Delta8v Skrevet 12. april 2008 Skrevet 12. april 2008 (endret) Hei! Jeg er helt grønn på foto og video,trenger derfor hjelp Har lest forumet opp og ned,uten å bli noe klokere.... Jeg er på utkikk etter et HD kamera som skal brukes til å filme diverse events i bilsammenheng. Skal til Monaco på formel 1 i mai å trenger kamera til det! Det blir også filmet en del i skumring/natt i andre billøp. Har tittet endel rundt,men har som sagt ikke peiling på hva jeg bør se etter. Men har funnet ut at jeg skal ha Harddisk eller minnekort kamera. Prisen er vel som de fleste vil ha det til : mest mulig for minst mulig maxpris blir rundt 12-13000kr. Vet det er mye mas om kjøp av HD akmera her inne,men håper dere kan hjelpe meg fordet Mvh. E.R Endret 12. april 2008 av Delta8v
simmyt Skrevet 13. april 2008 Skrevet 13. april 2008 Jeg er på utkikk etter et HD kamera som skal brukes til å filme diverse events i bilsammenheng. har selv en canon hv20, og min erfaring er at når ting er i bevegelse må det stativ til. all hd er relativt sterkt komprimert, så jo større del av bildet du klarer å holde i ro, jo mere data kan brukes på den delen av bildet som beveger på seg, dvs det blir skarpere og bedre "oppløst" i tid. så bruk penger på et godt stativ. dessverre er vekt noe som gjør et stativ stødig, men det finnes jo løsninger som kan skrues fast. det kan hende det er verdt å vurdere å filme med DV format, dette er ikke så sterkt komprimert som HD formatene, og dersom du panorerer mye kan det hende bildene oppleves minst like skarpe som for et HD opptak. kunne forsåvidt vært interessant å sett en test for dette, DV vs HDV eller AVCHD for sport med kamera i samme prisklasse. Men har funnet ut at jeg skal ha Harddisk eller minnekort kamera. minnekort er fornuftig, blir billigere og billigere og er sannsynligvis langt mer robust enn harddisk. har du med en laptop med en stor ekstern hd som du bruker som silo, er det ikke langt unna at minnekort konkurrerer med tape i pris per time, og det er langt enklere å kvitte seg med dårlige scener, samt gjøre hurtig snapshot filming uten angst for å skrive over noe du ikke skulle skrevet over... det har også nylig dukket opp minnekortbaserte kamera som er fullt på høyde med de beste tape baserte på kvalitet og pris (ta en god titt på feks canon hf100).
2Olav Skrevet 13. april 2008 Skrevet 13. april 2008 Har også HV 20. Blir forferdelig hakkete i HD-opptak under panorering og zooming. Har stilt den inn på 16:9 DV. Har ikke bruk for HD når det hakker sånn. Kan jo kjøpe kamera med DVCPRO, DVCAM eller lignende, men da må nok prisn opp i over 30K. Men da er det snakk om tape uansett, om en ikke vil kjøpe tilbehør for titusner, da.
The_Lobster Skrevet 14. april 2008 Skrevet 14. april 2008 2Olav: Har du prøvd å skru av bildestabiliseringen ved panorering? Det fungerer ofte bra. Hakking under panorering har alle CMOS-brikker, til og med RED-kameraet om jeg ikke har forstått feil... Kameraer med CCD har samme problem perpendikulært. (rett gjerne på meg om jeg tar feil:P)
2Olav Skrevet 14. april 2008 Skrevet 14. april 2008 2Olav: Har du prøvd å skru av bildestabiliseringen ved panorering? Det fungerer ofte bra. Hakking under panorering har alle CMOS-brikker, til og med RED-kameraet om jeg ikke har forstått feil... Kameraer med CCD har samme problem perpendikulært. (rett gjerne på meg om jeg tar feil:P) Har ikke prøvd. Trengte ikke å gjøre det på mitt Panasonic 3ccd-kamera med optisk bildestabilisator, men jeg skal prøve på HV 20. Takker for tipset.
Delta8v Skrevet 14. april 2008 Forfatter Skrevet 14. april 2008 Så det er hv20 der eanbefaler altså...? Har kikket på bla Sony HDR-SR12,å JVC å Panasonic..... Men klarer ikke å bestemme meg. Å nå dukket plutselig Canon opp :!: Hmmmm....Hva skal jeg gjøre..... Men ser HV20 får mye skryt her da. Men er det lyssterkt? går det i heletatt an filme i mørten med sånne kameraer? Takk
The_Lobster Skrevet 14. april 2008 Skrevet 14. april 2008 HV20 vil jeg påstå er noe av det aller beste du får, bildekvalitetsmessig, før du må opp til kameraer som XH-A1. (omkring 20 høvdinger husker jeg rett...). Jeg tror ikke du finner noe lyssterke kameraer over hodet før du må ganske langt over prisen til et HV20. Men det kommer helt an på hva du mener med mørkt?
Delta8v Skrevet 16. april 2008 Forfatter Skrevet 16. april 2008 HV20 vil jeg påstå er noe av det aller beste du får, bildekvalitetsmessig, før du må opp til kameraer som XH-A1. (omkring 20 høvdinger husker jeg rett...). Jeg tror ikke du finner noe lyssterke kameraer over hodet før du må ganske langt over prisen til et HV20. Men det kommer helt an på hva du mener med mørkt? Mener ikke mørkt som svarte natta,men skumring/kveld.....sånn akkurat før det blir "mørkt" lissom Å det glemte jeg også å nevne,det bør være rimelig bra lyd også
Delta8v Skrevet 16. april 2008 Forfatter Skrevet 16. april 2008 Hva med HF-10/HF-100? Hva er den største forskjellen på disse 3?
cozmo_ Skrevet 22. april 2008 Skrevet 22. april 2008 Hva med HF-10/HF-100?Hva er den største forskjellen på disse 3? Eneste forskjellen på HF-10 vs HF-100 er at førstnevnte har 16GB onboard minne, mens HF-100 ikke har det.
cozmo_ Skrevet 22. april 2008 Skrevet 22. april 2008 Legger forøvrig merke til at Canon HF100 ligger på $725 på amazon. Det er halve prisen av hva det koster i norske nettbutikker med dagens dollarkurs... Ulemper med å bestille fra usa er vel trolig 1) NTSC 2)110V strømadapter og 3)ingen beskyttelse av norsk kjøpslov.. Når det gjelder 1) støtter vel de fleste nyere LCD tv'er solgt i norge ntsc. Og det er jo ikke noe problem om man går via PC-en. 2) Kan trolig løses med et reiseadapter...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå