Gå til innhold

Fagbrev som elektriker etter 1 år elektro +generell studiekompetanse. Hvordan gå frem?


SkyFish

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har som nevnt i tittelen gått grunnkurs i elektro, deretter gikk jeg over på IKT og endte opp med å ta påbyggning, så jeg har nå 1 års elektro utdanning og generell studiekompetanse (har spesiell studekompetanse, men forsto det slik at det ikke gjør noen forskjell) og er misfornøyd med den jobben jeg er i nå, tjener lite og det er for ensformig. Jobben min har ikke noe med elektriker arbeid å gjøre sånn at det er nevnt.

 

Jeg vet at det for tiden er stor etterspørsel etter elektrikere og det er et arbeidsområde jeg tror jeg kan trives godt i og har tenkt mye på å prøve å få fagbrev som elektriker. Det jeg lurer på, siden jeg har hørt litt av hvert forskjellig, er hvor lenge en sånn lærlingtid blir, om det er avhengig av bedriften jeg snakker med eller om det er regler for sånnt. Og viktigst av alt hvordan lønnen blir i lærlingtida, siden jeg eier leilighet og har lån på en million så er jeg avhengig av en hvis størrelse på lønna så en helt normal lærling lønn blir for lite. Er dette også noe som går ann å forhandle med bedriften jeg evt. skal gå opplæring i? Mot å avtale at jeg skal fortsette hos dem i x antall år etter jeg har tatt fagbrev osv. ?

 

Håper det er noen som kan gi meg svar på noe av dette iallfall :) Beklager om det ble litt rotete.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For det første må du vel gjerne gå VK1 elektro før du kan begynne i lære. Det er ikke betalt i det hele tatt.

 

Tror det er faste regler for lærlingelønn, at du begynner på 10% og øker jo mer erfaring du får. Men sikker er jeg ikke. Om det er noen rom for forhandlinger vet jeg ikke, men det går vel an å snakke med banken om avdragsfrihet på lånet, sånn at du bare betaler renter så lenge du er på skole og tjener dårlig som lærling.

 

Et annet alternativ er jo å leie ut leiligheten og flytte hjem til mor et par år.

Lenke til kommentar

Hei, takker for svar :)

 

Har vært inne på tanken om å flytte hjem og leie ut leiligheten, evt leie en veldig billig hybel i tillegg og jobbe etter skoletid.

 

Det du nevner om at man må gå VK1 er vel ikke et ultimatum? Har selv en kompis som bare gikk GK elektro og dermed gikk ekstra lenge som lærling i bedriften han jobber i nå. Men jeg vet ikke så mye om hvordan sånne ting fungerer, så derfor jeg tenke kanskje noen her inne hadde mer erfaring med dette.

Lenke til kommentar

Jeg tror nok du må ha vk1 for å få fagbrev som elektrikker.

Om man går ut i lære etter GK må han nok ta vk1 på kveldstid eller noe slikt, da det er ganske strenge regler på utdanningen for å få gruppe L sertifikat.

 

Derimot tror jeg ikke det er noen faste regler når det gjelder lærlinglønn.

Lønna er i hvertfall forskjellig i de forskjellige bedriftene.

Jeg ville snakket med en elektrikkerbedrift for å høre om det er mulig å jobbe med en annen lønn.

Har en kammerat som jobber som IKT-lærling med full lønn, fordi bedriften trengte folk og han hadde en del relevant erfaring.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

du kan bli lærling uten og ha gått vk1 men da må du gå 1 år ekstra i bedriften siden du er på skolen 1 dag i uken og for og ta vk1 studiet.

 

lønnen til lærlingen er satt av nemda og den begynner på 45 kr nå tror jeg og hvert halvår så stiger den.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Neinei, feil

Første halvår har man 30% av montørlønn, så øker den til 40%, så50% så 80%, siste halvåret av lærlingetiden har man bedriftens grunnlønn for fagarbeider.

Minstesatsen i EL og IT forbundet er 281.60 for fagarbeidere med 4.5års læretid. Arbeidsmengde og ansvar skal øke i takt med disse økningene. Man skal heller ikke ha mere en 37.5 time arbeid i begynnelsen som lærling

 

Alt dette står på EL og IT forbundets hjemmesider, se i noe som heter overenskomst

 

Om ikke står det masse info om dette hær

http://www.elogit.no/asset/8666/1/8666_1.pdf

Endret av digrec
Lenke til kommentar

Jobber du i en by så har du ikke 281.600 i året, vist du har det så burde du skifte jobb asap. I kr.sand ligger nivået på 200-220 kroner timen, men byer som f.eks Oslo ligger høyere.

 

Vist du vil oppnå fagbrevet så har du to muligheter. Høre med opplæringskontoret om du kan få godskrevet det året du har jobbet nå og så ta VK2, eller kjøre på med 4 til 4.5 år læretid.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...