Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Trengs hjelp med Debattartikkel om Klima!


Anbefalte innlegg

Ehh.. Har fått oppgave til å skrive en debattartikkel om Klima... Problemet er at jeg ikke vet hvordan en debattartikkel ser ut XD..

 

Trenger hjelp folkenz!

Har valgt å skirve om polarisen, om hva som kommer til å skje etter at den smelter. Går i åtende klasse, så trenger ikke å være så avansert!

Hjelp med innhold!

 

Takker på Forhånd!

Endret av Deathsh00t
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

http://www.norsknettskole.no/ressurssidene...0&spraak=bm

 

Her står ein del om korleis å skrive ein artikkel. Ta gjerne med litt spørsmål som du skal svare på i innledninga. I midtdelen bør du drøfte temaet, ta med litt punkt om kva som vil skje når polarisen smeltar. Vil golfstraumen bli nedkjølt, kva med dyra som bur der? prøv å få med litt argument som seier om dette er bra, og at dette er dårleg. Du kan kanskje også prøve å få med litt argument om temperaturauka er menneskeskapt eller naturen sine endringar..

 

Edit: leif

Endret av -sakko-
Lenke til kommentar
http://www.norsknettskole.no/ressurssidene...0&spraak=bm

 

Her står ein del om korleis å skrive ein artikkel. Ta gjerne med litt spørsmål som du skal svare på i innledninga. I midtdelen bør du drøfte temaet, ta med litt punkt om kva som vil skje når polarisen smeltar. Vil golfstraumen bli nedkjølt, kva med dyra som bur der? prøv å få med litt argument som seier om dette er bra, og at dette er dårleg. Du kan kanskje også prøve å få med litt argument om temeraturauka er menneskeskapt eller naturen sine endringar..

 

Tusen takk...Er ferdig nå.. Skrev om hva som skjer med isbjørnene og hva som fører til at det smelter, så skrev jeg litt om ozonlaget og hva menneskene kan gjøre for å beskytte ozonlaget slik at polarisen ikke smelter ;]

Lenke til kommentar
http://www.norsknettskole.no/ressurssidene...0&spraak=bm

 

Her står ein del om korleis å skrive ein artikkel. Ta gjerne med litt spørsmål som du skal svare på i innledninga. I midtdelen bør du drøfte temaet, ta med litt punkt om kva som vil skje når polarisen smeltar. Vil golfstraumen bli nedkjølt, kva med dyra som bur der? prøv å få med litt argument som seier om dette er bra, og at dette er dårleg. Du kan kanskje også prøve å få med litt argument om temeraturauka er menneskeskapt eller naturen sine endringar..

 

Tusen takk...Er ferdig nå.. Skrev om hva som skjer med isbjørnene og hva som fører til at det smelter, så skrev jeg litt om ozonlaget og hva menneskene kan gjøre for å beskytte ozonlaget slik at polarisen ikke smelter ;]

 

Om jeg ikke tar helt feil så tror jeg du har utelatt viktige fakta som dette:

- Bestanden av isbjørner har 5 doblet seg de siste 37 år

- Isbjørn som blir funnet etter å ha dødd av drukning er ikke fordi isbjørnen leter etter is. Det er stormer som fører til at de kommer bort og ikke finner igjen land

- Isbjørner mer meget tilpasningsdyktige dyr

 

Klimahysteriet gjør meg kvalm. Igjennom hele ungdomsskolen ble jeg fôret med "Hvis vi ikke <Sett inn trivielt tiltak her> så kommer jorda til å gå under"

 

Fakta er at:

- CO2 står for 2% av drivhuseffekten, resten skyldes skyer og andre stoffer.

- Menneskenes utslipp tilfører 0,4% mer CO2 til atmosfæren hvert år.

- Klimaendringer er styrt av sola.

- Klimaendringer er helt normalt, det har for eksempel vært dyrket vindruer i trøndelag!

- CO2 er ufarlig og grunnlaget til alt liv her på jorda

- Klima er en måte å få inn skatter og avgifter i dagens moderne samfunn.

- Havnivået stiger 12-28 cm om begge polene smelter.

 

My 2 cents, bare litt dumt at flesteparten i samfunnet idag er trangsynte som fy.

Lenke til kommentar
Tusen takk...Er ferdig nå.. Skrev om hva som skjer med isbjørnene og hva som fører til at det smelter, så skrev jeg litt om ozonlaget og hva menneskene kan gjøre for å beskytte ozonlaget slik at polarisen ikke smelter ;]

 

- Bestanden gikk ned fra 1200 individer i 1987, til like under 950 i 2004. Hva WWF og Gore ikke forteller, er at den samme bestanden hadde økt fra 500 individer i 1981.

 

- Det gir et ganske annet bilde, som ikke beretter om en bestand eller art på kanten av stupet. Det gir også et ganske annet bilde når statistikken viser at det årlig skytes 49 individer i det vestlige området av Hudson Bay.

 

- Gjennom de 17 årene fra 1987 til 2004 er det altså tatt livet av 833 isbjørner. Hvorfor er det ingen som forteller oss det? spør Jødal.

 

Kilde

 

Bare som en liten side-note til isbjørnene :)

Lenke til kommentar
http://www.norsknettskole.no/ressurssidene...0&spraak=bm

 

Her står ein del om korleis å skrive ein artikkel. Ta gjerne med litt spørsmål som du skal svare på i innledninga. I midtdelen bør du drøfte temaet, ta med litt punkt om kva som vil skje når polarisen smeltar. Vil golfstraumen bli nedkjølt, kva med dyra som bur der? prøv å få med litt argument som seier om dette er bra, og at dette er dårleg. Du kan kanskje også prøve å få med litt argument om temeraturauka er menneskeskapt eller naturen sine endringar..

 

Tusen takk...Er ferdig nå.. Skrev om hva som skjer med isbjørnene og hva som fører til at det smelter, så skrev jeg litt om ozonlaget og hva menneskene kan gjøre for å beskytte ozonlaget slik at polarisen ikke smelter ;]

 

Om jeg ikke tar helt feil så tror jeg du har utelatt viktige fakta som dette:

- Bestanden av isbjørner har 5 doblet seg de siste 37 år

- Isbjørn som blir funnet etter å ha dødd av drukning er ikke fordi isbjørnen leter etter is. Det er stormer som fører til at de kommer bort og ikke finner igjen land

- Isbjørner mer meget tilpasningsdyktige dyr

 

Klimahysteriet gjør meg kvalm. Igjennom hele ungdomsskolen ble jeg fôret med "Hvis vi ikke <Sett inn trivielt tiltak her> så kommer jorda til å gå under"

 

Fakta er at:

- CO2 står for 2% av drivhuseffekten, resten skyldes skyer og andre stoffer.

- Menneskenes utslipp tilfører 0,4% mer CO2 til atmosfæren hvert år.

- Klimaendringer er styrt av sola.

- Klimaendringer er helt normalt, det har for eksempel vært dyrket vindruer i trøndelag!

- CO2 er ufarlig og grunnlaget til alt liv her på jorda

- Klima er en måte å få inn skatter og avgifter i dagens moderne samfunn.

- Havnivået stiger 12-28 cm om begge polene smelter.

 

My 2 cents, bare litt dumt at flesteparten i samfunnet idag er trangsynte som fy.

 

Sola har en innvirkning på klimaet vårt, men det er ikke styrt utelukkende av sola. Ifølge solforskere kan ikke sola forklare utviklingen siden ca 1980.

 

CO2 står ikke for 2% av drivhuseffekten, men en del over 2 % av drivhusgassene er CO2. Det er en viktig forskjell. Hver partikkel med CO2 har mellom dobbel og firedobbel effekt av en partikkel med vanndamp på drivhuseffekten. Atmosfæren er i en veldig hårfin balanse og det er ikke snakk om hvor mye CO2 av totalen vi spyr ut, men det faktum at det vi slipper ut er nok til å forstyrre den naturlige balansen. Dette er de best underbygde teoriene vi har i dag. Det kan godt hende vi får nye teorier i fremtiden, men inntil den tid må vi ta de forhåndsregler vi kan for å hindre at klimaet forandres dramatisk.

 

En mann sa for en stund siden: Tar vi feil, etter å ha gjort noe med det, så fint! Klimaet forandres ikke og vi har en renere verden. Har vi rett og gjør noe med det, kjempebra, vi reddet verden og gjorde den renere i samme slengen. Derimot hvis vi har rett, og ikke gjør noe med det, da har vi trøbbel.

 

Kort sagt, det er bedre å ta forhåndsregler her og heller være glade hvis vi tar feil, og også glade hvis vi har rett, enn å ikke gjøre noe, vi finner ut at dette er menneskeskapt og opplever at det er for sent å gjøre noe med det. Vi har råd til å gjøre noe med dette! Ingen kan komme å si noe annet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...