Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Alle 4 nettverkskortene døde over natten. HASTER JOBBSAMMENHENG!


Anbefalte innlegg

Kjempeproblem! Har 500 DVDer som skal i brennes for en kunde og serveren har ikke nettverkstilkobling! Trenger desperat hjelp!

 

Jobber med filming og redigering. Vi har en datamaskinpark med 3 klienter knyttet til en server via en switch. Vi bruker GigabitLAN. Serveren har hovedkortet Gigabyte GA-N680SLI-DQ6 med 4 nettverkskort, som gjør det mulig å ha 4 nettverkskabler til en switch, der de tre klientene har 1 hver, totalt 7. All lagring gjøres på serveren, med klientene som arbeidsstasjoner med redigering osv.

 

Systemet har funka veldig bra alle 6 månedene det har vært oppe. Men i det siste har serveren hatt et problem. Problemet er at nettverkskortene plutselig ikke fungerer lenger. i begynnelsen trodde jeg dette var et IRQ-problem, fordi feilmeldingen i Systembehandling i Windows sa at "det ikke var noe ledige ressurser til å bruke kortene". Dette var noe merkelig, siden vi ikke har koblet noe mer til den siste måneden. Jeg disabla to kortlesere på en ekstern disk som var koblet til. Da begynte nettverkskortene å virke igjen.

 

Men etter to dager, oppsto samme problemet igjen. Etter en reboot funka systemet igjen, men bare til påfølgende natt. Nå fungerer det ikke etter en reboot heller.

 

Så - nå tenker jeg at hovedkortet ikke får nok strøm. At det er grunnen til at nettverkskortene ikke fungerer. En alternativ forklaring er at nettverkkortene/hovedkortet har blitt grillet.

 

Serveren består av:

- Hovedkortet Gigabyte GA-N680SLI-DQ6

- 6 500 GB Western disker i Raid (SATA) - 1 Raptor 74 GB, systemdisk (SATA)

- 2 250 GB Western disker (IDE)

- 2 GB RAM

- 1 skjermkort, ikke veldig strømkrevende. kosta 300 kr i januar.

- 2 Eksterne disker, hhv. 160 GB (Media Center) og 320 GB (MyBook), begge Western.

- PSU, 500 W MIST.

 

Alle innspill er velkomne, så sant de er seriøse. Vi trenger hjelp og det fort.

 

Mvh,

 

Martin

 

EDIT: noen leifer

EDIT2: La til en setning i første avsnitt

Endret av CrazyOne
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva er det du trenger hjelp til? Få ut DVDene eller fikse serveren? Tror nok neppe de 2 løsningene er forenlige.

 

Dersom det ER feil på ethernet-portene må hovedkortet byttes. Hvis du får tak i en annen strømforsyning, kan du jo prøve med denne - dersom problemet fremdeles er det samme, må hovedkortet repareres.

 

Et annet alternativ er å skaffe et eller flere PCI nettverkskort og bruke disse frem til DVD-ene er brent ut.

Lenke til kommentar
Hva er det du trenger hjelp til? Få ut DVDene eller fikse serveren? Tror nok neppe de 2 løsningene er forenlige.

 

Dersom det ER feil på ethernet-portene må hovedkortet byttes. Hvis du får tak i en annen strømforsyning, kan du jo prøve med denne - dersom problemet fremdeles er det samme, må hovedkortet repareres.

 

Et annet alternativ er å skaffe et eller flere PCI nettverkskort og bruke disse frem til DVD-ene er brent ut.

 

Jeg tror jeg hadde gått for det samme. Løp og kjøp et pci nettverkskort. Jeg går ut i fra at du kanskje vil investere i en ny server med umiddelbar virkning og da er det jo bare å få det til å fungere til du får satt opp ny. Når serveren har blitt seks år, er det ofte på tide med en ny.

Lenke til kommentar

Ville forsøkt å avinstallere driverne til et par av portene og se om det lot i det minste de gjenværende portene funksjonere.

 

Det er ikke uvanlig at såkalte "entusiastkort" har litt vel mye personlighet for bedriftsbruk. Anbefaler innkjøp av en ferdigbygd og supportert server neste gang dersom dette er kritisk for virksomheten. I det minste ville jeg velge et solid kort fra Supermicro eller lignende til slike oppgaver.

Lenke til kommentar

Takk for gode innspill!

 

En liten oppklaring - serveren er bare 6 måneder, ikke 6 år.

 

Det vi først og fremst lurer på er om noen andre har opplevd lignende feil og veit om vi kunne fikse problemet på en enkel måte. Men det virker som om det ikke er mulig.

 

Det virker som om vi må skifte ut hovedkortet og/eller sette inn et eller to nettverkskort.

 

Tillegg:

 

Vi klarer ikke å få opp nettverkskortene i enhetsbehandling. Før problemene sto det en "mappe" som het Nettverkskort og under den lå det 4 nettverkskort. Nå er ikke "mappen" nettverkskort der lenger. Så vi får ikke avinstallert driverne.

 

EDIT: La til tillegg

Endret av CrazyOne
Lenke til kommentar
... Vi har en datamaskinpark med 3 klienter knyttet til en server via en switch. Vi bruker GigabitLAN. Serveren har hovedkortet Gigabyte GA-N680SLI-DQ6 med 4 nettverkskort, som gjør det mulig å ha 4 nettverkskabler til en switch, der de tre klientene har 1 hver, totalt 7. ...

Hvorfor fire nettverkskort i serveren (alle koblet til samme switch)? Er det separate nettverkskort eller integrert på hovedkortet?

Hvis løse kort: Slå av server. Ta ut de løse nettverkskortene. Restart Server. Slå av igjen. Reinstaller nettverkskort(ene). Restart - Installer drivere. Kanskje dette hjelper?

Lenke til kommentar
Det er snakk om et hovedkort med 4 integrerte gigabitkontrollere

 

big_gb_board_4.jpg

Hei,

Sjekk i bios, jeg opplevde i går (riktignok etter biosoppdatering); at nettverkskortet var deaktivert i bios!

 

Skjønte ingenting, jeg fikk opp den "not connected" i Windows, men etter et par reboots, prøvde jeg å se i bios og der var nettverket deaktivert :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...