Gå til innhold

Linux på multimedia pc/server


Anbefalte innlegg

Holder nå å sette opp ned multimedia pc/server som idag har windows xp installert. Skal kun stort sett kjøre filmer og musikk via den... samt sette opp en css (srcds) server. Muligens ftp også... For meg er det grei skuring på xp, men vurderer å prøve å kjøre den opp på Linux istedenfor pga. stabilitet :)

 

Har egentlig ikke noe spesielt kjennskap til Linux... noe unix. Vurderer å legge inn ubuntu, og lurer på om denne vil fungere bra til mitt formål?

 

Og en annen ting.. kan noen fortelle meg forskjellen på Ubuntu, Kubuntu og Xubuntu?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ubuntu vanlig gnome sesjon, Kubuntu er KDE, og Xubuntu er Xfce. Jeg tror i alle fall det er sånn. Personlig synes jeg alle er helt greie, og har ingenting å utsette på noen av dem.

KDE er likevel favoritten tror jeg, men gnome funker bra i Ubuntu. Jeg er mulig ikke mannen å spørre om alt dette, men jeg tror i alle fall det er slik det er.

Lenke til kommentar

Det er litt mer forskjell enn utseende, men det er det som selvsagt blir først lagt merke till. under er linker med litt mer info om de forskjellige skrivebordsmiljøene og distroene.

 

Ubuntu: Mer Info GNOME ... Ubuntu

(K)Ubuntu: Mer Info KDE ... (K)Ubuntu

XUbuntu: Mer Info XFCE ... XUbuntu

Artikkel om skrivebordsmiljø fra hardware. CliCky

 

Personlig foretrekker jeg Gnome. Kanskje fordi det var det første jeg begynte og bruke, men syns også det er lett og bruke og ikke for mye dill-dall jeg ikke behøver. Det er . Uansett er vell kanskje ikke utseende hovedsaken med tanke på hva du skal bruke det til.

 

 

EDIT:

Om den skal være koblet til en TV så kan det være aktuellt med Mythbuntu. Mer Info... Har selv ingen erfaring med denne distroen.

Endret av Ördög
Lenke til kommentar

Det virket mye mer interessant å svare på dette, enn det jeg egentlig bør gjøre, så here we go:

 

Av de tre distroene X/K/Ubuntu (man har forsåvidt også Edubuntu, men den brukes i læringsøyemed - som i utdanning, ikke for å lære å bruke Linux - så den er nok mindre interessant), så har alle sine fordeler og ulemper.

 

Ubuntu bruker, som allerede nevnt, Gnome. Gnome har et ganske fint og enkelt grensesnitt, uten å lasse ned brukeren med alskens valg og opsjoner som kan virke skremmende. Litt satt på spissen, kan man si at Gnome har holdningen at brukeren er idiot og må geleides gjennom det meste, og bør ikke få fritt leie til alt som er i frykt for at han kan rote det til. Ellers bør det nevnes at Ubuntu er "standarden" for alle distroer i Ubuntu-familien, og den det i absolutt størst grad utvikles for. Derfor er det bredest støtte for at ting "bare funker", og man kan med jevne mellomrom oppleve at hardware vil automatisk bli konfigurert og fungere i Ubuntu, mens det ikke nødvendigvis er tilfellet med de andre.

 

Kubuntu bruker KDE, som visuelt sett pleier å ha litt mindre appell til de fleste i motsetning til Gnome; samtidig likner det mer på Windows, som ofte kan være betryggende for nye brukere. KDE har den fordelen av å ha flere applikasjoner tilgjengelig enn Gnome (det var i alle fall slik for en stund tilbake), samt at det er meget konfigurerbart. Det lar deg herje som du selv vil, og holder ikke mye tilbake. Jeg har lest at distroen i seg selv mer eller mindre er én manns arbeid (i forhold til repoer og slikt), men kan ikke verken bekrefte eller dementere dette. Det bør kanskje nevnes at trådløst nettverk i Kubuntu kan bli en kjedelig affære om man ikke har rett hardware.

 

Xubuntu bruker Xfce for det som kalles Desktop Environment (DE) (både KDE og Gnome er DE-er). Xfce har fått en del oppmerksomhet i den senere tiden for å fungere godt som et fullverdig DE, samtidig som det fokuseres mye på ytelse og holde minnebruken nede. Om du har litt slunken hardware i boksen din, kan dette være et godt valg.

 

Samtidig skal det sies, at det er ingen problemer med å installere andre DE-ene uansett hvilken distribusjon du velger å begynne med. Om du f.eks. begynner med Ubuntu, så trenger du ikke gjøre mer enn å gi kommandoen "sudo apt-get install kubuntu-desktop", så vil du ha en fullverdig Kubuntu-installasjon. Du kan da velge mellom å bruke Gnome eller KDE når du logger nn. (Det samme gjelder også for Xubuntu.)

 

Om du skal bruke boksen som et mediasenter, vil jeg anbefale deg å ta en god titt på Linux MCE. Dette er i grunnen ingenting annet enn Kubuntu med en del tillegg, men virker i seg selv meget interessant. Jeg må ærlig innrømme at jeg ikke har prøvd den, ei heller Mythbuntu, men fra hva jeg har lest skal MCE være greiere å ha med å gjøre enn Mythbuntu. Sistnevnte er sterkt sentrert på MythTV, og denne kan være litt kjedelig/trasig om det ikke fungerer akkurat som det skal til å begynne med. Du må forberede deg på å grave litt i konfigurasjonsfiler og slikt, og det er ikke alltid like enkelt å forstå sammenhengen for MythTV er en svær applikasjon, på godt og vondt. Bare husk at jeg ikke har prøvd noen av de to sistnevnte distroene (selv om jeg har slitt litt med MythTV en gang i tiden), så du bør ta det jeg sier her med en klype salt.

Lenke til kommentar

Takker for fornuftige svar :thumbup:

 

Skal koble denne PC-en på en 42" plasma, men har per idag ikke noe tv kort installert... og ikke så aktuelt for øyeblikket heller.

 

Har nå lastet ned Ubuntu og tenker jeg kommer til kjøre en install av denne i første omgang for å prøve den.. skal ha Linux MCE i bakhodet, mulig jeg legger inn denne senere :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...