Gå til innhold

Studere programmering på NITH


^aM^

Anbefalte innlegg

Hei og hopp folkens. Sitter for tiden å vurderer studier jeg skal satse på, og kom i den annledning til å tenke på NITH.

Er det noen som har erfaringer fra denne studierettningen? Hvordan er det lagt opp? Er det drepende kjedelig, eller klarer foreleserene å engasjere folk på en skikkelig måte?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Programmeringsfaget er veldig artig, datateknikk faget ganske tungt, og prosjekt faget helt paa baertur ( foles som vi gaar i barnehage ). Ang. prosjekt-faget saa tror eg det nylig har blitt slik, for en kamerat eg snakket med hadde noe som het System utvikling naar han gikk NITH. Dette var tett bundet opp mot programmering og man drev med UML som har med modelering av et program du vil lage. No, driver man med sniffing av kanel/appelsin for aa bli KJEMPE_KREATIV!! Helvete saa flau eg er paa forelesningene, foler meg svindlet som faen naar eg er der.

 

Det er dette skolen strever med, de faar inn veldig mye forskjellige folk som vil forskjellige ting. Noen vil ikke programmere i_det_hele_tatt, de vil kun drive med design/prosjektgjennomforelse, mens andre elsker programmering for livet, og hater design,men elsker funksjonalitet.

 

Alt i alt en god skole, og faget vil absolutt bli kjedelig om du ikke jobber med det. Eg kan si saa mye som at om du henger litt bak i faget, saa er programmering kjempehardt, stressende og lite morsomt. Er du i forkant og henger godt med er det virkelig noe av det beste og du vet du faar en solid godt betalt jobb.

 

 

Edit: En ting eg har merket er for vanvittig lett innleveringene vi har i programmering dette semesteret (2) er i forhold til i fjor. Sikkert fordi designerene skal staa i faget. Dette plager oss som liker faget siden vi maa da selv finne opp oppgaver selv for aa faa de nye elementene til aa sitte trygt i fingrene, det krever vanvittig selvdisiplin som ikkje akkurat flyter over hos meg.

Endret av Mahler
Lenke til kommentar

En ting til ang. NITH, er at de har lagt ned i Bergen og Stavanger, no er alt i Oslo(verdens verste by). I lopet av hosten i fjor la de ned hele den fine kroen de hadde samt 2 fine datalab'er som begge inneholdt godt klimaanlegg. I tillegg la de ned ene Auditoriumet som de gjorde om til den nye store datalabben felles for alle. Taapelig besluttning om de bryr seg om ryktet folk sprer om dem. Prov selv aa studer i et stort lokalet der folk maser og skal plutselig ha et moete, for aa ikke nevne at solen steker gjennom de sykt store rutene. Tidsnok klarte de lage noen store gardiner som sperret solen ute, men den labben kan ikke sammenlignes hva gjelder kvalitet av det de hadde. Daarlig luft, mye braak og man blir lett ukonsentrert av det rotete oppsettet. Ja studiesjefen har sagt det er flere labber man kan studere paa, nemlig der 2.klasse har rom. Der foler man seg lite hjemme, plutselig skal de ha klasseundervisning og man maa flytte paa seg.

 

Tror ikke NITH har skjont hva studenter trenger naar de studerer. Vi trenger et ryddig reint rom med kun fokus paa studering. Vi trenger mange rom slik at masekoppene kan samles og tyte der i stedet. Vi trenger god luft og lite forstyrringer generelt. Vi trenger ikke en svaert vindu man kan titte ut og spore helt av med studiene, vi trenger ikke et rom man forbinder med fritid og kos.

 

Alt i alt en god skole? Ja eg holder ut, og eg tror alt vil bli bedre til hosten. Er bare forste aaret som sikkert aapenbart er en fiasko.

Lenke til kommentar

Uenig i at førsteåret er ein fiasko. Går der sjølv no (med andre ord i klassen din :p), og er så langt fornøyd. For å seie mi meining/oppfatting av faga (første klasse):

 

Datateknikk synest eg er ganske interessant, spesielt andre semesteret som går på internett-teknologi. Krevjer kanskje litt interesse for å klare seg bra i, men likevel. Flott foreleser i TK210.

 

Programmering: Tungt fag som for dei som er nye i "gamet", men bra lagt opp dersom du klarar å henge med.

 

Prosjektfaga: Litt merkelig første semesteret, virka litt freaky med ein gong. Trur kanskje likevel det var med på å få folk til å tenke litt lengre enn det dei ellers ville gjort. På dei prosjekta eg har vore med på så hjalp det i alle fall, sjølv om ikkje alle metodane var like anvendelige :p

 

Databasefaget: Kan det meste frå før, og har hittil ikkje vore i ei einaste forelesning (:S). Mest fordi eg er lat, though.

 

Angåande plass; der er jo plenty av grupperom oppover gangen som du kan bruke. Har aldri slitt med å finne plass til å arbeide rolig, i alle fall.

 

Uansett trur eg andreåret blir betre, då vi blir meir spesialiserte på dei linjene vi vil ha. Førsteåret er jo felles for alle, er igrunn ganske generellt og omfattar ganske mykje forskjellig. Andre positive ting eg har klart å få med meg er jo det at NITH har god tilknytning til ein del firma som har lyst på studentane. Etter det eg har lest, er det rimelig mange som går frå NITH med opptil fleire jobbtilbud i relevant arbeid i hendene.

 

Angåande pris;

Ja, du betalar for å gå der. Men samtidig så får du ei utdanning i akkurat det du vil, i ein skule som har godt rykte i arbeidslivet og ut i frå statistikken har du nesten garantert jobb når du går derfrå som nyutdanna. IT-marknaden kjem ikkje til å krympe før om ei stund, så... Studielån endar du opp med uansett sjølv om storleiken er litt annerledes. Ta studiane no, lånet etterpå.

 

Alt i alt fornøyd som NITH-student :)

Endret av Arve Systad
Lenke til kommentar

Og enda har jeg ikke sett deg noe sted? ;)

 

Skrev mine meninger i denne tråden.

 

Når det gjelder PJ-fagene så blir andreårsprosjektet mange hakk større enn det dere jobber med nå. Prosjektet vi jobber med nå har endt opp med 33 000 linjer kode fordelt på rundt 400 klasser, så da blir prosjektet hovedsakelig så stort som dere selv ønsker det.

 

Vi jobber med utviklingen av et nettsystem som bruker Java, SOAP, PHP og Flash, hvor alt jobber sammen. Kjekt med utfordringer av den typen. :)

 

Greit å huske det at førsteåret er til for å få alle opp på et noelunde likt nivå innenfor de fagene dere har, og da vil det nok tidvis bli kjedelig for de som allerede kan de emnene greit. Men det er da ingenting som hindrer folk i å lære mer på egenhånd og innenfor de fagene. Skal man fortsette med programmering er f.eks GUI-programmering i Java en fin sak å starte med.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Plenty av grupperom Arve? Du mener der man ser rett ut i gaten ? Veldig lite trivelige rom aa jobbe paa. Skolen var flott og fin i hoest, saa la de ned alle de fine jobbrommene, den fine kroen ( den nye ser HELT horibel ut ) og auditoriumet til den nye labben (som eg beskriver stygt ovenfor).

 

Forste aaret skulle hatt valgfag fra dag 1, der vi som var interresert i programmering kunne tatt fag tilknyttet til dette, der PJ faget ble om til Systemutvikling i stedet, og ikke noe elendig faenskap med Eivind Breivik ( verdens verste laerer, ja verre enn han som fikk sparken ).

 

Skolen tenker bare paa aa faa folk til aa staa det forste aaret, slik at de studenter kan gaa videre og gi penger til dem paa 2.aaret.

 

Uansett, snart er helvete over og vi kan kose oss paa 2. aaret.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Hvis noen av dere synes det er kjipt å måtte studere i Oslo, så kan jeg anbefale datateknikk- og kommunikasjonsteknologiutdanningene ved NTNU i Trondheim, som tydeligvis inneholder mye av det samme.

 

Muligens litt mindre programmering om man ikke velger det selv, og en litt bredere pakke med noe mer matte, fysikk, statistikk osv. Noen fag som omhandler datamaskinens oppbygning og virkemåte ned på transistornivå, binær representasjon osv.

 

Når det gjelder kontakt med næringslivet, kan det nevnes at linjeforeningen Abakus for data- og komteklinjene holder såkalte "bedpres" to til tre ganger i uken. En bedpres vil si at en aktuell IT-bedrift kommer og holder et times foredrag om seg selv, hva de driver med og hva de trenger av folk til sommerjobber og fast ansettelse. Etter dette drar vi ned til byen og spiser en god middag på firmaets regning, i tillegg til et par enheter i baren gratis. Noen bedrifter går faktisk så langt at de gir fri bar, for å tiltrekke seg mer oppmerksomhet fra studentene..

 

Kan nevne Google, Yahoo, FAST, Opera som noen av bedriftene som var hos oss studieåret 07/08.

Endret av wendel
Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...
  • 7 måneder senere...
Nå ble jeg nyskjerrig Tor Henning, kan du ikke fortelle litt om prosjektet så man vet sånn ca hva slags type prosjekter det er? :p

 

All dokumentasjonen ligger her, hvis du er interessert ;)

 

(Håper det er greit for alle på prosjektgruppen :p)

 

Ser ut som linken ikke funker.. kunne du laget en ny?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...