Gå til innhold

Hjelp til kjøp av ny laptop


Anbefalte innlegg

Jeg trenger en ny laptop til +/- 7500

 

Den må ha skjerm mellom 12" og 14"

 

Den bør ha en god prosessor, god batterikapasitet og god lagringskapasitet. Da jeg bruker den mye til skole der jeg kjører en del "tunge Programmer".

 

Har tittet en del på thinkpad, hp-compaq og torshiba men blir forvirret av alle modellene.

 

Den bør ikke være for tung og feit, og så syntes jeg også at utseende er litt viktig.

 

Den bør også tåle å være på reisefot... (derfor jeg har tittet på thinkpad)

 

Den må ha kvalifikasjoner til å vare i minst 2-3 år.

 

Noen som har noen annbefalinger?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tror ikke at en ny Thinkpad vil tilfredstille ønskene dine helt med de modellene som matcher budsjettet ditt dessverre.

Thinkpad kommer ifølge ryktene ut med nye T-modeller 3 juni, men det er ikke godt å si om noen av de vil komme ned på dette prisnivået (det er hardt press på laptop-priser for tiden). R-modellene kommer antagelig i ny drakt i Juli og der vil du nok finne flere som matcher. De kommer antagelig til å ha bedre skjermer med mindre strømforbruk, og det sier at batteritiden blir kraftig forbedret - også fordi de ventes å komme med de nye brikkesettene fra intel (45nm) som bruker mindre strøm.

 

Etter min oppfatning er det i hovedsak 1 ting som bremser deg med Thinkpad innenfor ditt budsjett. De kommer med Intel x3100 grafikk. Bra for strømforbruket, men ellers sier ihvertfall jeg neitakk. For å få en maskin med en middelløsning på grafikkort må du opp på nv140kortet, og de ser ut til å starte på 10.000 i skrivende stund. Et godt kjøp akkurat nå er den Thinkpad'en som ligger ute til 11.500 hos amentio.no . Den tror jeg matcher ønskene dine på alt untatt budsjett.

 

Jeg har tittet litt på brukte Thinkpads, men spesielt for nyere maskiner (T60/T61) ser det ut for meg som at det ikke er helt samsvar mellom prisforlangende og priser på nye maskiner med tilsvarende spec. (Man har en tendens til å sette prisen etter hva man betalte og ikke hva en tilsvarende maskin koster nå, og så glemmer man at garantien har løpt en stund og at man må skifte batteri snart). Om du titter på brukt - se på T61 fremfor T60.

 

Dersom du ønsker Thinkpad tror jeg kanskje at R-modellen som ventes i Juli KAN falle innenfor dine ønsker, men det er jo bare rykter enda (selv om jeg tror på akkurat disse)..

 

Dersom du skal kjøpe en maskin som holder i 3+ år vil de fleste andre maskiner ha en hard match med å holde tritt.

 

Jeg må understreke at dette bare er min oppfatning, så det er greit med flere synspunkter ;o)

Lenke til kommentar

Jeg har tittet litt på brukte Thinkpads, men spesielt for nyere maskiner (T60/T61) ser det ut for meg som at det ikke er helt samsvar mellom prisforlangende og priser på nye maskiner med tilsvarende spec. (Man har en tendens til å sette prisen etter hva man betalte og ikke hva en tilsvarende maskin koster nå, og så glemmer man at garantien har løpt en stund og at man må skifte batteri snart). Om du titter på brukt - se på T61 fremfor T60.

 

Dersom du ønsker Thinkpad tror jeg kanskje at R-modellen som ventes i Juli KAN falle innenfor dine ønsker, men det er jo bare rykter enda (selv om jeg tror på akkurat disse)..

 

Dersom du skal kjøpe en maskin som holder i 3+ år vil de fleste andre maskiner ha en hard match med å holde tritt.

 

Jeg må understreke at dette bare er min oppfatning, så det er greit med flere synspunkter ;o)

 

 

 

 

Takk for bra svar. Har vurdert å gå opp litt i pris, leste om den til 11500 ja, den virker jo bra. Veit du hva som eventuelt er negativt med den?

Den er jo litt for dyr for meg akkurat nå men, hvis det kommer nye thinkpad modeller i juni kan det vel kansje hende at jeg burde vente litt...?

Krever masse tid hvis man vil gjøre et godt kjøp har jeg fått inntrykk av.

Orker ikke kjøpe noe som må tilbake til verksted etter 2 måneder.

Lenke til kommentar

Jeg er ikke kjent med noe spesielt negativt med tilbudsmaskinen. Det måtte i såfall at skjermen nok ikke er den aller beste. Det er jo en kraftig bærbar og det innebærer at det er endel varme som skal ut når man kjører på litt belastning.

 

Det er vanskelig å spå om hvor prisene ender på de nye seriene. Det avhenger jo av det generelle prisnivået på gode laptop'er OG hvordan Lenovo velger å satse med de enkelte modellene. Igjen må jeg understreke at dette bare er min egen oppfatning.

 

For egen del hadde jeg ikke kjøpt en fullpris ThinkPad akkurat nå. Jeg tror spesielt at skjermkvalitet og batteritid blir bedre på de nye modellene i tillegg til at det muligens kommer "tynne" 14 og 15,4 tommere.

 

Jeg ser at det påstås at det kun blir 16:10 skjermer på de nye modellene. Selv hadde jeg nok håpt på en 14" i 4:3 format. Dette er også en av årsakene til at jeg mener at tilbudsmodellen er attraktiv selv om det kommer nye modeller. Den er høyt spec'et også - fullpris ligger nok på 18-20.000 TROR jeg. Men ikke alle trenger jo ikke toppmodeller da! De fleste av oss (meg inkludert) klarer seg med enklere maskiner. Man må nesten vente og se hvilke modeller som kommer, men for den nåværende produktlinjen hadde jeg nok kun tittet på T-serien og X300 som er alt for dyr.

 

Man bør ikke bruke mer enn man har til rådighet - ingen vits i å blakke seg helt på en PC. Men jeg mener det er god økonomi i å velge Thinkpad om man har et 3-4-5års perspektiv for maskinen. Om de blir pent / normalt behandlet skal de vanligvis holde svært godt.

 

Som eksempel kan jeg nevne at det dukker opp en gammel Thinkpad i huset snart - den er vel rundt ca 5 år (er ikke sikker på modell enda). Den er såvidt jeg vet helt strøken selv om den er brukt mye og i yrkessammenheng. Bør nok skifte hdd for sikkerhets skyld (den begynner sikkert å bli slitt), og kjøpe nytt batteri + evt litt ram. Regner med at maskinen holder et par år til - minst. (med Linux). Til sammenligning begynner min 15mndr gamle HP Pav DV 6xxx å ligne mer og mer på skrap. Dersom maskinen er omtrent som forventet regner jeg med å bruke den gamle Thinkpad'en fremfor HP'en, og det er jo litt spes med tanke på aldersforskjellen. Jeg angrer faktisk på at jeg ikke heller kjøpte en brukt Thinkpad istedet for denne.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...