Gå til innhold

GA-EP35-DS3, lyden hakker/henger hvert 64. sekund


Anbefalte innlegg

Jeg har et Gigabyte GA-EP35-DS3 hovedkort med ALC 889A codec. Hvert 64 sekund så hakker/henger lyden i underkant av et sekund når jeg har på D.E.S. (Dynamic Energy Saver) funksjonen til hovedkortet. Hvis D.E.S. er skrudd av så tar det 128 sekunder mellom hver gang lyden hakker.

 

Jeg har reinstallert lydkortdriverene, og prøvd med nyeste versjon fra Realtek, men ingenting fjerner lydproblemet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hallo!

 

Har samme chippen på mitt gigabyte-kort (ga-73pvm-s2h) og sliter med mye av samme problemet. Lyden begynner å kutte ved avspilling av "store" lydfiler, som f.eks flac, dts og lignende. Trodde først det var forsterkeren, men problemet har nå nylig kommet tilbake. Virker nesten som om det er noe buffer-feil i hardwaren.

 

Må sies at jeg også har prøvd x antall drivere både i win og linux uten hell.

Lenke til kommentar

Det var i "Realtek HD Audio Manager - 3d Audio Demo" jeg kom fram til 64 sekunders mellomrom mellom hakk i lyden.

 

Ellers så oppstår problemet som du sier i feks flac og hdfilmer. I flac-filer så er det ofte et hakk med 64 sekunders mellomrom, mens i hdfilmer er det lengre tidsrom. Jeg tror ikke jeg har hørt dette problemet i mp3-filer.

 

Det som er litt merkelig er at det samme hakket oppstår når jeg skrur av/på DES funskjonen på hovedkortet, men kanskje det er tilfeldig.

Lenke til kommentar

Kan hende det er en konflikt mellom IDE-kontroller, SATA-kontroller og lydchipen?

Jeg koblet bort IDE dvdbrenner og IDE harddisk, og etter det så har lyden vært ok.

 

Mitt hovedkort var satt opp med SATA-diskene i IDE-mode.

Endret av icaruz
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...