Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Finne objektet i setningen.

Gjest Slettet-120696

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-120696
Skrevet

Prøver å lære meg de/dykk regelen i nynorsk og har forstått at dykk er objektsform.

Men hvordan ser dere at dykk er objektet i denne setningen?

Velkommen til dykk alle.

Objektet er jo den det blir gjort noe med av subjektet. Og jeg finner ikke noe subjekt her?

Samme her:

No er det lenge sidan vi har møttest, det er ei glede å sjå dykk att. Noen som har noen gode regler jeg kan bruke?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Prøver å lære meg de/dykk regelen i nynorsk og har forstått at dykk er objektsform.

Men hvordan ser dere at dykk er objektet i denne setningen?

Velkommen til dykk alle.

Objektet er jo den det blir gjort noe med av subjektet. Og jeg finner ikke noe subjekt her?

Samme her:

No er det lenge sidan vi har møttest, det er ei glede å sjå dykk att. Noen som har noen gode regler jeg kan bruke?

I alle språk har vi 'fraser'. 'Unskyld meg' kommer av 'vil De være så vennlig å unnskylde meg'. 'Jeg ønsker velkommen til dere alle' forkortes til 'Velkommen til dere alle'.

jeg ser dere; eg ser dykk. Ser du at dykk er objekt?

Gjest Slettet-120696
Skrevet

Ja, der ser jeg det, for der er det klart at eg er subjektet som gjør noe med objektet. Men her: Velkommen til dykk alle. Her har vi jo ikke noe subjekt?

Gjest Slettet-EIV2CS
Skrevet

Alle er subjekt?!

Skrevet
Ja, der ser jeg det, for der er det klart at eg er subjektet som gjør noe med objektet. Men her: Velkommen til dykk alle. Her har vi jo ikke noe subjekt?

Som sagt: I alle språk har vi 'fraser'. 'Jeg ønsker velkommen til dere alle' forkortes til 'Velkommen til dere alle'. Setningen 'Velkommen til dykk alle' har altså et slukt subjekt; eg.

Den mest kjente frasen på norsk er 'ha det'. Her har vi et slukt subjekt; jeg. Jeg ønsker at du/dere skal ha det bra.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...