Gå til innhold

Hjelp til å fikse på bilde av hest?


Anbefalte innlegg

Er det noen som kunne ordnet litt på dette bildet for meg? Er ganske fersk med SLR, og har ikke greie på photoshop i det hele tatt. Det var vanskelige lysforhold den dagen (skjønner meg fortsatt ikke helt på snø.. ) så bildet er tyvärr tatt i sportsmodus, med dertil hørende høy iso..

Jeg synes hvitbalansen er feil, og kanskje det er litt undereksponert også?

Tror dere det hadde gjort seg i S/H?

Om bildet kan gjøres mer 'dramatisk' hadde det vært spennende å se, og ikke minst høre hva som er gjort.

Her er link til originalstørrelse: El Ninjo

 

Vedlegget er liten versjon.

 

Håper noen kan hjelpe meg :)

 

Edit: feil i link

post-144659-1208532526_thumb.jpg

Endret av Lulubelle
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Forøvrig er ISO på 400 helt kurant, man må opp på/over 6-800 før det kommer stygg støy på 350D såvidt som jeg kan huske.

 

Okei. Det ble bemerket sist gang jeg la ut bilde, og spurt hvorfor ISO var så høy, så jeg tenkte det var greit å forklare.

 

Takk skal dere ha, begge to! Ser at det ikke er så mye som skal til. Er alt gjort i photoshop? Jeg finner endel av spakene selv, men synes det er litt vanskelig å vite hvor mye som er nok. Har mye å lære, heldigvis ;)

Lenke til kommentar

Et tredje forslag:

post-65206-1208554312.jpg

Auto Color og forsiktig økning av kontrast i PS.

 

EDIT:

Lastet opp større utgave av bildet ditt og brukte Auto Color, forsiktig økning av kontrast, forsiktig økning av fargemetning og oppskarping med smart sharpen radius 1 og amount 100. Deretter reduserte jeg oppløsning og komprimerte bildefilen.

post-65206-1208556974_thumb.jpg

 

EDIT:

Siden jeg ikke synes noen av versjonene av bildet så langt holder mål kommer jeg med nok et forslag:

post-65206-1208630519_thumb.jpg

Følgende er utført i PS2:

1. Auto Color

2. Shadows 10%

3. Curves, to punkter satt inn på kurven: 184, 199 og 64,64

4. Saturation +12

5. Smart Sharpen 85 % og radius 1

 

På min gode(men ikke kalibrerte) skjerm fremstår bildet mye lysere og mer naturlig enn noen av de øvrige versjonene.

Endret av Oljens
Lenke til kommentar

Jeg liker din versjon bortsett fra at jeg synes den blir for mørk. Ifølge exif er bildet tatt 24. mars 14.41, mao midt på lyse dagen. Lyset på din versjon minner meg mer om måneskinn enn solskinn. Ellers var jeg en tur innom apriltråden din og fant en meget bra oppskrift på bruk av smart sharpen som jeg tar med meg videre.

Lenke til kommentar
Jeg liker din versjon bortsett fra at jeg synes den blir for mørk. Ifølge exif er bildet tatt 24. mars 14.41, mao midt på lyse dagen. Lyset på din versjon minner meg mer om måneskinn enn solskinn. Ellers var jeg en tur innom apriltråden din og fant en meget bra oppskrift på bruk av smart sharpen som jeg tar med meg videre.

 

Har dempet snøen litt for å få den riktig. Ellers blir den lett utbrent.

Bilder i snø er vanskelig:-(

Lenke til kommentar

Takker for masse innspill og forslag! Skal sette meg ned og gi det et forsøk selv, så får jeg håpe jeg har lært noe :)

Oljens, din tredje versjon er nok nærmest hestens naturlige farger, likte resten av redigeringen også.

 

Snø er kjempevanskelig, og når bakgrunnen i tillegg er så mørk ble det enda verre. Har endel pussige eksponeringer i denne serien.

Lenke til kommentar

På generelt grunnlag anbefaler jeg at du benytter raw-format når du tar bilder. Ved bruk av raw-format kan du enkelt justere både fargetemperatur og eksponering i ettertid. Er du usikker på raw-formatet kan du stille inn kameraet på raw+jpg. Det tar mer plass på minnekortet, men da har du "digitale negativer" i form av raw-filene som inneholder mer informasjon og tåler mer etterbehandling enn jpg-filene.

 

Ellers er det viktig å eksponere mest mulig korrekt, det gir best bildekvalitet.

 

Ved fotgrafering med snø må man ofte korrigere eksponeringen. Jeg opplever ofte at kameraet undereksponerer når det er mye snø i bildet. Noe av det vanskeligste jeg opplever med snø er actionbilder av helsvart hund. Svart hund og hvit snø gir maks toneomfang og autofokusen sliter med minmal kontrast i svart pels.

Lenke til kommentar
Er det noen som kunne ordnet litt på dette bildet for meg? Er ganske fersk med SLR, og har ikke greie på photoshop i det hele tatt. Det var vanskelige lysforhold den dagen (skjønner meg fortsatt ikke helt på snø.. ) så bildet er tyvärr tatt i sportsmodus, med dertil

 

Må du gjøre det i Photoshop? Det går utmerket å rette opp i PaintshopPro til en rimeligere penge.

:-)

I PSP X2:

*Velger å justere hvitbalanse og klikker på snøen. Den blir hvit

*Velger å justere histogrammet og strekker toneomfanget til nesten helt hvitt

*Velger å justere Hue-Saturation og øker saturation til 10

*Sjekker evt unsharp-mask til slutt.

post-158682-1209063912_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...