Gå til innhold

Bruke eget script på side - trenger hjelp


Anbefalte innlegg

Nå har det seg sånn at jeg tenkte jeg skulle lære meg litt JavaScript også. Idéen fikk jeg da jeg så et annet script, hardRape, laget av JohndoeMAKT. Det lager en knapp som en kan skifte utseende på (noen av) sidene i Hardware-nettverket for å få de til å laste raskere.

 

Jeg leste litt på scriptet hans, men skjønte ikke nok til å gjøre noe lignende selv. Det eneste jeg har tenkt å lage i mitt script er en link, og litt til.

 

Hva bruker jeg til å lage en link, og hva bruker jeg for å bestemme hvor den skal være?

Hvordan finner jeg URLen til siden jeg er på?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Nå har det seg sånn at jeg tenkte jeg skulle lære meg litt JavaScript også. Idéen fikk jeg da jeg så et annet script, hardRape, laget av JohndoeMAKT. Det lager en knapp som en kan skifte utseende på (noen av) sidene i Hardware-nettverket for å få de til å laste raskere.

 

Jeg leste litt på scriptet hans, men skjønte ikke nok til å gjøre noe lignende selv. Det eneste jeg har tenkt å lage i mitt script er en link, og litt til.

 

Hva bruker jeg til å lage en link, og hva bruker jeg for å bestemme hvor den skal være?

Hvordan finner jeg URLen til siden jeg er på?

 

Du får ta deg en tur til GreaseMonkey sin webside. Der mener jeg det er en del eksempler på hvordan du kan lage JavaScript som styrer ting i andres sider. Det er jo kun med GreaseMonkey (i firefox) at du har muligheten til å injisere ditt eget script på en annen side.

 

Werner

Lenke til kommentar

Jeg fant ikke noe på GreaseMonkeys webside, bare ferdige script. Det trenger jeg ikke, jeg trenger bare en kodesnutt som lager en lenke der jeg vil. Dette kan gjøres i Opera også.

 

Her er noen linjer i hardRape-scriptet, som lager lenkene (noen lenker i en bar på toppen av siden):

		var top = hardRape.createElement( 'div', theBody, 'topbar' );
	var temp = hardRape.createElement( 'a', top, 'hardware' );
		temp.setAttribute( 'href', 'http://www.hardware.no'	);
		temp.innerHTML = 'Hardware.no';
	temp = hardRape.createElement( 'a', top, 'akam' );
		temp.setAttribute( 'href', 'http://www.akam.no'	);
		temp.innerHTML = 'Akam.no';

Noen som kan si hva de forskjellige betyr, evt. linke til en side der det står?

 

Jeg vet at setAttribute lager koden i taggen, og at innerHTML skriver det som er mellom <*> og </*>. Men det andre er jeg litt usikker på.

 

Edit: Leif.

Endret av Bozzeye
Lenke til kommentar
Jeg fant ikke noe på GreaseMonkeys webside, bare ferdige script. Det trenger jeg ikke, jeg trenger bare en kodesnutt som lager en lenke der jeg vil. Dette kan gjøres i Opera også.

 

Her er noen linjer i hardRape-scriptet, som lager lenkene (noen lenker i en bar på toppen av siden):

		
		   //Legger til en DIV, i variablen top
		   var top = hardRape.createElement( 'div', theBody, 'topbar' );
		  //Lager ett A element i variablen Temp
	var temp = hardRape.createElement( 'a', top, 'hardware' );
			 //Legger til URL i A elementet i variablen temp
		temp.setAttribute( 'href', 'http://www.hardware.no'	);
				   //Legger teksten Hardware.no på a elementet i variablen A
		temp.innerHTML = 'Hardware.no';

	temp = hardRape.createElement( 'a', top, 'akam' );
					//Hardrape er ett eller annet JS Bibliotek, lager i alle fall ett a element på dette osv... samme greia om igjen... Regner med dette er en liten del av koden !
		temp.setAttribute( 'href', 'http://www.akam.no'	);
		temp.innerHTML = 'Akam.no';

Noen som kan si hva de forskjellige betyr, evt. linke til en side der det står?

 

Jeg vet at setAttribute lager koden i taggen, og at innerHTML skriver det som er mellom <*> og </*>. Men det andre er jeg litt usikker på.

 

Edit: Leif.

Lenke til kommentar
Takk, WiRRE, det hjalp en del.

 

			  //Lager ett A element i variablen Temp
	var temp = hardRape.createElement( 'a', top, 'hardware' );

Hva gjør "top" her?

 

Det må de lese deg til i hardRape biblioteket.... Det er en funksjon i klassen hardRape, som heter createElement, som krever 3 argumenter... a , top , og hardware... Hva disse gjør er umulig å si, men tipper det her noe med plassering av div'ene... sikker top, botom left right eller noe sånt...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...