thinkdifferent Skrevet 30. mars 2008 Skrevet 30. mars 2008 (endret) Hei! Fått ei skoleoppgave som jeg sliter litt med her (IT1, 2. året VGS). Hvis noen har behov for å se oppgaven, så kan jeg laste den opp her Problemet er at vi skal lage en database om en stall med hester i. Stallen har 50 båser, hvor det i halvparten av båsene er plass til to hester, og resten en hest. Har laget to tabeller i Access, hvor en er hest, og den andre er stallplass: Hestenr. Navn Rase Stallplass* Stallplass* Hvor mange det er plass til Har en en-til-mange relasjon mellom stallplass tabellen og hestetabellen. Problemet oppstår ved at jeg kan registrere altfor mange hester i f. eks. bås 1. Finnes det da en funksjon i Access hvor man kan avgrense antall like verdier man kan ha (i feltet Stallplass i hestetabellen) i forhold til "Hvor mange det er plass til"-feltet? Litt rotete forklart, men... Vennlig hilsen Truls B. Endret 30. mars 2008 av Trussl
Aqualong Skrevet 1. april 2008 Skrevet 1. april 2008 Du må vel bruke RecordCount-funksjonen når du registrerer data i "hestetabellen", og sammenligne resultatet med antall mulige plasser i "stalltabellen".
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå