Christofferaa Skrevet 21. mars 2008 Skrevet 21. mars 2008 (endret) Jeg lurer på noen ting når det gjelder å spare strøm på mobilen min. Jeg har Nokia N95.. Jeg leste just innlegget på amobil.no om sparing av strøm. Jeg fant ut at 3G tok en del strøm. Det jeg lurer på er om nettsurfinga fungerer på samme måte når 3G er slått av? Da tenker jeg på surfing på eget nett/hjemmenett/trådløst.... Altså... hvis jeg slår av 3G, hvilkne "muligheter" mister jeg? videosamtale? Jeg bruker aldri vidiosamtale uansett, så hvis jeg slår av 3G... funger ALT annet på samme måte? Jeg ER intresert i å surfe på mitt trådløse nettver med mobilen! Og så lurer jeg på noen ting når det gjelder wi-fi. Kan noen gi meg en god forklaring på hva det er? Jeg aner at det har noe med innternett å gjøre. og hva er forskjelden på WLAN og Wi-fi? Det står at wi-fi er verstingen på strømsluk. hvis jeg slår det av,(hvordan gjør jeg det?)hvilkne funksjoner mister jeg? Mange sprørsmål her... Håper jeg får svar! Takk! Endret 21. mars 2008 av bfplayer
thrill Skrevet 22. mars 2008 Skrevet 22. mars 2008 Ja videosamtaler baserer seg på 3G. I tillegg får du nok problemer med andre tjenester som krever stor båndbredde, f.eks. mobil-TV. Generellt skal 3G også gi bedre samtalekvalitet om begge som fører samtale er tilkoblet via 3G. Når det gjelder datatrafikk over mobilnettverk er forskjellen mellom UMTS (3G) og GSM (2.5G/EDGE) hastigheten. For min del er EDGE rask nok for å laste ned litt småtteri. For dyrt å bruk i stort monn uansett. Trenger jeg raskere hastighet kan jeg bare slå på 3G igjen. 802.11, trådløst LAN, Wi-fi og WLAN, kjært barn har mange navn. Wi-fi dreier seg om en sertifiseringsbetegnelse for WLAN-utstyr. Du vil se en slags hvit firkant øverst til høyre når WLAN er aktivt. Det eksisterer en funksjon hvor telefonen stadig skanner etter WLAN-nettverk. Denne slås av/på under Meny->Verktøy->Intillinger->Tilkobling->Trådløst LAN. Min N82 (og din N95) er ganske smarte når deg gjelder bruk av WLAN. Funksjonen slås kun på om en applikasjon ber om tjenesten. F.eks. om du skal surfe. Den bruker mye strøm under selve opp/nedlasting men mindre enn man skulle tro bare for å holde forbindelsen oppe. Når det gjelder din N95, når ble den produsert? Det har vistnok vært store forbedringer i firmware i forhold til f.eks. ett år siden.
Christofferaa Skrevet 22. mars 2008 Forfatter Skrevet 22. mars 2008 Ja videosamtaler baserer seg på 3G. I tillegg får du nok problemer med andre tjenester som krever stor båndbredde, f.eks. mobil-TV. Generellt skal 3G også gi bedre samtalekvalitet om begge som fører samtale er tilkoblet via 3G. Når det gjelder datatrafikk over mobilnettverk er forskjellen mellom UMTS (3G) og GSM (2.5G/EDGE) hastigheten. For min del er EDGE rask nok for å laste ned litt småtteri. For dyrt å bruk i stort monn uansett. Trenger jeg raskere hastighet kan jeg bare slå på 3G igjen. 802.11, trådløst LAN, Wi-fi og WLAN, kjært barn har mange navn. Wi-fi dreier seg om en sertifiseringsbetegnelse for WLAN-utstyr. Du vil se en slags hvit firkant øverst til høyre når WLAN er aktivt. Det eksisterer en funksjon hvor telefonen stadig skanner etter WLAN-nettverk. Denne slås av/på under Meny->Verktøy->Intillinger->Tilkobling->Trådløst LAN. Min N82 (og din N95) er ganske smarte når deg gjelder bruk av WLAN. Funksjonen slås kun på om en applikasjon ber om tjenesten. F.eks. om du skal surfe. Den bruker mye strøm under selve opp/nedlasting men mindre enn man skulle tro bare for å holde forbindelsen oppe. Når det gjelder din N95, når ble den produsert? Det har vistnok vært store forbedringer i firmware i forhold til f.eks. ett år siden. Når den ble produsert vet jeg ikke. men kjøpte den for 3 dager siden. Uansett... vil surfing på eget nett/wi-fi om du vil,være trægere hvis 3g er slått av?
thrill Skrevet 22. mars 2008 Skrevet 22. mars 2008 Uansett... vil surfing på eget nett/wi-fi om du vil,være trægere hvis 3g er slått av? Nei, skal ikke ha noen betydning. De to trådløsteknologiene opererer seperat fra hverandre.
Christofferaa Skrevet 23. mars 2008 Forfatter Skrevet 23. mars 2008 Uansett... vil surfing på eget nett/wi-fi om du vil,være trægere hvis 3g er slått av? Nei, skal ikke ha noen betydning. De to trådløsteknologiene opererer seperat fra hverandre. ok.. kan du remse opp de "mulighetene" jeg mister hvis jeg slår av 3G? Det er egentlig bare det jeg trenger å vite. for hvis det bare er videosamtale, så slår jeg det av med en gang... Takk, uansett!
bidz Skrevet 23. mars 2008 Skrevet 23. mars 2008 Uansett... vil surfing på eget nett/wi-fi om du vil,være trægere hvis 3g er slått av? Nei, skal ikke ha noen betydning. De to trådløsteknologiene opererer seperat fra hverandre. ok.. kan du remse opp de "mulighetene" jeg mister hvis jeg slår av 3G? Det er egentlig bare det jeg trenger å vite. for hvis det bare er videosamtale, så slår jeg det av med en gang... Takk, uansett! Du mister muligheten til og ha videosamtaler. Du mister muligheten til og se på mobil-tv. Du mister såvidt litt merkbar hastighet på surfing via mobilnettet i forhold til EDGE (omtrent ikke merkbart). Har du HSDPA (3.5G) dekning mister du merkbart mye hastighet i forhold til EDGE. Men bruker du telefonen til å surfe med via mobilnettet? Det koster ekstremt mye (14kr/MB hos Chess). Du får litt dårligere samtalekvalitet (dersom du har 3G telefon og den personen du snakker med har 3G telefon) ved og slå av 3G. Men det er stort sett ikke merkbart. Høyttaleren i telefonen og elektronikken spiller større rolle enn forskjellen på 3G og GSM nettene når det gjelder samtalekvalitet. Dersom du aldri bruker videosamtaler, ser på mobil-tv, og kun stort sett surfer via WIFI så mister du egentlig ingenting ved og slå av 3G. Du bare tjener veldig mye batterikapasitet på det.
Christofferaa Skrevet 23. mars 2008 Forfatter Skrevet 23. mars 2008 Uansett... vil surfing på eget nett/wi-fi om du vil,være trægere hvis 3g er slått av? Nei, skal ikke ha noen betydning. De to trådløsteknologiene opererer seperat fra hverandre. ok.. kan du remse opp de "mulighetene" jeg mister hvis jeg slår av 3G? Det er egentlig bare det jeg trenger å vite. for hvis det bare er videosamtale, så slår jeg det av med en gang... Takk, uansett! Du mister muligheten til og ha videosamtaler. Du mister muligheten til og se på mobil-tv. Du mister såvidt litt merkbar hastighet på surfing via mobilnettet i forhold til EDGE (omtrent ikke merkbart). Har du HSDPA (3.5G) dekning mister du merkbart mye hastighet i forhold til EDGE. Men bruker du telefonen til å surfe med via mobilnettet? Det koster ekstremt mye (14kr/MB hos Chess). Du får litt dårligere samtalekvalitet (dersom du har 3G telefon og den personen du snakker med har 3G telefon) ved og slå av 3G. Men det er stort sett ikke merkbart. Høyttaleren i telefonen og elektronikken spiller større rolle enn forskjellen på 3G og GSM nettene når det gjelder samtalekvalitet. Dersom du aldri bruker videosamtaler, ser på mobil-tv, og kun stort sett surfer via WIFI så mister du egentlig ingenting ved og slå av 3G. Du bare tjener veldig mye batterikapasitet på det. Perfekt oppsumering der! TAKK! Jeg bruker aldri en eneste krone på nettsurfing... surfer bare på hjemmenetter/trådløst! Da skal jeg slå av 3G med en gang!!!! Takk
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå