrikingen

Da skal jeg hvurdere disse

hvis ikke det kommer inn flere forslag

Lenke til kommentar
  • 2 år senere...

Finfin guide, men som lydtekniker må jeg pirke litt på terminologien ang. clipping:

 

Det er ikke frekvensen som clipper, men bølgeformen. Frekvens er antall bølger i sekundet. En bieffekt av forvrengning er at nye frekvenser genereres (harmonics).

Mer her.

 

Ellers en god guide!

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...
  • 2 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...