Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Max lengde på nettverks kabel


Anbefalte innlegg

10m har jeg hørt er maks før signalene begynner og surre eller noe, slik at man får litt redusert hastighet eller noe for hver meter lengre.

jeg har selv 15m kabler og det funker funker fint

men en venn (som ikke har internet derfor poster jeg denne :grin: men den kabelen funker ikke (ikke grønt lys, har testet med annen kabel og det funka) han er 110% sikker på at pluggene er riktig (lagde 3 kabler da han holdt på og har også satt på tuppene igjen)

så det jeg lurer på er det fordi kabelen er for lang (30m) eller er det et brudd inni kabelen ett eller annet sted ? hvis det er pga maks lengde hvor lang er MAX?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:


så det jeg lurer på er det fordi kabelen er for lang (30m) eller er det et brudd inni kabelen ett eller annet sted ? hvis det er pga maks lengde hvor lang er MAX?


 

Som de over sier: 100m

 

Antagligvis er det brudd, eller det kan være en dårlig tvinna kabel. Det som er viktig når du skal lage såpass lange kabler, er at du ikke tvinner kabelen opp for mye når du setter på pluggene. Da kan det rett og slett hende at signalene blir for dårlig!

Lenke til kommentar

Har nå vært med på å legge UTP kabler helt opp til 300m... Det at grensen er satt til 100m, er fordi at etter dette blir signaltapet så høyt at det ikke lenger tilfredstiller kravene til Cat5.

Problemet kan bli at hastigheten blir noe dårlig.

 

Problemet til kameraten din er da enten brudd eller feilkobling i pluggen.

Lenke til kommentar

jeg har lignende erfaringer. har selv kabel på 30 m i huset. har prøvd en million ganger å bytte kontakter, t.o.m. kabel, men resultatet er at jeg får det kun til å funke med 10 Mbit. kjøpte 100 Mbit switch i sommer for å 100Mbit i hele huset.

Kan jeg ha flere nettverkskort i maskinen (bruker winxp) og jeg kan vel sette opp maskinen min som gateway?

 

kan maskiner i et nettverk få tilgang til internett gjennom en annen maskin som f.eks. har et ISDN-kort?

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-01-14 16:29, Brute skrev:

kablene er riktige, men jeg skal forsøke å ikke tvinne opp kabelen for mye før jeg setter på kontakten.


dessuten bruker jeg en billig-tang fra clas-ohlson, misstenker den selv om alle ledningene ser ut til å få kontakt i pluggen.


 

Er du sikker på at du kan å koble en slik plugg ??

Det er ikke bare å sette i parene likt i begge ender og tro at det funker.... Dette er riktig rekkefølge på en cat5 kabel sett fra venstre fra når du ser på pluggen når "fliken" vender ned:

Hvit/Oransje#Oransje#Hvit/Grønn#Blå#Hvit/Blå#Grønn#Hvit/Brun#Brun

 

Har hatt 110 meter tp og da med 2 skjøter og via et patchpanel mellom 2 100mbit switcher, funket 100%.

Lenke til kommentar

Hmmm fargene har ikke så mye å si men

1 og 2 skal være et par

3 og 6 -------"--------

4 og 5 -------"--------

7 og 8 -------"--------

 

Par defineres her som ledere som er tvinnet sammen. De har oftes farge og farge med hvit strek.

DVS. Grønn og Grønn med hvit strek er et par.

 

Derfor heter det TP (Twisted Pair)

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-01-14 23:36, Prox skrev:

og hvorfor virka det, da?

det er jo bare å sette dem sammen i par, da...

samme hvilken rekkefølge!


 

For en rett kabel vil det virke så lenge tilkoplingen er den samme i begge ender, men den følger ikke standarden.

10MB bruker 4 ledere, mens 100MB tar i bruk alle.

Skade i en leder vil derfor gi hastighetstap.

 

Se her eller søk på RJ45.

http://riff.hiof.no/~rij/rj45.htm

Lenke til kommentar

Kanskje du skal prøve med skjerma kabel? Den er litt dyrere, men da skal det noe til at signalene blir dårligere på grunn av elektromagnetisk støy.

 

Dersom kabelen går forbi noen kraftige elektromagnetiske støykilder, så er det ikke så rart at du ikke får mer enn 10Mbit...

 

T

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...