Hurley Skrevet 28. februar 2003 Skrevet 28. februar 2003 Prøver å lage en kode på 5 parametre som skal løse en annengradsligning. Bruker 3 parametre til å hente koeffisientene og 2 til å returnere løsningen. Setter pris på om noen kunne hjelpe meg med en lett måte å løse dette på.
oyvind_b Skrevet 28. februar 2003 Skrevet 28. februar 2003 Det skulle vel bli noe slikt? (a, b og c er inn-parametere, og resultatet ligger i x1 og x2) Dim rot as Double Dim d as Double Dim x1 as Double Dim x2 as Double rot = Sqr(b*b - 4 * a * c) d = 2 * a if (d = 0) .... ' deling med 0 x1 = (-b + rot) / d x2 = (-b - rot) / d .Ø.
Hurley Skrevet 3. mars 2003 Forfatter Skrevet 3. mars 2003 Slik skrev jeg den: 'Regner ut roten. rot = Math.Sqrt(b * b - (4 * a * c)) 'Regner ut resten, og skriver ut samtidig. MessageBox.Show("X1 = " & ((-b + rot) / (2 * a)) & " og X2 = " & ((-b - rot) / (2 * a))) Sqr er Math.Sqrt i .NET Trenger ikke ta hensyn til om det blir 0 under brøkstreken. Samme hvis det blir minus inne i roten. Står NaN bare da tror jeg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå