Gå til innhold

Guide til oppretting og drift av ett datakonsulent firma


Anbefalte innlegg

Har endret litt på topic, og retter tråden litt inn mot det jeg har planer om.

Vil notere og lage en oversikt, så det blir lett for nye friske sjeler å gjøre det samme.

 

Jeg sitter med en haug med spørsmål, mye mot regnskap osv

 

Jeg skal starte med noen av mine egne spørsmål, og prøve å dytte inn de andre spørsmålene rundt i dette forumet.

 

Jeg har da startet ett Enkeltmannsforetak, som skal selge regne tjenester.

Da innen konsulenttjenester mot smb marked, og internett relaterte tjenester.

Alså ingen fysiske varer. Men muligheten bør være der.

 

Selv ser det ut til at jeg kommer til å bruke frilandsinfo.no sitt xls regneark til føring av poster. Så skanner jeg alt av papir inn. Postene vil da ha ett bilag nr itillegg.

 

Og jeg vil bruke sendregning.no til å sende fakturaer. De har ett fint og rydding system.

Sender da en PDF kopi av regning til meg selv for arkivering.

 

Oversikt over software baserte regnskap og faktura programmer:

Win Vask - Gratis

Faktura Larsen - Gratis

Sussy - Gratis

Excel ark fra frilansinfo.no Gratis

daTax Totaløkonomi Pro $$

daTax Totaløkonomi Standard $$

daTax Totaløkonomi Start

Ajour Office Komplett $$

Faktum Faktura $$

Uni Micro Start V3 $$

Matrix Økonomisystem $$

Matrix Fakturasystem $$

Agro Økonomi $$

Admin 123 1-Regnskap $$

Admin 123 2-Faktura $$

 

Oversikt over internett baserte regnskap og faktura programmer:

e-conomic.no $$

Sendregning.no $$

247regnskap.as/ $$

Ajour Online Office $$

Tripletex.no $$

 

Oversikt over regnskapsførere :

vassdaleriksen.no

Revisoren.no/

Kom med anbefalte

 

Anbefalte sider med firmarelatert info:

http://www.bedin.no/

http://etablerer.no/

http://www.frilansinfo.no/

http://www.firmahjelp.no/

http://www.omegadesign.no/selskapsformer/enkelt/

https://www.altinn.no/no/hjelp-til-regelverk/

 

 

Samleoversikt over spørsmål og svar: *kommer etterhvert*

 

Spørsmål: Hvor mye kan du selge for før du må ta moms for det?:

Svar: Du kan tjene inntil 50000kr innen en 12mnd periode, overstiger du 50000kr innen en 12mnd periode må du betale moms for hele beløpet.

Derfor er det anbefalt at du legger på 25% av summen for tjenestene dine, bakt inn i prisen.

 

Spørsmål:

Svar:

 

 

Mine spørsmål..

 

Spørsmål 1:

Hvordan fører man penger man har tjent på utenlanske person, som blir betalt inn via paypal og 2checkout. Da moms reglene er anderledes for denne kundemassen

 

Spørsmål 2:

Som konsulent, lønner det seg å kjøpe utstyr til ett firma, via eget. Deretter selge dette til firmaet du gjør oppdraget for. Eller er det beste at dem bestiller selv.

For man vil vel da fort overstige grensa for momspålegg på 50000kr

 

Spørsmål 3:

Viss jeg kjøper ett web program, feks vBulletin owned lisens.

Må jeg legge på moms på dette produktet viss jeg kjøper det for kunden?

 

Spørsmål 4:

Kan jeg kjøpe inn utstyr som er relatert i jobben, uten moms?

Og hvordan fører jeg dette. Hovedsaklig data hardware.

 

Spørsmål 5:

Når det gjelder grensa på 50000kr innen 12 mnd, må jeg betale moms for de 50000nok itillegg for det jeg overstiger med?

 

 

Kilder:http://www.frilansinfo.no

Endret av chrda
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Spørsmål 1:

Hvordan fører man penger man har tjent på utenlanske person, som blir betalt inn via paypal og 2checkout. Da moms reglene er anderledes for denne kundemassen

jeg forstod det rett at dette var penger INN til deg? Da er det inntekt utenfor mva-området. Mva skal da mest sannsynlig betales av de som har betalt det inn, til sine myndigheter.

 

Dette blir på samme måte som tjenester man kjøper fra utlandet selv. Man betaler de uten mva, og så fører man det på i omsetningsoppgaven som "tjenester kjøpt fra utlandet", og betaler moms av de til Norge.

 

Spørsmål 2:

Som konsulent, lønner det seg å kjøpe utstyr til ett firma, via eget. Deretter selge dette til firmaet du gjør oppdraget for. Eller er det beste at dem bestiller selv.

For man vil vel da fort overstige grensa for momspålegg på 50000kr

Jeg kan ikke helt se hvordan det skal lønne seg å kjøpe det gjennom ditt firma, med mindre dette etterhvert skaffer deg bedre innkjøpsbetingelser fra en leverandør du kommer til å benytte senere også. Ellers er dette bare ekstra papirarbeid.

 

Dessuten må du være registrert i foretaksregisteret dersom du skal drive varesalg (Jeg vet ikke om du er det pr i dag, om det er ENK eller AS eller hva du driver)

 

Spørsmål 3:

Viss jeg kjøper ett web program, feks vBulletin owned lisens.

Må jeg legge på moms på dette produktet viss jeg kjøper det for kunden?

Ja, for du betaler mva, som beskrevet over, og skal også da kreve inn mva fra din kunde.

 

Unntaket her er jo dersom du ikke er registrert i mva-mantallet, da du ikke har lov til å kreve inn mva.

Endret av Manfred
Lenke til kommentar
Spørsmål 4:

Kan jeg kjøpe inn utstyr som er relatert i jobben, uten moms?

Og hvordan fører jeg dette. Hovedsaklig data hardware.

 

De som selger dette til deg krever jo inn mva uansett. Dersom du er mva. registrert føres dette som avdragsberettiget på omsetningsoppgaven.

 

Dette føres likt i regnskap uanvhengig av mva-status

 

Spørsmål 5:

Når det gjelder grensa på 50000kr innen 12 mnd, må jeg betale moms for de 50000nok itillegg for det jeg overstiger med?

 

Nei, du betaler mva for alt overskytende 50 000. Her har du også en fiffig ting, nemlig perioden fra du passerer 50 000, til du har fått godkjent registreringen i mva-mantallet.

 

For i denne perioden har du ikke lov til å kreve inn mva (fordi du er ennå ikke registrert), MEN en annen lovtekst sier at det skal kreves inn mva av disse pengene. Dette gjør at man får en litt "morsom" løsning.

 

På fakturaer som sendes ut mellom du har passert 50 000 og sendt skjema, og frem til dette er godkjent skal du fakturere uten mva, MEN du må skrive på faktura at mva-faktura blir tilsendt senere. Når du da får godkjennelsen din i orden, må du sende ut en faktura på kun mva på de fakturaene du har sendt i mellomtiden :p

 

Fullstendig drepen å føre rent regnskapsmessig.

Lenke til kommentar

Jeg er ingen ekspert her, men om du betaler moms fra start av da? Altså før de tjente 50 000, det virker som du uansett har tenkt å prøve å tjene mer. Hvis du betaler inn for mye moms, noe du gjør når du betaler for de første 50 000, vil du ikke da få tilbake disse pengene?

Lenke til kommentar

Det skal utrolig mye til å få godkjent en forhåndsregistrering. For en som skal levere tjenester, slik som chrda beskriver kan jeg nesten garantere at man ikke får en slik forhåndsgodkjenning.

 

Men DERSOM man får det, så er jeg faktisk ikke sikker på hvordan det er med de første 50 000. Jeg vil tro du skal betale moms av de, siden du allerede da er moms-registrert.

Lenke til kommentar
Det skal utrolig mye til å få godkjent en forhåndsregistrering.

 

*snip*

 

Det skal ikke så fryktelig mye til, men det forhåndsregistrering fordrer vanligvis investeringer over 250.000,-

 

For øvrig er det vanlig å ikke kreve inn mva på første 50.000,- og deretter søke om et "tilbakegående avgiftsoppgjør" når du leverer første mva oppgave. På denne måten kan du få refundert mva som er betalt i perioden før registrering. Det forutsettes at varen ikke er solgt videre før registreringen i mva-mantallet.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Bra med respons manfred , takker takker

 

Men viss man tar en gråsone er det nesten bedre å bare bake de 25% inn i summen når man har passert 50000 til man blir godkjent.. :)

 

Hei, det er ditt ansvar å melde deg inn i mva-manntallet før du kommer over 50.000-kronersgrensa. Du har uansett ikke lov til å kreve inn mva av kunder hvis du ikke er registrert, så du får et problem med både kunder og skattedirektoratet hvis du kommer over 50.000 og ikke er mva-registrert. Les om hvordan du gjør dette her: Frilansinfo.no - Registrere foretaket for mva

Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...

Har lest meg bortevekk i regler nå, og lurer på om jeg, som IT-konsulent, må melde meg inn i mva-registeret med en gang eller om jeg kan vente til jeg eventuelt har fakturert for 50.000,- ?

 

Hvis jeg tar kr. 850,- pr. time inkl. mva. til å begynne med...

 

...så blir jeg plutselig moms-pliktig og begynner å fakturere kundene kr. 850,- + 25% mva = kr. 1062,50-

 

Så noen flere spørsmål:

 

1. Hva nøyaktig skal jeg gjøre med de 25% ekstra ?

 

2. Dersom jeg har utgifter på f.eks. drivstoff, utstyr og annet, kan jeg da trekke mva på tjenester/varer fra den momsen jeg selv krever inn ?

 

Eksempel: jeg har fakturert ut og sitter med moms = kr. 40.000,-. Så handler jeg inn utstyr og varer, som utgjør moms = kr. 30.000,-. kan jeg da trekke 30.000 fra 40.000 og sitte igjen med å være skyldig noen 10.000 ?

 

3. Hva med kundene mine...vil jeg plutselig føre dem bak lyset når fakturaen plutselig blir høyere enn tidligere, eller blir det det samme for dem da dem kan trekke moms fra i sitt regnskap ?

Lenke til kommentar

PunkerGompen og andre som vil starte opp med enkeltpersonforetak:

 

Alt du lurer på står detaljert forklart i boka "Frilans! En komplett håndbok for frilansere (og for deg som vil bli det)". Alt om moms, skattefradrag, selskapsformer, osv. er med. Det er faktisk jeg som har skrevet den - ikke misforstå, jeg skal ikke reklamere her på forumet, jeg nevner det fordi det er nyttig stoff for mange som vanker her inne. Så i folkeopplysningens tjeneste, altså :)

 

Det er faktisk den første boka her til lands, etter det jeg vet, som tar for seg alle aspektene ved å starte for seg selv som frilanser/soloarbeider/selvstendig næringsdrivende.

post-157232-1228522129_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...