Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

De/reaktivere lokal tilkobling fra kommandolinje i XP


Anbefalte innlegg

Heisann,

nå har jeg søkt rundt ganske grundig på nett og ikke funnet løsninger på denne problemstillingen, noe som tyder på at det er et ganske smalt behov(?)...

 

Uansett: Jeg skulle gjerne funnet en måte for å deaktivere og (re)aktivere en lokal tilkobling gjennom kommandolinjen i Windows XP. Altså, tilsvarende å høyreklikke og velge "deaktiver"/"aktiver" under "Nettverkstilkoblinger".

 

Håper noen kjenner til et knep eller to :-)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Eneste kommando jeg kan for er for å fornye/reaktivere er

 

Ipconfig /release

Ipconfig /renew

 

Usikker på aktiver/deaktiver

 

Takk for rask svar, Tydeus. :) Jeg vet ikke nøyaktig hva som er forskjellen på det man kan gjøre med ipconfig vs gjennom de/aktivere i GUIet, men Ipconfig fikser i hvertfall ikke biffen på samme måte som hvis jeg høyreklikker i GUI ...

 

Har også prøvd netsh, men får ikke den til å funke på annet enn trådløsoppkoblinger.

Lenke til kommentar
Heisann,

nå har jeg søkt rundt ganske grundig på nett og ikke funnet løsninger på denne problemstillingen, noe som tyder på at det er et ganske smalt behov(?)...

 

Uansett: Jeg skulle gjerne funnet en måte for å deaktivere og (re)aktivere en lokal tilkobling gjennom kommandolinjen i Windows XP. Altså, tilsvarende å høyreklikke og velge "deaktiver"/"aktiver" under "Nettverkstilkoblinger".

 

Håper noen kjenner til et knep eller to :-)

 

Ble nysgjerrig på hvorfor du skal gjøre dette ?

Lenke til kommentar
Ble nysgjerrig på hvorfor du skal gjøre dette ?

 

Det er til en ugly quickfix av et lite problem jeg har. Jeg har en tre år gammel laptop stående og slure som fil-/print-/upnp-server "på bakrommet". Det funker flott så lenge den holder, men jeg har et problem med at nettoppkoblingen på den "fryser" med ujevne mellomrom.

 

Jeg har ikke klart å finne ut hva "frysen" består i. Ingen feil i loggene på routeren, ingen feilmeldinger noe sted i XP, og den funker altså som tidligere sagt ikke med flush/relese/renew med ipconfig. Det eneste som har funka er å deaktivere oppkoblingen eller å restarte PCen.

 

Ikke noe stort problem så lenge jeg er hjemme, men når jeg er ute på veien og vil streame musikken min får jeg jo ikke restarta PCen/fiksa problemet så lenge problemet er at PCen ikke er på nett og jeg ikke får kontakt med den. Jeg gidder ikke bruke mange flere timer på feilsøking, og tenker derfor å lage en liten batch-fil som kjører med jevne mellomrom gjennom døgnet og de+reaktiverer oppkoblinga.

 

... så får vi se hvordan det funker i praksis :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...