Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

byttet netverkskort, og nå vil ikke maskina starte

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

hei

Jeg har gammel maskin her (1999) med Abit VH6 hovedkort. Maskina hadde ett ISDN kort og et gammelt ISA netverkskort (10 base). Jeg prøvde å kjøre backup av maskina over til en annen maskin i netverket, men maskina finner ikke netverkskortet når jeg starter fra DOS... Så jeg tenkte at det måtte være noe galt med netverkskortet. Derfor stakk jeg en tur innom min lokale datasjappa og kjøpte et netverkskort: D-Link DFE-530TX.

Altså jeg plukket ut det gamle netverkskortet og det gamle ISDN kortet og satte inn dette nye kortet. Når jeg så startet maskina så piper maskina hele tiden og ingenting vises på skjermen.

Dette er ei maskin jeg har fått fra broren min. Maskina har stått ubrukt på et loft de siste 5 åra. Synes å huske at broren sa da den maskina ble kjøpt at CPU var på mellom 700 - 800 MHz. Men når sjekket i BIOS står det at CPU er på bare (450MHz). Sjekket i BIOS da maskina kunne starte. Nevner dette fordi kanskje det er relevant til problemet jeg har med å starte maskina. Kan det være CMOS batteri eller noe slikt som er problemet?

Forslag?

Endret av gotdotnet
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Hovedkortet er gåent.. Derfor pipingen kommer !

Nei, hovedkortet er ikke gåent. jeg tok nettopp ut det nye netverkskortet og da starter maskina normalt.

Noen forslag?

Skrevet

Tror jeg har en mulig løsning på gang: Bytter dette netverkortet med et som står i en annen maskin. Så jeg har nettopp prøvd med 3Com (3c905cx-tx-m) som jeg har tatt fra det andre maskina og det virker. Nå skal jeg teste litt mere...

Skrevet
Tror jeg har en mulig løsning på gang: Bytter dette netverkortet med et som står i en annen maskin. Så jeg har nettopp prøvd med 3Com (3c905cx-tx-m) som jeg har tatt fra det andre maskina og det virker. Nå skal jeg teste litt mere...

Merkelig :(

Som sagt tidligere så viket maskina etter at jeg tok ut netverkskortet. Maskina virket etter at jeg satte inn et netverkort fra en annen datamaskin. Så under testing så plutselig så virker ikke det som virket å til å begynne med.. altså til å begynne med så kunne maskina starte uten netverkskort. Men nå kan den ikke starte uten netverkskort.. Maskina bare piper. :(

Er det hovedkortet som er gåent eller? kan det hende at feilen skyldes at maskina trenger nytt bios batteri?

Skrevet

Etter 5 år på loftet trenger du nok et nytt BIOS-batteri. Men dette er neppe hovedproblemet for deg denne gang. Du forsøker å nå nettverkskortet fra DOS. dette betyr at nettverkskortet også må konfigureres (IRQ etc etc) fra dos. Produsenten kan ha software for dette. Jeg vet det finnes/fantes for 3c905-familien.

Skrevet
Etter 5 år på loftet trenger du nok et nytt BIOS-batteri. Men dette er neppe hovedproblemet for deg denne gang. Du forsøker å nå nettverkskortet fra DOS. dette betyr at nettverkskortet også må konfigureres (IRQ etc etc) fra dos. Produsenten kan ha software for dette. Jeg vet det finnes/fantes for 3c905-familien.

Ingenting vises på skjermen. Maskina bare piper. Pipinga starter før eventuelle valg av operativsystem

Skrevet

Ok, maskina virker :D

Jeg satte inn et annet grafikkort og tok ut minnebrikken og satte den på plass igjen. Nå starter maskina som normalt. Ser nå på hvordan oppgradere BIOS på maskina

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...