Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Oppkjøring på lettmotorsykkel!


KNB

Anbefalte innlegg

Skrevet

Eg skal ha oppkjøring på lettmotorsykkel den 8'ende Mai og er VELDIG nervøs for å stryke.

Er det noen her som har lyst å dele sine erfaringer med hva dere gjorde for å stryke/bestå, hva som er det viktigste å tenke på å gjør under kjøring med sensor. Plis ikke kom med svar som "kjørte på rødt lys", dette er åpenbart en veldig idiotisk ting å gjøre. Men disse små tingene så gjør at alt går til helvette :innocent:

 

Tusen takk for svar

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Se godt frem i veien, bruk speilene korrekt, følg trafikkreglene, og ikke bryt fartsgrensen.

 

Sensoren som er her er veldig kresen på det med speilbruk, og det å se opp og frem, ikke ned i veien osv.

Skrevet
Tusen takk for svar, men en ting, gir sensor "minus" viss du holder deg under fartsgrensen?

 

 

Fartsgrensen er til å holde, så lenge forholdene tillater det.

Men, om han fører "minus" i boka, er vel en annen sak.

Skrevet

Slapp av, bruk speilene, kjør rolig, husk på alt av vikeplikt og slike småting som du allerede kan. Du børr ikke gå over fartsgrensen, og heller ikke mye under. Det som ofte redder folk, inkludert meg selv, er å notere seg hver eneste situasjon du ikke var 100% fornøyd med. Etter oppkjøringen sitter sensor seg ned og spørr om det var noe du ikke var fornøyd med og eventuelt hvorfor. Her skal du helst ha fått med deg det meste han har fått med seg, og forhåpentligvis ha en nogenlunde ok forklaring på hvorfor eller hvordan det skjedde. Holder du deg innenfor trafikkrglene skal det egentlig en del til for å stryke! :)

Skrevet

Tilpass farten til trafikken på en måte. Er det mange biler som kjører i 55 i 50 sone, kjører jeg i 55. En lager ikke kø. Kjører en bil i 30 i 50 sone, kjører du forbi. Det måtte jeg gjøre selv på oppkjøringen.

 

I svinger må du ikke være redd for å legge deg ned også bruke blinklys riktig. Vise riktig bremse teknikk er også lurt. Plassering når du skal i rundkjøringer/kryss osv.

 

Det som trekker veldig ned er om du plasserer deg midt i veien når du skal til venstre fra en enveis kjøring :p

 

Selv gikk det bra med meg, selv om jeg slet når vi hadde øvelsene på bane(føttene mine var ikke skikklig plassert). Fikk prøve litt til også gikk det fint. Fikk beskjed om at jeg var litt for effektiv, spesielt når jeg kjørte inn i rundkjøringer ...

Skrevet

Helhetsintrykket skal være det avgjørende, mindre feil skal ikke bety veldig mye, med mindre det er mange, naturligvis. Vis at du følger med, og klarer å oppfatte trafikkbildet rundt deg. Sikker ganske opplagt men... :whistle:

  • 3 uker senere...
Gjest Slettet+19283741
Skrevet (endret)

Det er spes. ett par ting jeg hadde i bakhodet når jeg kjørte.

 

Hold blikket oppe, generelt bruk av syn

Tenk lagsiktig, noe som gir en behagelig kjøring

Bruk speil ofte

Plasser deg riktig i kjørefeltet til enhver tid

Hold fartsgrensen og tilpass farten til forholdene

Husk for all del å slå på lyset før du drar i vei ;)

 

Hvis du kjører over fartsgrensen vil du få større tilsnakk enn hvis du kjører litt under. Det absolutt beste og det du kanskje bør gjøre er å holde den så bra som mulig.

Det eneste jeg fikk "refs" for var at jeg kjørte med for høyt turtal, sensorene vil tydeligvis at man ikke skal forurense og bråke mer enn nødvendig.

Hvis sensoren spør deg om du syns det gikk greit; fokuser på alt det du gjorde bra.

 

 

Hvis du gjør det du har lært så skal det nok gå fint.

Lykke til!

Endret av Slettet+19283741

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...