Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Asus P5K Premium - SATA harddisk problemer

Anbefalte innlegg

Skrevet

Problemet mitt er at jeg ikke får innstallert windows på SATA hardisken min (en WD Raptor X 150gb). Jeg plugger den i hovedkortet, og den vises i biosen. Jeg kan starte å boote fra cd og kopiere filer il den, men når jeg skal boote for å begynne selve innstallasjonen står det bare "error loading operating system".

Hver gang jeg starter pcen står det "NO IDE master H.D.D. detected!" og "Detetct drives done, no any drives found (faktisk med denne skrivefeilen)".

Jeg har vært innom stort sett alle innstillinger i biosen som har med SATA å gjøre, men det har ikke fungert. Har også en SATA dvd-brenner, og den fungerer utmerket.

Får å få OSet innstallert på Raptoren har jeg først innstallert det på en annen harddisk, for så å innstallere det på nytt fra windows og inn på raptoren. Hvis jeg da i tillegg setter IDE hardisken som primary harddrive og boot from cd som 1st boot device. Dette er dog veldig tungvint, da jeg ikke har plass til denne harddisken i kabinettet, så den må henge på utsiden. Det hadde cært flott å få alt til å virke på raptoren.

Å innstallere vista på raptoren fungerer heller ikke fra biosen, den hopper rett over copying files og går videre til extracting.

Netshop Oslo har sett på hardisken, og de mente den fungerte helt fint.

Jeg har også oppdatert biosen til seneste versjon, uten at det hjalp noe som helst.

Så, noen som vet hva som kan være galt?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du må legge inn SATA driverne under installasjonen.

Når det står noe om å legge inn SCSI driver og slikt så må du velge det og så laste inn SATA driverne fra diskett/usb

Skrevet

Er det under innstallasjonen av windows du mener? Isåfall, bare laster jeg ned driverne fra nettet og legger dem på en minnebrikke og setter den i usb porten?

Hadde vært fint med litt forklaringer. Har aldri vært borti at man trenger å innstallere drivere til SATA portene før for å få de til å virke:S

• 3 uker senere...
Skrevet

Har vært få svar i her i det siste...

Jeg leverte tilbake hovedkortet til netshop oslo for at de skulle se på det og teste det, men jeg fikk det tilbake med en regning på 348 kr... De sa at det fungerte helt fint.

Er det noen som vil forsøke å forklare meg hvordan jeg innstallerer satadriverne under vista innstallasjonen? Jeg har ingen diskett spiller, så innstallasjonen må i såfall skje fra en minnepenn eller en cd/dvd.

Skrevet

Fant det ut nå. Var en instilling som het load drivers. Problemet er nå at innstallasjonen av vista hopper over "copying files" og år rett til exctracting (noe som forøvrig alltid har skjedd med de andre pcene mine også. Tidligere har jeg måtte løse dette ved å først innstallere xp for så å innstallere vista fra xp. Så at man kunne trykke F6 for å innstallere sata drivere under xp installasjonen, så jeg trykket F6. Jeg trykket først "S" for å velge at jeg ville installere drivere, og så stod det at jeg skulle sette inn disken eller noe og trykke på enter. Jeg forsøkte å sette inn cden som fulgte med hovedkortet (den samme som jeg fant driverne på under vista-installasjonen), men den fant aldri noe. Må jeg bruke en diskett spiller med diskett? Jeg har ingen av delene:-S

Hadde også vært fint hvis dere som ikke har gjort det kunne lese innlegg 1 i denne posten for å se om dere har noen gode forslag å bidra med. Har sittet lenge med dette håpløse hovedkortet nå, og det er ikke lenge før jeg knekker det i to. Håpløst frustrerende at det overhodet ikke vil fungere.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...