dudee Skrevet 27. mars 2008 Skrevet 27. mars 2008 Heisann. Jeg er nybegynner med speilrefleks kamera og er på leting etter en bra bok til å lære seg fototeknikk. Jeg har egentlig bare lekt endel med andre sine kameraer samt lest noen guider på nett. Boka trenger ikke ta opp noe mer en det som er basic, men kan gjerne ha videre kapitler om mer avansert temaer. Kjempestor fordel om boka er norsk, men engelsk går fint det og. Takker på forhånd
Mollenpriz Skrevet 27. mars 2008 Skrevet 27. mars 2008 Anbefaler Digital Fotografi i Praksis av Magnar Fjørtoft!
JKKLstudio Skrevet 27. mars 2008 Skrevet 27. mars 2008 Kommer litt ann på hva du mener med "fototeknikk"??? Hvis du med Fototeknikk mener måter å ta bilder på, bruk av brennvidder, filtre (på objektivet), komposisjoner, eksponeringsteknikker, belysningsteknikker ol., så gå på biblioteket og se på fotobøker (norske, danske eller engelske) fra 1960-70 tallet. Spesielt danske bøker gir deg mye om fotografering (uavhengig om det er analogt eller digitalt kamera). De tar for seg det fototekniske på en fremragende måte, uten forstyrrelser fra alt det digitale "fiksfakseriet" som dagens fotobøker skriver om. Ta bildet først og gjør bildebehandligen etterpå. Dessverre er det mange som tror at det er Photoshop eller et annet bildebehandlingsprogram som gjør bildet. Men en kan enda ikke lage gull av gråstein. Riktig eksponering, lyssetting og dypdekomposisjon (valg av riktig brennvidde) må gjøres under opptaket. Sikkert mange som ikke er helt enige om dette, men da får vi ta en saklig diskusjon her på det om emnet, ikke la det dras mot personifisering.
korjan Skrevet 28. mars 2008 Skrevet 28. mars 2008 Jeg synes denne er veldig grei: http://www.bokkilden.no/SamboWeb/produkt.d...2975&rom=MP , der har du grei gjennomgang av de fleste fototeknikker fra portrett til sportsfotografering, en del om lyssetting, pluss en god gjennomgang på stort sett alt du trenger å vite om et kamera. Det er også en grei gjennomgang av bildebehandling.
dudee Skrevet 28. mars 2008 Forfatter Skrevet 28. mars 2008 Med fototeknikk mener jeg ikke rent teknisk hvordan man tar bilde og hva som skjer. Men hvordan motivet i seg selv fremstilles på best mulig måte. Bilderedigering har jeg såpass gode kunnskaper om at jeg trenger ikke noen bok om det. Ting som gjerne kan bli tatt er gjerne ting som det gylne snitt (har sniklest litt på nettet), farger og hvordan man kombinerer de best, utnytting av linjer, lys og litt mer sære ting som hvordan man tar portrettbilder og sportsbilder (som orjankar89 nevner) Grunnen til at jeg kjøper meg speilrefleks er at de ta bilder når du trykker på knappen. Kompaktkameraer trenger gjerne 2 sekund fra du trykker på utløseren til bilde er tatt. Hvis man skal ta bilde av noe i fart, så må man gjette med kompaktkamera når man skal trykke. Jeg liker tross alt bildene med fart/liv i seg best. Skal også ta naturbilder både med å uten noe som beveger seg. Problemet mitt er at når jeg ser noe som ser bra ut til å ta bilde av er at jeg føler jeg ikke klarer gjenskape det med kameraet. Skal sjekke ut bøkene som er nevnt
kvase Skrevet 28. mars 2008 Skrevet 28. mars 2008 (endret) http://www.idgbooks.no/index.php?cPath=25_...09deeca4a114cb4 Litt ner på siden finner du bøker for det Boken om Digital fotografering (norsk) Bli kjent med digital fotografering (norsk) eventuelt Shooting Digital: Pro Tips for Taking Great Pictures with Your Digital Camera http://www.idgbooks.no/product_info.php?cP...09deeca4a114cb4 Endret 28. mars 2008 av kvase
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå