Gå til innhold

Spørsmål om utenlandstjeneste


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hva slags muligheter har jeg til utenlandstjeneste hvis jeg avtjente tjenesten min i marinen som artillerist på båt?

Vil helst ut i en operativ stilling.

 

Jeg har ikke bakgrunn fra Sjøforsvaret, så jeg vet ikke helt, men jeg kan forsøke å synse litt...

 

De fleste intops-stillinger som kan søkes av menige/korporaler er HSL, dvs at de kan søkes av folk fra Hær, Sjø og Luft (samt HV). Således er du ikke sperret av å komme fra Sjø, selv om de fleste intops-operasjoner vi er involvert i for tiden pågår på land.

 

Hvis du har som mål å tjenestegjøre på båt, er det lite å gjøre for tida. MTB'ene blir vel nedlagt, så inntil fregattene blir sendt ut, er det dødtid.

 

Foreslår at du ringer Forsvaret v/Vernepliktsverket på tlf 03003 og spør dem, da får du et bedre svar...

Lenke til kommentar
Hva slags muligheter har jeg til utenlandstjeneste hvis jeg avtjente tjenesten min i marinen som artillerist på båt?

Vil helst ut i en operativ stilling.

 

Jeg har ikke bakgrunn fra Sjøforsvaret, så jeg vet ikke helt, men jeg kan forsøke å synse litt...

 

De fleste intops-stillinger som kan søkes av menige/korporaler er HSL, dvs at de kan søkes av folk fra Hær, Sjø og Luft (samt HV). Således er du ikke sperret av å komme fra Sjø, selv om de fleste intops-operasjoner vi er involvert i for tiden pågår på land.

 

Hvis du har som mål å tjenestegjøre på båt, er det lite å gjøre for tida. MTB'ene blir vel nedlagt, så inntil fregattene blir sendt ut, er det dødtid.

 

Foreslår at du ringer Forsvaret v/Vernepliktsverket på tlf 03003 og spør dem, da får du et bedre svar...

 

 

 

Takker,vil helst ut i en operativ stilling på land,noe ala quick reaction force. Så lenge jeg ikke blir sittende innen logistikk på et lager eller no slikt så funker det meste.

Lenke til kommentar
Hva slags muligheter har jeg til utenlandstjeneste hvis jeg avtjente tjenesten min i marinen som artillerist på båt?

Vil helst ut i en operativ stilling.

 

Jeg har ikke bakgrunn fra Sjøforsvaret, så jeg vet ikke helt, men jeg kan forsøke å synse litt...

 

De fleste intops-stillinger som kan søkes av menige/korporaler er HSL, dvs at de kan søkes av folk fra Hær, Sjø og Luft (samt HV). Således er du ikke sperret av å komme fra Sjø, selv om de fleste intops-operasjoner vi er involvert i for tiden pågår på land.

 

Hvis du har som mål å tjenestegjøre på båt, er det lite å gjøre for tida. MTB'ene blir vel nedlagt, så inntil fregattene blir sendt ut, er det dødtid.

 

Foreslår at du ringer Forsvaret v/Vernepliktsverket på tlf 03003 og spør dem, da får du et bedre svar...

 

 

 

Takker,vil helst ut i en operativ stilling på land,noe ala quick reaction force. Så lenge jeg ikke blir sittende innen logistikk på et lager eller no slikt så funker det meste.

 

Da er det bare å kaste seg rundt og søke ved første mulighet. Samtlige stillinger på nivå menig/korporal (og tilsvarende) er søkbare for personell fra alle forsvarsgrener med mindre annet er spesifisert. Alle som har vært gjennom rekruttskolen har en grunnleggende kjennskap til våpen og feltmessige disipliner, og du får tilstrekkelig opplæring i løpet av oppsetningsperioden avhengig av hva slags stilling du skal bekle, så normalt sett spiller det ingen rolle om man har tjenestegjort som artillerist i Sjøforsvaret eller geværsoldat i Hæren når man søker en "vanlig" stilling i QRF'en, med mindre det altså er spesielle krav til stillingen.

 

Igjen er Vernepliktsverket et hett tips. De har også et interesseregister, hvor du helt uforpliktende kan registrere deg for å motta informasjon om intops.

Lenke til kommentar
  • 4 år senere...

Hei jeg tjenestegjorde i luftforsvaret som hundefører og en hunderøkter er nå grenader i noe ala QRF i tmbn uten særlig mye øvelses erfaring ala det tmbn gjør, vi øvde mye mer på å tracke små grupper osv. Dette viser jo at folk som kommer ifra andre steder i forsvaret kan komme seg inn på tjenestemuligheter som de ikke drev med i førstegangstjenesten.

 

 

problemet ditt er jo at norge trekker seg ut av afghanistan og halverer antall soldater der as we speak så mulighetene blir jo mindre og mindre for å tjenestegjøre der og la oss være ærlige hæren trenger pause ifra utenlandsoppdrag.

Endret av Zimmerh
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...