Gå til innhold

Bi-wiring med 4-4 eller 2-4 kabeloppsett?


Anbefalte innlegg

Hallais!

 

Bi-wiring er vel et ganske omdiskutert tema men jeg har bestemt meg for å prøve alikevel.

Jeg har Yamaha NS-777 høyttalere med bi-wiring muligheter, Cambridge 740A og Tara Labs Prism et eller annet for bi-wiring :-)

 

På forsterkeren er det jo 8 "utganger" til høyttalere. A og B speakers. Når jeg skal bi-wire, er det slik at jeg skal legge to kabler inn i den ene røde terminalen og så koble disse separat til de to røde på høyttaleren? Mulig jeg er helt tilbakestående her, men man skal ikke bruke både speaker A og B utgangene på forsterkeren?

 

Takker

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er to typer, bi-wiring og bi-amping.

 

Når du bi-wirer, så bruker du bi-wiring kabler med fire ledere i en ende som går i høyttalerne og to i andre som går i forsterkeren.

 

bi-amping, vil si at du benytter to par singel wire kabler per høyttaler, der du kobler to ledee på to av høyttalernes innganger, og deretter kobler disse to til en forsterker. Deretter kobler du neste singel wire kabel på de resterende to portene på høyttaleren og inn på en anne forsterker. Gjenta denne prosessen med den andre høyttaleren også.

 

Dermed driver den ene forsterkeren diskant/mellomtone, og den andre bassen. Bi-wiring derimot brukes normalt en forsterker til å drive alt, og det er et veldig omdiskutert tema om dette gir forbedringer.

Endret av Brian_N
Lenke til kommentar
Det er to typer, bi-wiring og bi-amping.

 

Når du bi-wirer, så bruker du bi-wiring kabler med fire ledere i en ende som går i høyttalerne og to i andre som går i forsterkeren.

 

bi-amping, vil si at du benytter to par singel wire kabler per høyttaler, der du kobler to ledee på to av høyttalernes innganger, og deretter kobler disse to til en forsterker. Deretter kobler du neste singel wire kabel på de resterende to portene på høyttaleren og inn på en anne forsterker. Gjenta denne prosessen med den andre høyttaleren også.

 

Dermed driver den ene forsterkeren diskant/mellomtone, og den andre bassen. Bi-wiring derimot brukes normalt en forsterker til å drive alt, og det er et veldig omdiskutert tema om dette gir forbedringer.

 

 

Da er det bi-wiring jeg er i gang med. Har Tara Labs Prism Omni 2 kabler som skal til 1 stk forsterker. Har lest litt rundt og ser at det er mange som ikke synes det gir noe effekt. I teorien så skal det vel gå an å få litt bedre lyd ut av det. Det står jo også som regel i bruksanvisningen til høyttalerne at det gir en bedre lyd. Men dem om det :-)

 

Jeg synes det gir en klarere definert bass og en varmere mellomtone, men om det er fordi jeg har en bedre kabel nå enn før bi-wiring vites ikke ;-)

 

Men takk for hjelp!

Lenke til kommentar

Min mening er at bi-wiring har lite for seg, og er mer placebo enn reell forskjell. HAr du selv testet dette og hørt forskjellen selv med dine egne ører?

 

Bi-amping derimot er jeg mer enig i gir bedre lyd. Der får du muligheten til å drive elementene separat med egne forsterkere. Dette vil mest sannsynlig gi mer basskontroll, og bedre lyd. Jeg har ikke selv testet dette, men planen er å kjøre bi-amp på oppsettet mitt også etterhvert.

Lenke til kommentar
Min mening er at bi-wiring har lite for seg, og er mer placebo enn reell forskjell. HAr du selv testet dette og hørt forskjellen selv med dine egne ører?

 

Bi-amping derimot er jeg mer enig i gir bedre lyd. Der får du muligheten til å drive elementene separat med egne forsterkere. Dette vil mest sannsynlig gi mer basskontroll, og bedre lyd. Jeg har ikke selv testet dette, men planen er å kjøre bi-amp på oppsettet mitt også etterhvert.

 

Jeg har prøvd dette nå ja og synes det gir bedre lyd. Føles som om spesielt vokal og bass er klarere og litt mer varme sånn generelt.

Jeg gir thumbs up :-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...