Pitt Skrevet 5. april 2008 Skrevet 5. april 2008 Hei.  trenger et svar til en oppgave jeg jobber med:  Kan alle motortyper fasekompenseres ?  hvis du har mulighet gi meg gjerne et litt utfylende svar. hvorfor ikke, hvilke type motor osv.  Dette har ikke noe med bÄt Ä gjÞre, men fant ingen passende topic Ä legge denne under. Klikket meg inn pÄ: Bil, bÄt og motor. men de hadde ingen kategori for motor enda det stÄr det. hmm..  mvh Petter  takk for alle svar..
CFM Skrevet 5. april 2008 Skrevet 5. april 2008 Hva i all verden er fasekompenseres?? "Hensikten med fasekompensering er at vetorielt sett bÞr strÞm og spenning fÞlge hverandre (vÊre i fase med 0grader vinkel mellom strÞm og spenningsvektoren).  En strÞmvektor kan deles opp i flere deler, resitiv strÞmkomponent, induktiv strÞmkomponent og kapasitiv strÞmkomponent. Den resulterende strÞmmen av disse tre komponentene er den reelle strÞmmen en motor trekker.  PÄ grunn av motorviklingene vil det oppstÄ en induktiv strÞm. Denne strÞmmen ligger vektorielt 90grader foran den resitive strÞmmen. Dette er uheldig og vil gi en stor resulterende strÞm (hypotenusen i vektorskjemaet). For Ä kompensere pÄ dette innmonteres en kondensator som skaper en kapasitiv strÞm som ligger vektorielt 90grader etter den resitive strÞmmen. Er kondensatorens strÞmvektor lik notorens induktive strÞmvektor, vil disse oppheve hverandre. ResultantstrÞmmen vil da bli lik den resitive strÞmvektoren som da ligger i fase med spenningsvektoren. Det er slik vi Þnsker vektorene i nettet skal vÊre, altsÄ i fase med hverandre."  Hentet fra http://www.bbbas.no/Byggevarer/deltanett/3...ompensering.asp   Google.no
Yavel Skrevet 5. april 2008 Skrevet 5. april 2008 funker dÄrlig pÄ bensin/disel motorer men funker fet pÄ el motorer
Pitt Skrevet 7. april 2008 Forfatter Skrevet 7. april 2008 det jeg svarte kort pÄ mine spÞrsmÄl ble fÞlgende:  Fasekompensering  1. Beskriv hva som menes med Ä fasekompensere en motor. Poenget med Ä fasekompensere enn motor er Ä skaffe en induktiv strÞm og reaktiv effekt. Motorer som ikke fasekompenseres vil krev stÞrre dimensjon pÄ ledningsnettet enn ved motorer som ikke er fasekompensert. NÄr man fasekompenserer en motor er det mulig Ä redusere strÞmmen i tilfÞrselsledningen til motoren.  2. Hvilken komponent benyttes ved fasekompensering ? Det man trenger for Ä fasekompensere en motor er en kondensator eller et kondensatorbatteri.  3. Hva er hensikten med Ä fasekompensere en motor ? Se oppgave 1.  4. Kan alle motortyper fasekompenseres ? Man kan ikke fasekompensere en trefasemotor, kun enfase. NÄr man fasekomenserer setter mann inn en kondensator som kompenserer for den tredje fasen.  hÄper det ble riktig. hvis jeg tar feil eller burde fylt ut litt mer, sleng inn en comment.
Trosterud Skrevet 7. april 2008 Skrevet 7. april 2008 Her er min mening:  1. à oppheve den induktive andelen av strÞmmen med en like stor motsatt rettet kapasitiv strÞm.  2. En kondensator eller et kondensatorbatteri.  3. Motorer som ikke fasekompenseres vil kreve stÞrre dimensjon pÄ ledningsnettet enn ved motorer som er fasekompensert. NÄr man fasekompenserer en motor er det mulig Ä redusere strÞmmen i tilfÞrselsledningen.  4. Alle induksjonsmotorer kan fasekompenseres. Ikke bÞrstemotorer.  Tror i pkt. 4 at du blander fasekompensering med det Ä bruke en kondensator for Ä fremskaffe en tredje fase for dermed Ä kunne bruke en trefasemotor pÄ enfaset forsyning.
hojo Skrevet 8. april 2008 Skrevet 8. april 2008 Alle vekslestĂžms motorer kan fasekompanseres men ikke likestrĂžms motorer, da man ikke har noe reaktiv effekt!
sirius Skrevet 9. april 2008 Skrevet 9. april 2008 SÄvidt jeg vet brukes fasekompensering for at mÄleren skal registere faktisk forbruk pÄ en induktiv last. Kondensatoren pÄ en enfasemotor er ikke for fasekompensering, men for at motoren skal starte.
Zalo Ultra Skrevet 9. april 2008 Skrevet 9. april 2008 en enfasemotorn kan modeleres som en resistans og en induktans i serie.  kondensatoren gjÞr slik at motoren gÄr raskere, enkelt sagt. den kompenserer for den induktive lasten som ligger i motoren. hvis du kobler ut kondensatoren, vil motoren rett og slett ikke gÄ med full effekt..
Trosterud Skrevet 9. april 2008 Skrevet 9. april 2008 SÄvidt jeg vet brukes fasekompensering for at mÄleren skal registere faktisk forbrukpÄ en induktiv last. Kondensatoren pÄ en enfasemotor er ikke for fasekompensering, men for at motoren skal starte. SÄvidt jeg vet sÄ registrerer mÄleren faktisk forbruk (reell effekt) helt av seg selv. Fasekompensering brukes for Ä redusere behovet for Ä Þke dimensjoneringen pÄ nett (A) og transformatorer (VA). Reell effekt = V * A * cos(fi). Kondensatorer pÄ smÄ enfasemotor er som oftest start/driftskondensatorer og er selvfÞlgelig koblet pÄ en annen mÄte, men pÄ stÞrre motorer vil det vÊre pÄ sin plass Ä fasekompensere. LysrÞrarmaturer fasekompenseres ogsÄ. En dÄrlig kompensert solseng kan f.eks. trekke 13A men hvis man legger til flere kondensatorer kan man fÄ strÞmtrekket ned i f.eks. 9A. Dermed slipper man unna med en 10A kurs & 1,5 kvadrat i motsetning til 16A & 2,5 kvadrat.  en enfasemotorn kan modeleres som en resistans og en induktans i serie. kondensatoren gjÞr slik at motoren gÄr raskere, enkelt sagt. den kompenserer for den induktive lasten som ligger i motoren. hvis du kobler ut kondensatoren, vil motoren rett og slett ikke gÄ med full effekt.. Jeg forsto ikke helt den siste pÄstanden (den er gal mtp. fasekompensering) men lurer pÄ om du ogsÄ tenker pÄ driftskondensatorer. Utsagnet forvirrer i alle fall mer enn det klargjÞr.
Pitt Skrevet 13. mai 2008 Forfatter Skrevet 13. mai 2008 Litt sent svar, men prÞver igjen. rett meg hvis jeg har feil. Fasekompensering    1. Beskriv hva som menes med Ä fasekompensere en motor.  Poenget med Ä fasekompensere enn motor er Ä skaffe en induktiv strÞm og reaktiv effekt. I mototer og lysrÞrarmaturer finner man spoler som forÄrsaker en faseforsyvning mellom strÞm og spenning. Dette vil gi en induktiv strÞm og reaktiv effekt, hvor den reaktive effekten i virkeligheten ikke gir noe aktivt arbeid, men gir en reaktiv strÞm som belaster ledningsnettet.  Formelen for aktiv effekt er fÞlgende:  P = U x I x CosnusFi  NÄr CosnusFi = 1, er det ingen faseforsyvning. For en motor kan for eks. CosnusFi vÊre 0,85.  P, den aktive effekten, og U, spenning, motoren trekker er konstant. Dermed er ogsÄ I x CosnusFi konstant. Men ved en faseforsyvning Þker man CosnusFi, slik at I x CosnusFi blir det samme som fÞr man fasekompenserte. Slik at man kan redusere I.  Motorer som ikke fasekompenseres vil krev stÞrre dimensjon pÄ ledningsnettet enn ved motorer som ikke er fasekompensert. NÄr man fasekompenserer en motor er det mulig Ä redusere strÞmmen i tilfÞrselsledningen til motoren.  2. Hvilken komponent benyttes ved fasekompensering ? Det man trenger for Ä fasekompensere en motor er en kondensator eller et kondensatorbatteri. 3. Hva er hensikten med Ä fasekompensere en motor ? Se oppgave 1. 4. Kan alle motortyper fasekompenseres ? Man kan fasekompensere alle vekslestÞms motorer men ikke likestrÞms motorer, da man ikke har noe reaktiv effekt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for Ă„ kommentere
Du mÄ vÊre et medlem for Ä kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt Ă„ melde seg inn for Ă„ starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nÄ