Gå til innhold

Microstar KT400 RAID problemer


Skarzy

Anbefalte innlegg

Får ikke til å kjøre 2 disker på Promise RAID kontrolleren. Denne har 1 ATA133 port og 2 SATA porter. Jeg får ikke den vanlige ATA'n til å se to disker. Uansett hvordan man mikser og trikser ser den kun Master-disken. Er det noen som har en ide eller er kontroller'n fåkka ?

 

Full spec:

 

Microstar Mainboard Socket-A VIA KT400 ATX Audio UDMA133 SATA Raid USB2.0 Bluetooth

 

 

- sj

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-23990

Vær sikker på at jumperene er satt riktig på begge harddiskene...

Kan være IDE-kabelen som er fokka også...

Jeg hadde dette problemet med mitt MSI KT266 Pro, da bytta jeg ut IDE-kabelen, og da fant den begge.

Du kan også prøve å gå inn i BIOS og gå til Automatisk søk på Primary kanalen, sånn at BIOSen leter etter harddiskene selv. Hvis ikke den finner begge to da, prøv en annen IDE-kabel (håper du har en ATA133 IDE-kabel... som ikke er jalla...).

Jeg tror det var IDE-kabelen som kom med hovedkortet mitt som ikke funket med harddiskene, så hvis du har kabelen som kom med den, prøv en annen en...

Lenke til kommentar

Ja, det var ikke dumt å sjekke kabelen. Tror jeg har bare prøvd med én kabel (rund ide kabel). Det spiller ihvertfall ingen rolle hvilken plugg på kabelen jeg bruker, det har jeg testa. Den finner konsekvent masteren. Har også prøvd å sette de til cable Select uten at dette hjalp.

 

Fasttrack Biosen for Promise kontrolleren er kun autodetect. Det er ikke mulig å stille på dette. HK har to ide kontrollere som stilles i BIOS som vanlig. BIOSen til Promise kontrolleren lastes kun om den finner disker som er koblet til (kjører en autodetect).

 

Har prøvd med 4 harddisker ... 2 stk 120GB WD og 2 stk Fujitsu ... har kombinert disse i "alle" mulige kombinasjoner uten at jeg har kommet noe nærmere en løsning.

 

- sj

Lenke til kommentar
Gjest medlem-23990

Og du har satt jumperen riktig på selv harddisken hver gang?

Sjekk på MSI sin side og se om det er noe sånt registrert som et problem.

Jeg skal ta en tur å sjekke for deg.

Lenke til kommentar

Jo jumperne skal være riktige. Dessuten har jeg bytta så mange ganger at om jeg har gjort feil en gang så er det 100% sikkert at de har vært rett også. De WD diskene er litt spesielle .. de har en innstilling for kun master, en for master med slave og en for slave. I tillegg har de CS selvsagt. Det finnes en annen jumper der også som jeg ikke vet hva den gjør ... burde kanskje sjekke hos WD .... Men det funker jo ikke med de Fujitsu diskene heller så tviler på det har noe med hd'ene å gjøre.

 

- sj

Lenke til kommentar
Gjest medlem-23990

Fant dette på supportforumet til MSI:

 

3. KT4 RAID usage  

 

These type of RAID configurations are allowed:  

a). 2 SATA channel HDD (RAID0 & RAID1)  

~or~  

B). 1 SATA + 1ATA parallel HDD but performance will be slower (RAID0 & RAID1)  

~or~  

c). 2 SATA + 1ATA parallel HDD but performance will be slower (RAID0 only)  

 

2 ATA Parallel HDDs RAID is NOT possible.  

 

* SATA to Parallel ATA Convertor on #10  

 

4. KT4 Ultra IDE3 usage  

 

KT4 Ultra's IDE3 can only support ONE Master ATA HDD. This is due to the limitation of the Promise PDC20376 controller itself, has nothing to do with the BIOS.

 

Det høres ut som du kan bare ha en harddisk på IDE3.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-23990

Har du oppdatert BIOSen?

Her er linken til BIOS nedlasting:

http://www.msi.com.tw/program/support/bios...20&NAME=MS-6590

 

Tror du må installere hver BIOS i serien, en etter den andre. Du kan bruke programvaren som kom med hk'et for å automatisk oppdatere BIOSen.

 

Det er også noen IDE drivere du kan laste ned, fra Promise og fra MSI.

Men hvis du prøvde å installere to harddisker på IDE3, så går ikke det.

Du kan bare installere en harddisk på IDE3.

Lenke til kommentar

Jo det var jo å kjøre to disker på den vanlige IDE kanalen som var plana ... Får sjekke litt mer i doc'en ... mener bestemt at det skulle være mulig å sette opp to ATA disker på den. Men det kan jo hende doc'en er feil ... på den linken du fant der så står det jo at det ikke går :(. Hmm, da må nok bytte av HK vurderes ....

Lenke til kommentar

Endelig status:

 

Teite Promise'n kan ikke ta to ATA disker på IDE3. Dvs. denne RAID kontroller'n kan kun ta 3 disker totalt. Så skal man raide noe som helst her så er det SATA som gjelder. Og det er jo som kjent VEEEELDIG vanlig (not!). Er rimelig fornærma må Microstar nå ... siste gang jeg kjøper det! Har problemer med strømmen på USB2 portene også, mitt hovedkort leverer for lite til å drive en ekstern usb disk stabilt :(

 

Takk til dere som svarte.

 

- sj

Lenke til kommentar

Jeg har det samme kortet og kjører to ATA100 disker. på RAID kontrolleren. Jeg kan ikke kjøre de i RAID oppsett, men kan se begge diskene.

PS Jeg kjører WIndows XP vet ikke om det betyr noe.

 

Det var ikke helt lett men jeg gjorde som følger:

Kobl til en disk. Finn denne i WinXP sin diskmanager (Dette er lett)

Slå av maskinen og slikt.

Sett den første disken som slave og den andre (nye) disken som master.

Start maskinen Og plutselig ser du begge diskene. :woot: (Det gjorde hvertfall jeg)

Ikke spørr hvorfor dette virker, men det gjør det. Jeg har benyttet samme fremgangsmetode på to forskjellige systemer.

 

Håper dette hjelper.

 

Olax

Lenke til kommentar
Gjest medlem-23990

Nei, du kan ikke bruke to disker på IDE3, men... du kan vel bruke de på IDE1 og 2? Er det en IDE4??

Jeg kjøpte dette kortet og får det innen neste uke...

Ang. strømproblemer, jeg tror at du må kanskje sjekke at strømboksen din gir nok strøm, tror ikke dette har noe med hk'et å gjøre...

Jeg likte det forrige MSI hk'et mitt, så jeg kjøpte KT4 Ultra FISR...

Selv om jeg ikke har ATA133 harddisk eller SATA harddisk... Men det kan jeg vel få tak i senere. Jeg er helt ny til RAID og skjønner ikke helt hva det handler om, men men...

Jeg hadde lyst på RAID sånn at jeg kunne gjøre Copy-on-the-fly med CD-brenneren og sånn, kopiere CDer rett fra CD-ROMen til CD-brenneren. For å gjøre det må man ha de på to forskjellige IDE-kanaler, og brenneren må jo være Master på den IDEen som den er på...

Jaja.

Men... høres ut som det er noen problemer med dette hk'et, men bare vær sikker på at du har lasted ned alle de nyeste driverene til alt, etc.

Hva slags strømforsyning har du?? Kan være at den ikke har nok Amps i en av V'ene (3,3V, 12V, etc.)

Lenke til kommentar

Hmmm

 

Nå ble jeg litt svar skyldig her ... Hvorfor funker ikke dette hos meg? Det er jo forsåvidt det jeg har gjort (+"alt" annet også). Men ok la oss ta dette steg for steg. Jeg har nå en disk som jeg har brukt på denne kontrolleren lenge. Hvis jeg setter denne som slave og stapper inn en annen som master så viser autodetect'n til FastTrack-biosen (der man kan trykke CTRL-F for å gå i oppsettet) kun den NYE disken og den kommer ikke med noe sånn "new disk detected" eller "configuration changed" eller no slikt. Er det her du får aktivert begge diskene hos deg? Det hadde vært knall å få til dette. Promise'n er vel en del bedre enn den vanlige IDE kontroller'n. Og det gjør forsåvidt ikke noe særlig at jeg ikke for kjørt RAID på de to diskene.

 

- sj

Lenke til kommentar
Gjest medlem-23990

Du kan bare kjøre EN harddisk på IDE3 som RAID, uansett. Det finnes en måte å få brukt IDE3 some vanlig IDE, der man kan koble opp to harddisker... Og det finner du på support-forumet til MSI. Men dette er litt sånn uprøvd og sånn...

Vi får se hva som skjer når jeg får min KT4 Ultra...

Lenke til kommentar

Det finnes ingen IDE4 nei .... (dvs. etter min mening så burde jo IDE3 & 4 være 1 plugg da ... )

 

Trømmen tror jeg nok skal være ok. Har kjørt PC Alarm (eller hva den nå heter) ... den som viser viftehastighet, temp, volt etc. Mener alt var ok der.

 

Har et Aopen H600B, Case ATX Tower Black 350W PSU USB 2.0 kabinett. Det burde jo være ok for å si det slik.

 

Det _kan_ jo selvsagt være at det er noe føkk med hk'et mitt da. At det er et "mandagskort" som bare har til oppgave å gjøre livet mitt surt.

 

Driver og laster ned drivere i øst og vest nå ... skal reinstallere og legge inn alt på nytt så får vi se hva som skjer.

 

Kan jo forresten nevne en annen snurrig sak:

 

Når jeg prøver å spille Global Operations (Counterstrike-aktig) på nett så tilter det. Inne i spillet så kan jeg bare litt fremover og så poff tilbake til utgangspunktet. Jeg har byttet nettkort, plugga ut alt som kan plugges ut men samme elendigheta. En kamerat av meg har samme cpu og hovedkort, men uten Bluetooth og RAID/SATA ... hos han funker det brillefint. Forstå det den som kan???

 

- sj

Lenke til kommentar

Hei

Når det gjelder HDD kjørt i raid, så skal disse alltid kjøres som "master" på hver sin controller.

D.v.s. Skal du kjøre raid med dette HK, så må du enten bruke S-Ata disker, eller Ata disker med overgang til S-Ata controller. Med hver HDD i master på hver sin controller.

Det er ikke mulig og sette opp en raid løsning på 1 controller.

Dette står veldig godt forklart i raid manualen som medfølger HKèt.

Har du ytterligere spørsmål, kontakt meg.

 

MSI KT266 PRO2-RU

2 WD 80GB i raid 0 på raid controller

1 WD 30GB på IDE 0/1

Mvh Bjørn :wink:

Lenke til kommentar
Gjest medlem-23990

Tror kanskje du må bytte inn kortet ditt ja... Høres ut som den har noen problemer...

Håper noe sånt ikke skjer med mitt hovedkort, siden det kommer helt fra USA... Ikke noe særlig sjans for garanti drit med den nei... Vel... kanskje.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...