Gå til innhold

Modelerings oppgave systemutvikling


Anbefalte innlegg

Hei jeg jobber med en oppgave og trenger noen tips til modelering.

 

I en større norsk by er et par venner i ferd med å etablere et eget budfirma. Vennene har tidligere arbeidet på lager og med å kjøre møbler for en stor møbelbutikk, og de har sett at det er et stort behov i byen for å få fraktet varer fra butikker til kundene. Forretningsideen nå er å etablere et eget firma som tar på seg kjøreoppdrag for forskjellige butikker: møbelbutikker, byggvarebutikker, elektrovarebutikker osv.

 

De to vennene – Kari og Marita – har tenkt å ta seg av kjøring selv, og de har tenkt å ansette Ola, mannen til Kari, til å ta seg av kontoroppgavene. Han er et ordensmenneske, flink med regnskap og flink til å prate hyggelig med folk som bestiller kjøreoppdrag i telefonen. Ola har også brukerkompetanse når det gjelder

IT – noe de har tenkt å bruke for å effektivisere driften.

 

Av erfaring fra den forrige jobben i møbelbutikken vet Kari og Marita at det er viktig å ha god kontroll over fraktordrene: De må vite hvilke ordrekolli (pakker) som kan kjøres i samme tur, og hvor de ulike varene skal, slik at de kan laste budbilene fornuftig og legge opp fornuftige kjøreruter. I ettertid må de kunne fakturere kundene etter hvor kolli er levert, og hvor store kollisom er fraktet. Kundene vil bli de forskjellige butikkene som bestiller kjøring.

 

Til alt dette trenger de et datasystem. Firmaet har ikke bestemt seg for om de vil få ta i et ferdigsystem eller få utviklet et eget.

 

Bruk forberedelsestiden til å undersøke om det er ferdigsystemer innen frakt og/eller fakturering som kan være egnet, og til å gjøre analyser for å kunne utvikle et eget system for budfirmaet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Historien om de tre gode vennene som gikk konkurs.

 

Ja dette var jo riktig så pedagogisk.

 

Godt dem har Ola til å hjelpe seg.

Flinke Ola.

Som er et ordensmenneske.

Og som prater hyggelig med alle andre folk enn Kari og Marita.

Som ikke prater hyggelig med noen.

Ikke engang på telefonen.

Men bare hvis folk bestiller kjøreoppdrag.

Og det må være igjennom telefonen.

Ellers er det av med silkehanskene.

 

Men Kari - OG Marita - som kjører hver sin varevogn, de kan også sine sysaker.

For der laster dem nemlig alt i sin egen varevogn selv, det seg være møbler, byggemateriell, hvite- og brunevarer.

Sterke damer, det er ingen tvil om at "Kvinner KAN".

 

Bruk forberedelsestiden til å undersøke om det er ferdigsystemer innen frakt og/eller fakturering som kan være egnet, og til å gjøre analyser for å kunne utvikle et eget system for budfirmaet.

 

Uansett, hvis mannen dere har som lærer mener dette seriøst, så kan du fortelle ham at din analyse er at det ikke vil svare seg for dem å utvikle sitt eget system, og dem får værsågod kjøpe seg en lisens eller to hos http://www.mamut.com/no/ .

 

Legger du til i besvarelsen din at det som regel er en GRUNN til at folk jobber som lærere og ikke i yrkeslivet, får du sikkert ekstra god karakter.

Lenke til kommentar

For all del ikke dukk opp på kontoret til Ola. Han er kun hyggelig i telefonen!

 

Jeg er litt spent på hvordan Olas brukerkompetanse skal spille inn for å utvikle et eget system.

 

Jeg er også spent på den kombinasjonen av å kjøre for byggvarefirmaer og møbilfirmaer, og samtidig legge opp ruter og pakke bilene slik at det som skal til samme plass skal i samme bil. Jeg hadde vært litt skeptisk til at Kari og Marita skal frakte et lass med 2 tom 4 sammen med den nye sofaen min :\

 

Uten noen som helst erfaring med budtjenester kommer nok dette til å gå strykende! (Eller var det stupende jeg skulle frem til?)

Lenke til kommentar

Nei, gjør nok ikke det.

 

Men det er jo en helt utrolig døv oppgave da.

Den later liksom som om den er pedagogisk, og så er hele forutsetningen bygget på at man skal bruke måneder på å lønne en programmerer eller to for å utvikle et system fra bunnen av, når folk faktisk har funnet opp nettopp det kruttet der fra før av.

 

Får angst-flashback til høyskolen, hvor vår gruppe var blandt de to som faktisk fikk en slik sak til å kjøre, og foreleseren presterte å kommentere at "Ja, men det er jo ikke så VELDIG stor forskjell på deres prosjekt som virker og andre sine prosjekt som IKKE virker".

 

If you can't do, teach.

If you can't teach, go into administration.

:p

Endret av zY8pKPhR8XLJ
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...