Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Sliter med nye folk


Gjest weiss

Anbefalte innlegg

Gjest Guest_gutt_*

Hei. Jeg er veldig sjenert når det gjelder folk jeg ikke kjenner så veldig godt. Hvis der er folk rundt meg som jeg ikke kjenner noe særlig, fryser jeg omtrent stille. Kommer ikke på noe å si, blir liksom bare sittende der uten å gjøre noe. Når jeg er med kompiser som jeg kjenner fra før av, er jeg minder sjenert, snakker mye mer osv. Noen som kan gi meg noen tips om hva jeg kan gjøre for å bli mindre sjenert, å tørre å snakke med nye folk?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Først og fremst, stikk fram handa og hils, definitivt viktig for et godt førsteinntrykk. Det er ikke unormalt at man ikke har mye å snakke om når man møter nye mennesker men treffer på, og det tar tid for å bli kjent, men ett sted må man starte. Hvis du søker å bli kjent med disse menneskene du snakker om så er det bare å begynne å starte en samtale om litt diverse interesser og hobbyer, for når man først finner en felles interesse, hobby etc. så går samtalen mye glattere. Hvis du snakker om mennesker du møter på fest eller møter venner av venner f.eks så prøv å engasjer deg i samtaler som er i gang.

 

Det å drive en samtale er en kunst egentlig, og kan ikke læres bort på et blunk, men må trenes opp. Viktige ting å huske på er det å ikke kopiere stil/talemåte av folka du vil bli kjent med, det blir bare kunstig. Vær naturlig når du snakker og bygg deg opp kunstig selvtillit, men ikke for mye. Husk at folka du snakker med er mennesker akkurat som deg og har sannsynligvis ikke mye bedre å snakke om selv.

Lenke til kommentar
Gjest trådstarter

Hehe, det å håndhilse er ikke så veldig vanli i min alder, er bare 15. Men problemet er egentli mer det at jeg ikke tørr å begynne å snakke med dem. Får liksom ikke til å være sånn som jeg normalt er med venner. Kommer aldri på noe å snakke om når jeg er i den situasjonen. Hvis det først er en samtale på gang, får jeg noenlunde til å delta, men får liksom aldri til å begynne en skikkelig samtale når jeg nesten ikke tørr å begynne å snakke med dem. :/

Lenke til kommentar

Når du er med kamerater på fest hvor du ikke kjenner noen så er det greit å hilse på de du ikke har møtt og som evt. virker som gode kamerater av kompisene dine igjen. Da har du i hvert fall hilst og evt. introdusert deg for dem så de har en viss anelse om hvem du er. Mye mer trenger du ikke gjøre i første omgang, for når du da møter dem nestegang kjenner de deg igjen og hilser og dere kan f.eks snakke om det som skjedde osv sist gang dere møttes.

 

Det å være sjenert er ikke en dødsdom, for det er fullt mulig å jobbe det av seg. Kjøp deg gjerne noen nye klær som du er komfortabel med, fiks håret og bygg deg opp selvtillit. Dra ut med kompiser og bli kjent med nye mennesker som du kan møte igjen senere, og jeg lover deg at det blir enklere og enklere å snakke med disse menneskene, og etter hvert vil det også bli enklere å snakke med folk du ikke kjenner og :)

Lenke til kommentar

Dette har jo med dårlig selvtillit å gjøre. Jeg ville forselå at du finner deg for eksempel noen bøker eller videoer eller annet læremateriale om hvordan du skal bygge opp selvtilliten din mer. Det finnes uttallige ting du kan gjøre. Det finnes vel en selvtillitstråd på Helseforumet mener jeg. Det aller første du kan gjøre er jo å bare begynne å prate med de som sitter der. Klarer du å si en setning mer enn du pleier så er det SUKSESS.

Lenke til kommentar
Gjest member-101642

Jeg sliter med det samme selv. Det er viktig å kunne gi litt faen - rett og slett drite i hva de andre måtte mene om deg. Hvis man først er i stand til dette, har man kommet langt.

Lenke til kommentar

Har det ofte slik som du forteller selv. Synes det er vanskelig å ta ordet i en stor forsamling, til og med når jeg kjenner de fleste i alle fall litt.

 

Men på fester og lignende, der det er totalt ukjente folk, har jeg kommet ganske langt ved å bare slenge ut noe om hvilken skole et eller annet menneske som sitter i nærheten av meg går på, hvordan h*n kjenner personen som har festen, eller et eller annet "var det ikke du som..?". Kan utvikle seg til en samtale, som i alle fall er en begynnelse på noe!

Lenke til kommentar
Gjest snakkern

Å være sjenert ar INGENTING med dårlig selvtillit å gjøre! Det er akkurat som å ha høydeskrekk eller vannskrekk, som også ikke har noe å gjøre med selvtilliten. Jeg er også 15 år, og jeg var veldig sjenert jeg også, helt til jeg kom over den lille kneika hvor en ikke tør å si noe som helst.

 

Som mange andre har nevnt, så er det egentlig bare å slenge ut noe om hobbyer eller interesser. Det går i det aller fleste tilfeller veldig greit, og det er umulig å drite seg ut når det kommer til disse temaene. Virk litt interessert i personen, og du vil se at pratingen blir som en lek. Ettersom du møter nye folk, vil pratingen gå mye lettere. Da vil alt gå av seg selv.

 

For all del! Bare start å snakk :) Du vil ikke angre selv om du driter deg ut i blandt:P

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...