Gå til innhold

Hjelp til å velge en Lenovo


Anbefalte innlegg

Jeg har tidligere hatt IBM ThinkPad, og var meget fornøyd med denne. Derfor skal jeg ha en ny ThinkPad.

 

Pris: Bør helst ikke overstige 15 000, men noen tusenlapper kan man strekke seg.

 

Bruk: Stort sett nettsurfing, møtereferat og øvrig tekstbehandling.

 

Ønsket ytelse: Som dere ser på bruk er ytelse absolutt ikke viktig. Så lenge maskinen drar Vista bra sammen med noen lettere programmer er jeg fornøyd. Skal jeg sette opp noe bør det bli

RAM: 1 gb

HDD: 50+, gjerne litt mer.

Grafikk: ikke viktig

CPU: her er det så mange ymse typer, ønsker ikke å begi meg ut på noe.

 

BATTERI. Det er uten tvil det vikigste. Det må være over 4 timer batteritid. Helst 6+. Jeg har ingen ting imot å kjøpe et kraftigere batteri, så sant det ikke stikker så mye ut av pcen.

 

Hva angår skjermstørrelse kan den være på 14, 15 eller 12 for den saks skyld. Ikke veldig viktig hvor liten, heller en ulempe om den blir for stor.

Pcen bør være meget portabel, og ikke være for stor eller tung.

 

OS: Vista Business.

 

Det ville vært fint om dere kunne linket rett til nettbutikk, det finnes så mange forskjellige versjoner, enda laptopene heter det samme. Forskjellen ligger vel i modellnummer.

 

Takk så meget for hjelp.

 

Barcarolle

Endret av Barcarolle
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg delvis bumper denne tråden nå.

 

Så langt har jeg sett på 4 forskjellige modeller.

 

Her er det to fra idedata med binding.

 

Her fortsetter jeg med en 3G modell. Jeg mistenker at det muligens er den samme som idedata, inspill?

 

Til slutt er T61p meget tiltalende.

 

Jeg trenger tips. Så langt heller jeg mot X61 fra MPX. Samtidig virker T61p fin.

Endret av Barcarolle
Lenke til kommentar

Hei,

 

Jeg har hatt min X60 i snart 1,5 år, x61 er etterfølgeren, her er mine erfaringer med min x60,

 

Fordeler.

- Vanvittig kvalitet, jeg er student, reiser mye å drar den med meg over alt, tastaturet er fortsatt i perfekt stand, ser heller ikke slitt ut, skjermen er fortsatt i kjempeform, har 1 død pixel men den har jeg hatt siden maskinen var ny. Selve kabinettet er som "nytt" bortsett fra at batteriene begynner å se litt slitne ut. Dette gjelder også Dockingen en X6 ultrabase, fortsatt i kjempestand. Maskinen har falt av senga (etter at jeg har sovnet), fått juling i en vanlig veske hvor den deler plass med bøker, vannflasker, penner, kalulator mm, den har ligget og slengt bak i bilen, osv. Oppsumert: Bygge kvaliteten er helt vanvittig rå.

 

- Ekstern batterilader, Kjøpte ekstern batteri lader som gjør at jeg kan lade maskinen + 1 ekstra batteri på engang som er veldig genialt. Før Måtte jeg lade ett batteri, bytte battri og lade neste.

 

- Batteri tid, som sagt, med 2x 9(8?) cellers batteri har du godt over 10 timer med batteri. Uslåelig.

 

 

Ulemper,

- Skjermopplæøsning og mangel på DVI.

Det er de 2 eneste ulempene med maskinen i mine øyne. Skerjmoppløsningen er for liten til at jeg effektivt kan jobbe i div programmmer og mangel på DVI er irriterende mtp at de fleste skjermer oppsett idag er med DVI som gjør at jeg må ha med meg en VGA kabel om jeg skal koble meg opp noe sted.

 

 

LØSNINGEN!

Thinkpad X300

 

13,3 skjerm med bra oppløsning og mulighet for SSD disk. + alt det x60 har av kvaliteter. Kjøp den med ekstra batteri i slot'en (isteden for DVD som en nesten aldri bruker, det kan en ha eksternt).

 

Ulempen er at det er en veldig dyr maskin, men det er verdt kronene. Jeg venter på at min x60 skal dø, men det ser ikke ut til å skje i nær fremtid så det blir nok en x300 til høsten!

 

BTW, du MÅ ha mer minne en 1GB til å kunne manuvrere deg rundt i Vista med nogenlunde fart. Jeg har 2 på min x60 sammen med en (oppgradert) 250GB harddisk. Blir 4Gb på neste maskin.

Lenke til kommentar
Pcen bør være meget portabel, og ikke være for stor eller tung.

 

 

Til slutt er T61p meget tiltalende.

 

Jeg trenger tips. Så langt heller jeg mot X61 fra MPX. Samtidig virker T61p fin.

T61p er med sine 2,42 kg nesten dobbelt så tung som en X61 som veier rundt 1,3kg. Det er selfølgelig rett og slett subjektivt hva en ser på som "meget portabel", men en x300 er nok den "perfekte" kombinasjonen av de 2 alternativene den veier fra 1,33, mer realistisk ca 1,6kg med ok batteri og DVD drev, men koster dog 25.000. Men prisen gjenspeiler prisen på en 64GB SSD harddisk som kommer til å falle i pris fremover. ( Den disken koster rundt 8000 i løssalg..)

 

X61 og T61P er forsåvidt ikke sammenlignbare i og med at de appelerer til 2 vidt forskjellige brukergrupper:

Skal du kun surfe å gjøre mindre kontorarbeid er t61p med sine 2,4 kg og CAD(!) skjermkort ugunstig med tanke på hvor lite portabel den er og ikke minst batteritid. En X61 med lav volt CPU og et 9cellers batteri er da et mye bedre alternativ. Har du dermed bruk for relativt kratfig CPU og 3D ytelse er T61p det beste alternativet.

 

X61 med lav volts CPU hos Mpx.no

Lenke til kommentar

Den vanlige T61 er forresten også satt ned endel i pris. Nå får du den fra ca 7500 kroner på Amentio:

 

http://www.amentio.no/PartDetail.aspx?q=p:1764540;r:pg

 

Et alternativ for dem som vil ha en maskin som bruker mindre strøm (pga. integrert skjermkort og lavere oppløsning på skjermen).

 

Et annet argument som kan tale både for og imot denne modellen er at den leveres med 6 cellers batteri. Det betyr litt lavere brukstid enn med 9 cellers som leveres med T61P. Fordelen er at 6 cellers ikke stikker ut noe sted som 9cell gjør.

 

Tekniske data:

 

14.1" 4:3 1024x768

2GHz C2D T7250

Intel Graphics Media Accelerator X3100

1GB / Max 4GB

160GB HD

DVDR

Intel 3945ABG / Gigabit Lan / Faxmodem / Bluetooth

Vekt: 2.35Kg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...