Gå til innhold

Diverse spørsmål rundt kjøp av nytt HD-Kamera


Anbefalte innlegg

Skal kjøpe meg nytt videokamera i løpet av sommeren, og trenger i den forbindelsen noen gode råd, både med tanke på Hva jeg skal kjøpe, mtp spesifikasjoner etc, og anbefaling av kamera.

Min bakgrunn er først og frems fra foto, som jeg kan godt etter å ha drevet aktivt med fotografering i ca 20 år.

Video har jeg også drevet med, av typen ferie/familie/diverse. Fra HI8 til digitalt med et Sony DCR-PC9 som jeg har brukt i kanskje 5-6 år nå. Dette som ren amatør.

 

Når jeg nå skal ha nytt kamera er det selvfølgelig HD kamera som skal kjøpes.

Jeg ønsker likevel og stikke fingeren i jorda, og kjøpe noe som passer meg uten at det hverken er overkill eller "underkill".

Prisklasse er ca 10000.- gjerne billigere om alle mine krav oppfylles.

Følgende lurer jeg på

-Vil man i praksis se forkjell på HDV kontra AVCHD? Vil man i det hele tatt på en normal tv, (typisk 40" full HD) kunne se forskjeller mellom f.eks. 1080p, 1080i, AVCHD, eller blir dette rett og slett teknohysteri?

-Finnes det kameraer i denne prisklassen som har manuelle kontroller (og gode nok), tenker på egen justering av blender/lukker etc etc for å få mer "filmfølelsen". Jeg er også usikker på hvor mye manuelle kontroller det faktisk brukes innen video, kan man overføre fototeorien direkte til video, eller blir dette helt feil? F.eks. blender kontra dybdeskarphet osv.

 

Følgende er mine ønskelige spesifikasjoner:

-Fortrinnsvis HDV med 1080p, evt AVCHD

-Tapebasert, evt minnebrikke/disk.

-Kvalitetsoptikk

-Riktig størrelse til å brukes og ikke minst tas med

-Nok manuelle muligheter

-Muligheter for å koble til og bruke tilleggsutstyr som lys, mikrofon og gjerne headset

 

 

Finnes det noen gode referansesider på internett som tar for seg video, på lik linje med de utallige fotosidene som finnes?

Noen som har oversikt over hva som forventes på markedet i løpet av sommeren, eller kom det meste nå i vinter? Jeg kan godt vente til sommeren/ høsten.

 

Takker på forhånd for gode svar.

 

PS:

Jeg har forresten lest videoguiden på toppen...

Endret av Bellanca
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Vil man i praksis se forkjell på HDV kontra AVCHD? Vil man i det hele tatt på en normal tv, (typisk 40" full HD) kunne se forskjeller mellom f.eks. 1080p, 1080i, AVCHD, eller blir dette rett og slett teknohysteri?

avchd er et containerformat, det kan inneholde 1080p/i, 720p etc. det vi kan si er at hd fortsatt er nytt og at det fortsatt er mye å gå på før man får "perfekte" bilder ut av (og inn i) et hobbykamera. for rolige bilder er det per i dag brukbart, men når ting begynner å røre på seg ser du (kategorisert i pirkeklassen siden du brukte ordet blender :) svakhetene umiddelbart. men så var det hvor det svakeste leddet ligger da... avchd formatene har inntil canon hf10/hf100 og sony hr12 dukket opp jevnt over fått mer pepper i anmeldelser enn de hdv baserte kameraene som feks canon hv20/hv30 eller sony hc7. nå kan det se ut som forspranget er spist opp, om man skal tro anmeldelser hos feks

camcorderinfo.com. kamera er jo en ting, men man skal jo se opptakene også. har selv begynt å bli litt skeptisk til eldre lcd flatskjermer etter å ha sett hvor bra ferieopptakene fra min hv20 ble på en panasonic plasma - feks panorering, som det dessverre fort blir litt av, opplevdes betydelig mye skarpere på plasma enn en gammel bravia kdl-40w2000. ble jo litt lettet over at det ikke bare var hdv formatets/kameraets/min feil at ting av og til blir litt mer uklart enn ønsket når man prøver å henge med på treåringens aktiviteter. siden hd er så skarpt blir alle feil du gjør når du filmer mye enklere å se, men i godt lys og med stativ blir bildene stort sett flotte på alle skjermer.

 

Finnes det kameraer i denne prisklassen som har manuelle kontroller (og gode nok), tenker på egen justering av blender/lukker etc etc for å få mer "filmfølelsen".

alle kameraene nevnt over skal være svært gode og koster under/rundt 10000. canon vinner som regel over sony mht pris, tilkoblinger og manuelle muligheter, marginalt mht bilde, og taper mht opplevd byggekvalitet og håndtering. panasonic sd5, sd9 er også brukbare, men panasonic ribber dessverre bare mer og mer av innstillingsmuligheter fra kameraene sine.

men alle har sine preferanser, knappeplassering etc, også journalister, så

det er lurt å prøve i butikk evt forsøke å gjøre deg opp en mening om hva du vektlegger mest.

 

Jeg er også usikker på hvor mye manuelle kontroller det faktisk brukes innen video, kan man overføre fototeorien direkte til video, eller blir dette helt feil? F.eks. blender kontra dybdeskarphet osv.

fototeorien er den samme ja, men jeg tror, ihvertfall for min egen del, at opptakssituasjonen jevnt over er litt annerledes med video - du prøver gjerne å fange en hendelse som bare skjer en gang, og da er det om å gjøre å få kameraet ut av vesken inn i hånden og få smellt inn tapen og satse på at den er på rett sted etc og setter da pris på all automatikk som gir bra bilde uten mye fikling... hadde canon levert hf10/100 da jeg kjøpte i fjor vår hadde jeg garantert gått for det. størrelsen gjør det enda enklere å lure med, og minnekort er svært praktisk ift tape. lagring gjør man uansett tape eller minnekort på feks en stor ekstern hd før redigering. og apropos redigering begynner dette

også å ordne seg for avchd sitt vedkommende, pc'ene blir raskere og programvaren bedre.

har eksperimentert litt med dybdeskarphet og slikt på min hv20, og det funker det, men det er vanskeligere å se effekten enn på et speilreflekskamera. dette har vel mest med brennvidden til typiske hobbyvideolinser vil jeg tro, samt et relativt lite spenn i mulige blendere. (hv20 får jeg kun til å gå fra 8 til 2.8 feks)

 

Finnes det noen gode referansesider på internett som tar for seg video, på lik linje med de utallige fotosidene som finnes?

camcorderinfo.com som nevnt tidligere er et ok sted, ellers er det fora som dvinfo.net og en del tilfeldige "gærninger" som http://www.fxsupport.de/ ... det er mye hummer og kanari, så google har vanligvis vært det nyttigste startpunktet for meg ihvertfall.

Lenke til kommentar

Mulig jeg burde startet eget emne, men jeg har et sprsmål.

 

Jeg kommer sannsynligvis å kjøpe meg HV30, og har veldig lyst på vidvinkel. Men er men avhenig av noe mer enn selve vidvinkelen.

 

Tenkte Raynox HD6600 .66x 52mm... har en sinkende følelse av at man trenger telekonverter... hva og hvor bør jeg kjøpe da?

Litt dumt om vidvinkel og konverter koster 75% av hele kameraprisen...

 

Skal ha stativ og batteri i tillegg, og da blir det fort mye penger.

Lenke til kommentar
Mulig jeg burde startet eget emne, men jeg har et sprsmål.

 

Jeg kommer sannsynligvis å kjøpe meg HV30, og har veldig lyst på vidvinkel. Men er men avhenig av noe mer enn selve vidvinkelen.

 

Tenkte Raynox HD6600 .66x 52mm... har en sinkende følelse av at man trenger telekonverter... hva og hvor bør jeg kjøpe da?

Litt dumt om vidvinkel og konverter koster 75% av hele kameraprisen...

 

Skal ha stativ og batteri i tillegg, og da blir det fort mye penger.

 

Vil anbefale Nikon WC-E68. Har den selv, rettegnene og uhyre skarp, var beregnet på Nikon sine coolpix 5000 kamera. Kan kjøpes rimelig på e-bay. 43-46step-up.

Lenke til kommentar

Muligens et dumt spm, men er det noen vidvinkel linser jeg bare kan stappe på uten at jeg trenger adapter/ring/konverter...

 

SIden jeg skal ha hv30, synes jeg hd43 til canon som er sølv blir litt teit. Vil helst ha sort, samt at pris har noe å si.

 

Betaler gjerne litt mere for å kjøpe i Norge, da jeg ennå ikke er helt komfortabel med å kjøpe optikk og slikt fra over atlanteren.

Lenke til kommentar
Muligens et dumt spm, men er det noen vidvinkel linser jeg bare kan stappe på uten at jeg trenger adapter/ring/konverter...

 

SIden jeg skal ha hv30, synes jeg hd43 til canon som er sølv blir litt teit. Vil helst ha sort, samt at pris har noe å si.

 

Betaler gjerne litt mere for å kjøpe i Norge, da jeg ennå ikke er helt komfortabel med å kjøpe optikk og slikt fra over atlanteren.

 

Hva med denne.

Lenke til kommentar
Muligens et dumt spm, men er det noen vidvinkel linser jeg bare kan stappe på uten at jeg trenger adapter/ring/konverter...

 

SIden jeg skal ha hv30, synes jeg hd43 til canon som er sølv blir litt teit. Vil helst ha sort, samt at pris har noe å si.

 

Betaler gjerne litt mere for å kjøpe i Norge, da jeg ennå ikke er helt komfortabel med å kjøpe optikk og slikt fra over atlanteren.

 

Hva med denne.

 

Hehe :) Ja, det er en av dem jeg vurderer. Men trenger man ikke noe konverter da den er 43mm... som jeg har INNTRYKK av at er det som passer rett på hv30... ? ellers virker det perfekt... da jeg har lest flere reviews og omtaler av andre reviews der denne får veldig god omtale.

 

MEn jeg har hørt at 52mm utgaven av denne gir mindre deformering eller hva man kaller det i kantene.. men da må jeg vel hvertfall ha en konverter... ?

Lenke til kommentar

Den er faktisk ikke 43mm. Raynox har ikke linser som kan monteres direkte på HV20/HV30 uten stepupring. Følgende Raynox-linser passer HV20/HV30 med medfølgende stepupring:

DCR 5000 (0,5x) 52mm feste

HD 6600 (0,66x) 52mm feste

DCR 730 (0,7x) 52mm feste

HD 7000 pro (0,7x) 58mm feste

XL 3000 pro (0,3) 52mm burde kunne brukes selv om den ikke står under Canon i lista deres. Den passer Panasonic NV-GS 500 som også har 43mm filterdiameter. :dribble:

Lenke til kommentar
Den er faktisk ikke 43mm. Raynox har ikke linser som kan monteres direkte på HV20/HV30 uten stepupring. Følgende Raynox-linser passer HV20/HV30 med medfølgende stepupring:

DCR 5000 (0,5x) 52mm feste

HD 6600 (0,66x) 52mm feste

DCR 730 (0,7x) 52mm feste

HD 7000 pro (0,7x) 58mm feste

XL 3000 pro (0,3) 52mm burde kunne brukes selv om den ikke står under Canon i lista deres. Den passer Panasonic NV-GS 500 som også har 43mm filterdiameter. :dribble:

 

Hvordan stepupring bør jeg kjøpe da? Har vanskeligheter med å finne noen i Norge nettbutikker.

Lenke til kommentar
Den er faktisk ikke 43mm. Raynox har ikke linser som kan monteres direkte på HV20/HV30 uten stepupring. Følgende Raynox-linser passer HV20/HV30 med medfølgende stepupring:

DCR 5000 (0,5x) 52mm feste

HD 6600 (0,66x) 52mm feste

DCR 730 (0,7x) 52mm feste

HD 7000 pro (0,7x) 58mm feste

XL 3000 pro (0,3) 52mm burde kunne brukes selv om den ikke står under Canon i lista deres. Den passer Panasonic NV-GS 500 som også har 43mm filterdiameter. :dribble:

 

Raynox HD-6600 Pro 43mm kan selvsagt monteres direkte på HV20/HV30. Se bilde eksempler her. Men de anbefaler 6600PRO-52 med adapter ring, pga optimal bildekvalitet. Link.

Lenke til kommentar

Ok. var sikker på at ingen produserte linser med den gjengestørrelsen, jeg. Går ut i fra at de som forhandler Raynox også forhandler Raynox stepupringer. De fins i allefall på Raynox sine sider. Går ofte an å bruke linsens bakdeksel selv med stepupringen på, så ringen kan jo bare limes fast/bruke locktite. :whistle:

Lenke til kommentar
Den er faktisk ikke 43mm. Raynox har ikke linser som kan monteres direkte på HV20/HV30 uten stepupring. Følgende Raynox-linser passer HV20/HV30 med medfølgende stepupring:

DCR 5000 (0,5x) 52mm feste

HD 6600 (0,66x) 52mm feste

DCR 730 (0,7x) 52mm feste

HD 7000 pro (0,7x) 58mm feste

XL 3000 pro (0,3) 52mm burde kunne brukes selv om den ikke står under Canon i lista deres. Den passer Panasonic NV-GS 500 som også har 43mm filterdiameter. :dribble:

 

Hvordan stepupring bør jeg kjøpe da? Har vanskeligheter med å finne noen i Norge nettbutikker.

 

 

Hama Step ring 43 til 52 mm

Lenke til kommentar

Jeg bruker selv Sony, og har aldri hatt behov for noen rensetape enda. Du får de også i 80-min utgaver. Du får også DV-tape som er spesiellt beregnet på HD, men det går stort sett greit med vanlig miniDV-tape. Det du risikerer er å få litt dropouts. Har opplevd det en gang ved HD-opptak. Bildet står stille et sekund mens lyden fortsetter. Hovedregelen er at du holder deg til ett merke, og du slipper bruk av rensetape. :)

Lenke til kommentar
Blir under 20,- per 60min dv tape.

bruker selv slike på min hv20, fungerer helt greit så langt. (snart ett år).

den ene tapen har jeg brukt til testing og den har vel blitt spilt over mer enn ti ganger, spolt litt frem og tilbake og generelt torturert. fungerer helt ok fortsatt - ingen dropouts etc.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...