Gå til innhold

Naturfotografering - linse blir støvete under tur?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei!

Vurderer å gå til innkjøp av nytt utstyr, og da muligens 300mm f/4L, 400mm f/5.6, eller kanskje 70-200 f/4L. Har ikke bestemt meg enda. Spørsmålet blir, uansett hvilken av de tre linsene:

Hvordan er det å bruke dem i naturen? Elsker å gå i naturen og litt oppover fjellet, og fotografere det som beveger seg. Men hvis jeg skal ned med fotosekken, opp med kameraet, etc.. - så vil vel objektet være borte for lenge siden. Så, regner med at jeg må gå med det åpent. Men da kommer spørsmålet: Vil det ikke da bli utrolig mye støv i og rundt linsen og kameraet?

Er greit nok å få støv i kameraet, da dette er lett å rense. Men min største frykt er hvis det skulle komme støv inn i selve objektivet, og sende det til rens eller noe annet styr. Jeg går ikke på noen støvete grusveier, heller på sti og i terrenget. Dette vil nok hjelpe, men...

Har dere noen erfaringer rundt "problemet mitt"? :)

Endret av SkyFly
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen av de objektivene er nevneverdig utsatt for støv, så jeg ville ikke vært så redd for det.

Det finnes sekker med åpning på siden beregnet for rask tilgang på kamera, og det er nok en bedre løsning enn å ha kameraet på magen til enhver tid.

Skrevet

I Norge er det vanligivs såpass høy luftfuktighet at det er veldig sjelden at man blir plaget med støv. Regelen er omentrent sånn at er ikke du plaget av støvet så er ikke kameraet plaget heller.

Å få renset et objektiv for støv er veldig dyrt og bare praktisk på dyre objektiver. Litt støv i objektivet vil ikke vises på bildene så det er ikke noe å være redd for.

Jeg har hatt mitt D70 hengende på ryggen på lange sykkelturer både på støvete veier og i skog og mark uten å fått nevneverdig med støv i kameraet eller objektivet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...