Gå til innhold

Include script, hvordan la filbanen være det samme?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, har en portfolio side hvor jeg har brukt et galleri som heter Simpleviewer.

Saken er den at, jeg skal ha flere forskjellige gallerier, og må da legge disse i forskjellige mapper, og det er her problemet mitt oppstår.

å include en fil fra en annen mappe går helt greit, men hvis filen jeg includer bruker filer fra samme mappe, så klarer ikke den inkluderte filen å finne de, fordi filbanen går tilbake til root. og blir da: eks.

localhost/images/bilde.jpg

istedet for

localhost/gallerys/shine/bilde.jpg

Noen som vet hvordan jeg fikser dette? Vet dette var en helt elendig måte å forklare det på, men viste ikke helt åssen jeg skulle si det?

Dette er include scriptet mitt:

<?php

$page = $_GET['page'];

switch($page){

case hjem:

@include('hjem.php');

break;

case gal1:

@include('gallerys/shine/index.html');

break;

case gal2:

@include('gallerys/forskjellig/index.html');

break;

default:

@include('hjem.php');

break;

} ?>

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Hei, har en portfolio side hvor jeg har brukt et galleri som heter Simpleviewer.

Saken er den at, jeg skal ha flere forskjellige gallerier, og må da legge disse i forskjellige mapper, og det er her problemet mitt oppstår.

å include en fil fra en annen mappe går helt greit, men hvis filen jeg includer bruker filer fra samme mappe, så klarer ikke den inkluderte filen å finne de, fordi filbanen går tilbake til root. og blir da: eks.

localhost/images/bilde.jpg

istedet for

localhost/gallerys/shine/bilde.jpg

Noen som vet hvordan jeg fikser dette? Vet dette var en helt elendig måte å forklare det på, men viste ikke helt åssen jeg skulle si det?

Dette er include scriptet mitt:

<?php

$page = $_GET['page'];

switch($page){

case hjem:

@include('hjem.php');

break;

case gal1:

@include('gallerys/shine/index.html');

break;

case gal2:

@include('gallerys/forskjellig/index.html');

break;

default:

@include('hjem.php');

break;

} ?>

Har det samme problemet her også. du kunne jo indexe bildene i mysql også da.

Hvorfor bruker du Krøllen på alle includes'ene dine? break; gir vel kansje error? prøv die; om det er det som er prob.

Alfa er ikke hellig :)

Skrevet

define( 'ROOT_PATH', dirname(__FILE__) . '/' );

include ROOT_PATH . 'hjem.php';

ROOT_PATH kan da brukes i alle andre filer inkludert av index.php, og vil da referere til filbanen hvor index.php er plasser i.

Gjest Slettet+1298342134
Skrevet

Dryper: @ forran import funksjonen vil bare undertrykke feilmeldingene som denne funksjonen kan gi, f.eks. filen finnes ikke o.l. og siden det er en switch så hører break; hjemme her:]

Skrevet

Hmm, fikk det fremdeles ikke til. Hvis jeg forstod riktig så måtte jeg bruke ROOT_PATH i gallerys/index.html fila, men dette kan jeg ikke, for denne blir overskrivd hver gang jeg laster opp ett nytt bilde til portfolioen.

Vet ikke om det går, men når localhost/gallerys/index.html skal hente fram en fil den trenger som ligger i samme mappe, så er det her det går galt for den leiter da i localhost/ og ikke localhost/gallerys/ mappen.. finnes det en måte å include fila på for så å fortelle den at den skal lete i localhost/gallerys/ mappen uten selv å måtte inn i fila for å redigere på banene?

Har sikkert forklart litt merkelig og litt vanskelig. men håper dere forstår sånn ca hva jeg prøver å fortelle.

Skrevet (endret)

Mener at jeg hadde en kode som du kunne gjøre dette med.. den er litt lang men den funker :)

<?php
if($side == "bilder1"){
include "/gallery/bilder1l.php";
}
else if($side == "bilder2"){
include "/gallery/bilder2.php";
}
else{
include "sti_til/hva_vi_vil.php";
}
?>

Du bare legger inn flere else if forran else om du vil ha ei ny side :=)

Noe lignende dette du var på jakt etter?

Endret av Dryper
Skrevet

hmm, nei ikke akkurat. det som skjer da er at når bilde2.php skal hente fram viewer.swf fra samme mappa så leter den i root mappen istedet for der selve bilde2.php ligger. Skjønner?

Skrevet
hmm, nei ikke akkurat. det som skjer da er at når bilde2.php skal hente fram viewer.swf fra samme mappa så leter den i root mappen istedet for der selve bilde2.php ligger. Skjønner?

kan du gi kode for bilde2.php.. kan vær noe galt der :) ellers vet ikke jeg

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...