Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Får Ikke Startet Opp


Anbefalte innlegg

Hallo Folken's.

Jeg har et lite problem. Jeg satt og koste meg med COD-4 så plutsleig skrur pcen seg av, greit tenker jeg og prøver å skru den på igjen, men hva skjer da? jo pcen vil ikke starte. Det eneste som skjer er at GPU & Cpu vifta begynner og snurre i 00000.2sec så er det dødt igjen. Jeg har bange anelser for at det er Psu'en som er gåen men hadde jeg vist mere hadde jeg jo ikke spurt her.

 

så spørsmålet er Hva kan være galt ?

 

ja så var det en ting til. hadde et problem før pcen begynnte og skru seg av. den gikk i Bluescreen hvor det sto Starter Dumping a fysisk minne men dette tror jeg at jeg fikk fiksa med CC Cleaner og registry Cleaner. for skjedde ikke etter at jeg kjørte de 2 programmene. Men om det kanskje er av betydning for det som akkurat har skjedd ? :S

 

Takker for alle svar

 

Mvh

 

Proxer

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hadde samme problem med at den slo seg av når jeg slapp power knappen... men det var fordi jeg hadde satt in den ene rambrikken feil på den gammle pcen :/ men du brukte den jo når den slo seg av... :S

 

du har vell ikke hørt noen lyder fra strømforsyningen.. virker rart om strømforsyningen takker for seg på den måten... eneste jeg kan tenke på er ram eller hovedkort

Endret av Extremetel
Lenke til kommentar

Tror ikke det er hovedkortet. Det lyser Grønnt og ser ut til og funke som det skal. tingen er et Min Bezerk Gammle strøm forsynning Røyk på samme måte. den slutta bare og virke. Misten er Ganske ny. og hovedkortet er enda nyere. bytta til intel Prosessor så da blei det nytt hovedkort også. men Lurer på Om jeg bestiller 1 600w Mist og 8800gtx så får vi se om det funker igjen =P

Lenke til kommentar
Du kan jo bare måle poweret med et multimeter.

 

Nå er det nyskjerrigheten som dikterer tungen her, men hva skal man forvente å se når man måler PSU med et multimeter. Leverer en PSU f.eks 12v og 5v på molex konstant så lenge strømkabelen er plugget i og PSU er slått på, men ikke nødvendigvis koblet til noen kombonenter? Eller må den være koblet til et hovedkort, og hovedkortet trekke strøm, før den begynner gi voltene?

 

Hvis sistnevnte er tilfelle, hvordan vet man da om det er PSU eller HK som er ødelagt hvis HKet helt dødt?

 

Grunnen til at jeg lurer er fordi jeg ble nyskjerrig og bladde opp noen guider rundt det å bruke multimeter på PSU og i alle tilfellene var PCene på. Dette kan naturligvis være fordi du ikke får testet om den leverer stabile spenninger om du ikke stresser PSU under testing også.

Lenke til kommentar

tingen her er at hovedkortet får strøm, men det er noe som gjør at den ikke starter, hadde det vært strømforsyningen så hadde den vell ikke startet eller kuttet etter litt lengre tid. og da er det sannsynligvis hovedkort eller ram / cpu, og etter som det ikke har skjedd før eller han har hørt no / sett røyk fra strømforsyningen så tolker jeg det som at PSU'en ikke er problemet.. men det fult mulig at jeg tar feil.

 

om du holder strømknappen på pcen inne, fortsetter viftene å spinne? altså helt til du slipper.. var det som skjedde med meg, power led og HD Led lyste og viftene gikk rundt når jeg holdt den inne, men den startet ikke, prøvde med en annen PSU men det samme skjedde, og det var faktumet at jeg hadde satt in RAM'en feil veil som var problemet, og jeg ville da tro at det samme ville skje om det hadde skjedd noe med brikken selv om den står i riktig vei. Fant senere ut at den kuttet strømmen for å ungå å ødelegge komponentene.

Endret av Extremetel
Lenke til kommentar
tingen her er at hovedkortet får strøm, men det er noe som gjør at den ikke starter, hadde det vært strømforsyningen så hadde den vell ikke startet eller kuttet etter litt lengre tid. og da er det sannsynligvis hovedkort eller ram / cpu, og etter som det ikke har skjedd før eller han har hørt no / sett røyk fra strømforsyningen så tolker jeg det som at PSU'en ikke er problemet.. men det fult mulig at jeg tar feil.

 

om du holder strømknappen på pcen inne, fortsetter viftene å spinne? altså helt til du slipper.. var det som skjedde med meg, power led og HD Led lyste og viftene gikk rundt når jeg holdt den inne, men den startet ikke, prøvde med en annen PSU men det samme skjedde, og det var faktumet at jeg hadde satt in RAM'en feil veil som var problemet, og jeg ville da tro at det samme ville skje om det hadde skjedd noe med brikken selv om den står i riktig vei. Fant senere ut at den kuttet strømmen for å ungå å ødelegge komponentene.

 

Dette har skjedd før. da var det den andre PSUen som var gåen. Nei jeg får bare 1 utslag når jeg tykker på knappen. og det er ikke nok til og få CPU vifta til og begynne og snurre engang. Og for at det skal kunne skje igjen. må jeg dra ut strømm kabelen slå av bryteren på PSU'en. sette i kontakten igjen slå på PSUen og så trykke på kknappen igjen. for at vifta skal få et lite Blink i led'sa som er der. Og jeg vet det ikke er noe galt med HK,Ram eller noe anne. alt sammen fungerte Fjell. helt til Pcen skrudde seg av. Viftene i PSU'en snurrer ikke engang. no jeg la merke til nå. så pcen får rett og slett ikke Power. Jeg har Bestillt en 600w Mist Psu nå og 8800GTX får håpe det funker nå =)

Endret av Proxer
Lenke til kommentar
Du kan jo bare måle poweret med et multimeter.

 

Nå er det nyskjerrigheten som dikterer tungen her, men hva skal man forvente å se når man måler PSU med et multimeter. Leverer en PSU f.eks 12v og 5v på molex konstant så lenge strømkabelen er plugget i og PSU er slått på, men ikke nødvendigvis koblet til noen kombonenter? Eller må den være koblet til et hovedkort, og hovedkortet trekke strøm, før den begynner gi voltene?

 

Hvis sistnevnte er tilfelle, hvordan vet man da om det er PSU eller HK som er ødelagt hvis HKet helt dødt?

 

 

Du får i alle fall en indikasjon med et multimeter i et sånt tilfelle. Det er bedre enn å klø seg i hodet og gjette ;-)

 

EDIT: Du tar sjansen på Mist en gang til? Det er mange andre bra psuer der ute, faktisk en del som jeg i alle fall regner som betydelig bedre.

Endret av PerUlv2
Lenke til kommentar
Du kan jo bare måle poweret med et multimeter.

 

Nå er det nyskjerrigheten som dikterer tungen her, men hva skal man forvente å se når man måler PSU med et multimeter. Leverer en PSU f.eks 12v og 5v på molex konstant så lenge strømkabelen er plugget i og PSU er slått på, men ikke nødvendigvis koblet til noen kombonenter? Eller må den være koblet til et hovedkort, og hovedkortet trekke strøm, før den begynner gi voltene?

 

Hvis sistnevnte er tilfelle, hvordan vet man da om det er PSU eller HK som er ødelagt hvis HKet helt dødt?

 

 

Ja tar kjangsen =P har jo garanti på den. har jo det på den andre også men orker ikke stresse med det. Og denne gangen kjøpte jeg også en Padde som er sikra mot Overspenning =P tenkte kanskje det ikke var så dumt. mye rart kablin i dette gammle huset

 

Du får i alle fall en indikasjon med et multimeter i et sånt tilfelle. Det er bedre enn å klø seg i hodet og gjette ;-)

 

EDIT: Du tar sjansen på Mist en gang til? Det er mange andre bra psuer der ute, faktisk en del som jeg i alle fall regner som betydelig bedre.

 

Ja tar kjangsen. Jeg er redd det er Ledningsnettet i dette huset som er ganske fucka. siden det har røket 2psuer på ganske kort tid. så skaffa meg en Padde som er sikkra mot Overspenning. får håpe det funker. Mye rar kabling i huset her =P

Endret av Proxer
Lenke til kommentar
Du får i alle fall en indikasjon med et multimeter i et sånt tilfelle. Det er bedre enn å klø seg i hodet og gjette ;-)

Haha, ja. Det er det nok av fra før.

 

Men hvis du kobler til ditt nye multimeter fra biltema, fyrer opp maskina, rekker lese av noen halvbakte spenninger før hovedkortet dør. Er spenningene halvbakte fordi PSU er wonky og ikke leverer, eller fordi hovedkortet ikke fungerer som det skal og trekker det som er nødvendig. Eller er du tilbake til, ehm, gjetting? ;)

 

EDIT: Du tar sjansen på Mist en gang til? Det er mange andre bra psuer der ute, faktisk en del som jeg i alle fall regner som betydelig bedre.

 

Jeg er veldig interessert i å høre hva du har å foreslå. Gjerne forslag til forskjellige bruksmål. En til HTPC og en til gaming-PC er vel det som er mest aktuelt for meg akkurat nå.

Lenke til kommentar

Nå har det seg sånn at jeg tok ut Psu'en. Kobla til alt av vifter og sjukobla PSU. den hadde ingen Problemer med og få viftene til og svive i det heile tatt. ikke laget den noen rar lyd eller luktet rart. er det bare meg elle lukter det svidd HK her? Vetta søren hva jeg skal gjøre jeg. Men jeg avbestillte hvertfall PSU'en.

 

Noen forslag på hva jeg kan gjøre mere for og teste ?

 

Takke for alle svar

 

Mvh

 

Proxer

Lenke til kommentar
Men hvis du kobler til ditt nye multimeter fra biltema, fyrer opp maskina, rekker lese av noen halvbakte spenninger før hovedkortet dør. Er spenningene halvbakte fordi PSU er wonky og ikke leverer, eller fordi hovedkortet ikke fungerer som det skal og trekker det som er nødvendig. Eller er du tilbake til, ehm, gjetting? ;)

 

EDIT: Du tar sjansen på Mist en gang til? Det er mange andre bra psuer der ute, faktisk en del som jeg i alle fall regner som betydelig bedre.

 

Jeg er veldig interessert i å høre hva du har å foreslå. Gjerne forslag til forskjellige bruksmål. En til HTPC og en til gaming-PC er vel det som er mest aktuelt for meg akkurat nå.

 

Har du fryktelig mye i mot multimeter? :D Dessuten så bruker jeg ikke Biltema, men et Fluke TRMS mm ;-)

 

De fleste psu´er tjuvkobler du til å trigge uten hovedkort med å kortslutte pin 14 og 15 på atx kontakta.

 

 

Når det gjelder psu´er så finnes det veldig mange bra:

 

F.eks Corsair, Seasonic, OCZ, Fortron Source, Gigabyte og Thermaltake Toughpower.

Lenke til kommentar
Har du fryktelig mye i mot multimeter? :D Dessuten så bruker jeg ikke Biltema, men et Fluke TRMS mm ;-)

 

De fleste psu´er tjuvkobler du til å trigge uten hovedkort med å kortslutte pin 14 og 15 på atx kontakta.

 

Ah, nei, har ingenting i mot multimetere :) Men det slår meg at det er enda en ting som er kjekk å ha i bakhånd når en PC bryter sammen. Sammen med en ekstra CPU, ekstra minne, ekstra skjermkort og ekstra hovedkort, så den er i ganske godt selskap ;)

 

Biltema var bare stedet der jeg fant det billigste multimeteret. For sjeldent bruk så ville det jo vært en fordel om det kostet mindre enn ny PSU og nytt HK tilsammen :)

 

Når det gjelder psu´er så finnes det veldig mange bra:

 

F.eks Corsair, Seasonic, OCZ, Fortron Source, Gigabyte og Thermaltake Toughpower.

 

Er det i tilfeldig rekkefølge? Og hvis du skulle foreslått en bestemt PSU i 500-600watt området som er meget stille av seg? :)

 

 

PS: Ber om unnskyldning til trådstarter for å ha gått litt off-topic :)

Lenke til kommentar
Har du fryktelig mye i mot multimeter? :D Dessuten så bruker jeg ikke Biltema, men et Fluke TRMS mm ;-)

 

De fleste psu´er tjuvkobler du til å trigge uten hovedkort med å kortslutte pin 14 og 15 på atx kontakta.

 

Ah, nei, har ingenting i mot multimetere :) Men det slår meg at det er enda en ting som er kjekk å ha i bakhånd når en PC bryter sammen. Sammen med en ekstra CPU, ekstra minne, ekstra skjermkort og ekstra hovedkort, så den er i ganske godt selskap ;)

 

Biltema var bare stedet der jeg fant det billigste multimeteret. For sjeldent bruk så ville det jo vært en fordel om det kostet mindre enn ny PSU og nytt HK tilsammen :)

 

Når det gjelder psu´er så finnes det veldig mange bra:

 

F.eks Corsair, Seasonic, OCZ, Fortron Source, Gigabyte og Thermaltake Toughpower.

 

Er det i tilfeldig rekkefølge? Og hvis du skulle foreslått en bestemt PSU i 500-600watt området som er meget stille av seg? :)

 

 

PS: Ber om unnskyldning til trådstarter for å ha gått litt off-topic :)

 

gjør ingenting bare og diskutere. Endte opp med og kjøpe meg et ASUS Hk. Maximus Formula. og skjermkort 88000gtx

Lenke til kommentar
Er det i tilfeldig rekkefølge? Og hvis du skulle foreslått en bestemt PSU i 500-600watt området som er meget stille av seg? :)

 

 

PS: Ber om unnskyldning til trådstarter for å ha gått litt off-topic :)

 

 

Da vil jeg si Corsair (som bruker enten Seasonic eller CWT psu spesifisert til sine krav)

 

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=327671

 

Denne er Seasonicprodusert mener jeg å huske, ikke for at det betyr stor - CWT er heller ikke dårlig :thumbup:

 

PS! Om det står Biltema eller Fluke på multimeteret spiller vel liten rolle, så lenge begge funker :cool:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...