Sewero Skrevet 7. april 2008 Skrevet 7. april 2008 (endret) Kabinett: Chieftec Dragon PSU: 70 w something(vet ikke helt) CPU: AMD Athlon XP 2000+ 1666MHz Ram: 2 x512mb GPU: nVIDIA Geforce FX5200 ultra HK: Asus A7N8X Deluxe HDD: Maxtor 6YO8OLO (80 gb) Vifter: 2x 80 papst vifter. Pc-en skrur seg nå av uten varsel, mener kanskje det er for liten PSU, men det funker innimellom å få den på og bruke den. Endret 9. april 2008 av Blink-182
PerB Skrevet 7. april 2008 Skrevet 7. april 2008 Første bilde foretller om tre feil. 1) CMOS error. Dette kan tyde på at BIOS-batteriet er tomt (må byttes), eller at det kortslutiing slik at all BIOS-informasjon har gått tapt. 2) Kan være følgefeil. Maskinen finner inegn diskettstasjon. Hvis du ikke har diskettstasjon må du si ifra i BIOS. 3) Atter mulig følgefeil. Tastaturet finnes ikke. Kan skyldes tapt info i BIOS. Men kan også skyldes USB-tastatur mens BIOS default er PS/2. Evt. ødelagt tastaturkontroller, feilkoblet tastatur, feil ved tastatur. Øvrige bilder kan være følge feil
Sewero Skrevet 7. april 2008 Forfatter Skrevet 7. april 2008 1) Kan jeg bruke hvilktet som helst BIOS batteri? 2)Diskettstasjon står ikke i kabinettet nei, hvordan sier jeg ifra til BIOS om dette? 3)Tastaturet er PS/2
JAPCU Skrevet 7. april 2008 Skrevet 7. april 2008 1. Du kan nok bruke et hvilket som helst batteri. Men se på det gamle og sett inn en med samme spenning. (1.3V?) 2. Trykk på DEL for å komme inn i BIOS og "disable" floppy/ sett til "none". Må bare lete. Blåskjermen er det ikke så mye å gjøre med. Noe er galt med Windows. Drivere som er feil. Eller en skadet fil. Du kan prøve å reparere Windows med Windows CD-en... Er det noe data der som du vil redde kan du bruke en Live-Linux cd eller sette inn enn annen disk med Windows.
Sewero Skrevet 8. april 2008 Forfatter Skrevet 8. april 2008 Jeg får forhåpentligvis formatert den harddisken jeg skal ha i pc-en til xp profesional idag. Skal også se om jeg har ett batteri som passer.
PerB Skrevet 8. april 2008 Skrevet 8. april 2008 Se på betegnelsen på batteriet (Hvis det er et knapp-batteri er det normaltCRxxxx. xxxx står for siffer. Disse sier noe om styrken, diameter og tykkelse.). Disse er normalt tilgjenglig i mange forskjellige forretninger til en billig penge. Først når dette er på plass og du har ryddet opp i BIOS-settingene kan vi se på de øvrige feilmeldingene (hvis det fortsatt er noen).
Sewero Skrevet 8. april 2008 Forfatter Skrevet 8. april 2008 Du finner slikt i "standard" butikker og trenger ikke å bestille? Slik som jernia, har de?
PerB Skrevet 8. april 2008 Skrevet 8. april 2008 (endret) Det må du i tilfelle høre med Jernia. Det er som sagt en standard type batteri - men finnes i svært mange modeller. På denne linken kan det se det utvalg Clas Ohlson har: http://www.clasohlson.no/Product/Category....=251121#32-3784 FOR CR-batterier står første 2 siffer for diameter og siste 2 for tykkelse. Endret 8. april 2008 av PerB
Sewero Skrevet 8. april 2008 Forfatter Skrevet 8. april 2008 Da fikk jeg skiftet batteri og ingen feilmelding men nå går ikke pc-en lengre enn load menyen før den plutselig skrur seg av uten grunn(som jeg vet om).
Sewero Skrevet 8. april 2008 Forfatter Skrevet 8. april 2008 Pc-en gikk akkurat helt på og til inloggingen før den skrudde seg av nå, hva kan være galt?
Sewero Skrevet 9. april 2008 Forfatter Skrevet 9. april 2008 Litt tidlig for bump men gjør det alikevel. Bumpitibumpbump
Sewero Skrevet 9. april 2008 Forfatter Skrevet 9. april 2008 Da er hdd formatert og pc-en går på uten problemer unntatt (se vedlagt bilde). Jeg fant ikke noe med floppy i BIOS som jeg kunne fjerne så.
Sewero Skrevet 9. april 2008 Forfatter Skrevet 9. april 2008 Nå mangler jeg bare driver til nettverks kortet som jeg trur heter "3Com 3C920B-EMB" eller "nVIDIA MCP2-lan controller". Noen som kan hjelpe meg å finne?
Sewero Skrevet 9. april 2008 Forfatter Skrevet 9. april 2008 (endret) Pc-en er ikke helt god ennå nei, den skrur seg fortsatt av innimellom før jeg får den helt på :/ Kan det hende at PSU er for liten?Denne kalkulatoren sier at jeg trenger 135 watt, stemmer det? Endret 9. april 2008 av Blink-182
JAPCU Skrevet 9. april 2008 Skrevet 9. april 2008 (endret) 70W!?!?! Jeg så ikke at psu-en din var så svak. 135W stemmer nok godt. Med alt det du belaster ned med er jeg overrasket at du i det hele tatt får bootet opp! Edit: 135W watt er nok regnet slik at det er hva pcn bruker ved full last. Likevel bør du velge en psu som er enda litt sterkere enn 135W pga variasjon i spenning fra stikk, romtemperatur og belastningen på PSUen. 200-300Watt PSU-er får du hivd etter deg. Jeg har funnet 4 pc-er bak elkjøp med ok psu... Endret 9. april 2008 av JAPCU
Sewero Skrevet 10. april 2008 Forfatter Skrevet 10. april 2008 (endret) Da skal jeg ta å leite der en dag så sant ikke jeg får en av noen jeg kjenner. Men det er så merkelig at jeg kan få på pc-en helt å bruke den i flere timer men når jeg skrur den av og skal ha den på igjen skrur den seg bare av igjen. Edit; Vis noen har en 200-300 watts PSU å gi bort tar jeg gjerne imot. Endret 10. april 2008 av Blink-182
Sewero Skrevet 13. april 2008 Forfatter Skrevet 13. april 2008 Da står det en 350 watts PSU i pc-en men den skrur seg av innimellom fortsatt, dette skjer under load screen til xp. Hva kan være problemet nå?
JAPCU Skrevet 13. april 2008 Skrevet 13. april 2008 Kan være PSUen nå også. Hvis den ikke har vært stabil i en annen pc da. Fant en pc på fredag som skrudde seg av tilfeldig (nok derfor den var kastet). På den var det psu som var ødelagt. Hvis ikke det er psu kan det være: - på knappen. Mulig den henger seg opp? - ødelagt RAM - en annen komponent som er defekt. HK, grafikk, harddisk. Har du andre deler / pc-er du kan teste med så du får eliminert defekte komponenter?
Sewero Skrevet 13. april 2008 Forfatter Skrevet 13. april 2008 PSU, funker mest sannsynlig, han jeg fikk av har brukt den før. Vis det er på knappen ville vel pc-en skrudd seg av før? Og hvorfor skulle den henge seg fast? En av ram brikkene som var i den pc-en står i den jeg bruker nå. GPU er byttet og testen uten feil. Harddisk funket fint før ihvertfall. Skal ta en full test i løpet av uken på den pc-en jeg sitter på nå med diverse deler ifra den andre.
JAPCU Skrevet 13. april 2008 Skrevet 13. april 2008 Det kommer an på knappen. Har vært borti knapper som er litt "skjelvne". Det knappen gjør er å kortslutte 2 pinner på hk et øyeblikk. Kortslutter du en gang til skrur pcn seg av avhengig av ACPI og BIOS innstillinger. Noen krever at den holdes inne 3-5 sek... Er pcn stabil med andre OS? Hva med en linux live cd?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå